هشدار شدید روسیه به نظامیان آمریکایی

کد خبر: 1080417

روسیه هرگونه حضور نظامیان آمریکایی در کشورهای آسیای مرکزی را پس از خروج از افغانستان به شدت رد و با آن مخالفت کرد.

هشدار شدید روسیه به نظامیان آمریکایی

به نقل از تاس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه مخالفت کشورش با ایجاد پایگاه نظامی آمریکا یا حضور نظامیان این کشور در آسیای مرکزی پس از خروج از افغانستان را اعلام کرد و نسبت به این موضوع هشدار داد.

به گفته ریابکوف، حضور نظامیان آمریکایی در کشورهای آسیای مرکزی که با افغانستان هم مرز هستند، برای مسکو «غیر قابل قبول» است.

این مقام روسی در عین حال خاطرنشان کرده که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در دیدار اخیر با همتای آمریکایی‌اش این موضوع را به صورت صریح و بی پرده اعلام کرده است.

ریابکوف در این ارتباط تاکید کرد که حضور نظامیان آمریکایی در کشورهای آسیایی مرکزی که هم مرز با افغانستان هستند، روابط مسکو با آمریکا را نیز تغییر خواهد داد.

پیش از این نیز «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرده بود که قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان همگی اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هستند و هرگونه حضور نیروهای خارجی در سرزمین‌های آنها باید به تایید اعضای این پیمان برسد. وی افزود هیچ یک از این کشورها تاکنون چنین موضوعی را مطرح نکرده‌اند.

همزمان با آغاز خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، اعضای مسلح گروه طالبان به سرعت پیشروی های قابل توجه در سرتاسر این کشور کسب کرده‌اند. آنها روز جمعه گذشته ادعا کردند که اکنون ۸۵ درصد خاک افغانستان را تحت کنترل خود دارند.

مطرح شدن موضوع احتمال استقرار نظامیان آمریکایی در کشوهای آسیای مرکزی که به طور مشخص از قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان نام برده می‌شود، پس از قطعی شدن خروج نظامیان خارجی از افغانستان در چند نوبت از سوی برخی محافل وابسته به وزارت دفاع آمریکا اعلام شده، هرچند هنوز به صورت رسمی این موضوع از سوی مقامات واشنگتن تائید یا تکذیب نشده است./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها