واکنش ها به سقوط کابل/ارزیابی صهیونیست‌ها از تحولات افغانستان

کد خبر: 1088211

مقامات صهیونیست خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را شکست وحشتناک اطلاعات آمریکا و فرار تحقیرآمیز خواندند و اعلام کردند، این فرار برای تمام متحدان آمریکا در غرب آسیا رعب‌آور است.

واکنش ها به سقوط کابل/ارزیابی صهیونیست‌ها از تحولات افغانستان

با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ( + )، طالبان بر شهرهای این کشور یکی پس از دیگری مسلط شد و یکشنبه هفته جاری (۲۴ مرداد ) کابل را گرفت و دولت «اشرف غنی» سقوط کرد.

«عاموس یدلین» رئیس پیشین اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به فرار نظامیان آمریکایی از افغانستان گفت، این عقب‌نشینی همانطور که به تصویر کشیده شده یک «فرار تحقیرآمیز» است.

بر اساس گزارش «المیادین»، یادلین افزود: ما بر ایالات متحده آمریکا تکیه نمی‌کنیم و از آمریکایی‌ها انتظار نداریم که مشکلات امنیتی ما را حل کنند؛ هیچ زمانی از آنها نخواسته‌ایم قطره‌ای خون به خاطر ما بریزند. گفتیم به ما ابزار بدهید. به ما  کمک امنیتی کردند همچنین در سازمان ملل و شورای امنیت از ما حمایت سیاسی کردند.

وی ادامه داد: اما کارهای امنیتی را خود ما انجام دادیم. در افغانستان فروپاشی دیده می‌شود چه بسا آمریکا از خاورمیانه جدا شود و این موضوع از افغانستان آغاز نشده بلکه از عراق شروع شد و در سوریه ادامه پیدا کرد.

«یوسی کوپرواسر» ژنرال بازنشسته صهیونیستی هم گفت: سرعت فروپاشی دولت افغانستان دلیلی دیگر بر سختی‌ای است که غرب به صورت کلی و اطلاعات آمریکا به صورت ویژه در درک جهان اسلام با آن روبروست.

«عاموس گلعاد» رئیس پیشین بخش تحقیقات در سازمان اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی نیز تصریح کرد: شاهد شکست فجیع اطلاعات آمریکا در طول مرحله تصمیم‌گیری‌ها هستیم و ما باید واقعا بیدار باشیم تا اینها در منطقه ما رخ ندهد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم در این باره گزارش کردند، خروح آمریکایی‌ها از افغانستان آنطور که دولت آمریکا می‌گوید عقب‎‌نشینی نبوده بلکه فرار بوده است.

کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این خصوص گزارش داد، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و رها کردن کسانی که با آنها در افغانستان همکاری می‌کردند، برای تمام متحدان آمریکا در غرب آسیا وحشتناک و رعب‌آور است. «این خبر بدی برای اسرائیل است، بیایید به این حقیقت عادت کنیم ممکن است در برابر ایران تنها باشیم. برای این دولت (آمریکا) این موضوع مهم نیست. این اتفاق بسیار سختی است و باید ما را نگران کند».

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد، آمریک ۸۸ میلیارد دلار در طول ۲۰ سال برای ارتش افغانستان خرج کرد، این یک داستان وحشتناک است. همه این پول‌ها ظرف یک ما از بین رفت. این یک نمونه و نماد است که نیروهای ضد آمریکا در منطقه به آن اشاره می‌کنند، هر کسی که به آمریکا تکیه کند عاقبتش این است، خودش را تنها و در معرض انتقام از طرفی مانند طالبان می‌یابد.

«نیر دفوری» تحلیلگر سیاسی کانال ۱۲ تلویزیون این رژیم گفت، خروج آمریکا از غرب آسیا بر روی سوریه و عراق تأثیر خواهد گذاشت./فارس

 جنبش نجباء: افغانستان درس عبرتی برای متحدان آمریکا شد

سخنگوی جنبش نجباء عراق با تاکید بر اینکه مقاومت عراق اجازه نداد بغداد به سرنوشت کابل دچار شود، شرایط امروز افغانستان را مایه عبرت مزدوران و متحدان آمریکا توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نصر الشمری» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی نجباء در صفحه توئیتر خود به وقایع این روزهای افغانستان واکنش نشان داد و آن را حامل دو پیام مهم دانست.

نصر الشَمَّری، جریان‌های ملی‌گرا و وطن‌دوست را مخاطب پیام اول خواند و به آنان یادآور شد: «اگر مرجعیت، مقاومت، الحشد الشعبی و متحد راستگویمان نبود، بغداد در سال ۲۰۱۴ به سرنوشت کابل در سال ۲۰۲۱ دچار می‌شد».

وی با اشاره به اینکه پیام دوم این تحولات متوجه یاران، مبلغان و متحدان آمریکا و همچنین دار و دسته آن‌هاست، ادامه داد: «آیا از افغانستان و وانهادن مردم این کشور در برابر تیغ طالبان درس عبرت نمی‌گیرید؟ به‌ ویژه مادامی که راه برای بازگشت به صف میهن همچنان باز است».

سخنگوی نُجَباء در پایان تاکید کرد که روز خروج آمریکا از عراق نیز هیچ دور نیست.

وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه (۲۴ مرداد) گفت که سفارتش در کابل را تعطیل کرده و بعد از ۲۰ سال جنگ پرچم خود را پایین کشیده است. همان روز «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان نیز این کشور را ترک کرد و گروه طالبان بر کابل مسلط شد.

اشتاین مایر: غر ب در فاجعه انسانی افغانستان دخیل است

رئیس جمهور آلمان در واکنش به انتشار تصاویر هجوم مردم کابل به فرودگاه بین المللی این شهر و تلاش برای گریختن از افغانستان در پی تسلط طالبان، آن را مایه شرمساری دولت های غربی خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «فرانک-والتر اشتاین مایر» رئیس جمهور آلمان، امروز سه شنبه گفت که تصاویر منتشر شده از مردم افغانستان که در حال تلاش برای فرار از کابل هستند، مایه شرم کشورهای غربی است. اشاره وی به تصاویر ویدئوهای منتشر شده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی از خیل عظیم شهروندان افغان در فرودگاه بین المللی این کشور پس از سقوط کابل به دست طالبان است.

اشتاین مایر در ادامه افزود: ما در حال تجربه یک فاجعه انسانی هستیم که در قبال آن مسئولیت داریم.

وی همچنین اضافه کرد که هر کاری باید برای کمک به افغان هایی که در معرض تهدید و خشونت هستند، انجام شود.

«آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان نیز امروز سه شنبه، در همین رابطه از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به «ناتو» خواست که از ماموریت خود در افغانستان که منتقدان از آن به عنوان یک آبروریزی یاد می کنند، درس بگیرد.

سخنان وی در حالی است که کشورهای غربی تلاش کردند عملیات دشوار تخلیه شهروندانشان از طریق فرودگاه کابل را انجام دهند.

در همین حال خبرگزاری آلمان اعلام کرد که برلین به دلیل مسلط شدن طالبان بر دولت در افغانستان، کمک های توسعه ای به این کشور را قطع کرده است.

همزمان با سقوط کابل به دست طالبان در روزهای گذشته و فرار «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق این کشور، هزاران نفر از شهروندان کابل به قصد خروج از افغانستان به سمت فرودگاه کابل هجوم آوردند که اکثر آنها بدون پاسپورت و روادید هستند.

همه اینها در حالی بود که تمام کارمندان فرودگاه کابل وظایف شان را ترک کرده بودند و هیچ فردی مانع حضور مردم در خط پرواز نمی‌شد.

پیش از این، وزارتخانه‌های دفاع و خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده بودند که کنترل ترافیک هوایی فرودگاه کابل را در دست می‌گیرند.

 نظرسنجی؛ اکثر آمریکایی‌ها از عملکرد بایدن در افغانستان ناراضی هستند

نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که بیشتر مردم این کشور، از عملکرد رئیس‌جمهور خود درمورد افغانستان ناراضی‌اند و او را مقصر وضعیت نابسامان کنونی در آن کشور می‌دانند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تصمیمات «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده برای خارج کردن عجولانه و بی‌برنامه نظامیان این کشور از افغانستان که منجر به سقوط دولت کابل و تسلط طالبان شد، حتی از سوی مردم آمریکا نیز مورد تایید قرار نگرفت.

به نوشته وبگاه «هیل» نظرسنجی جدیدی که در ایالات متحده انجام شده نشان می‌دهد که بیشتر آمریکایی‌ها از نحوه عملکرد بایدن درخصوص مأموریت نظامی این کشور در افغانستان ناراضی هستند.

این تحقیق که توسط گروه «ترافالگار» انجام شده، دریافت که ۶۹ درصد از مردم آمریکا از تصمیمات بایدن درخصوص افغانستان و خروج از این کشور ناراضی هستند و فقط ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد او را تایید می‌کنند.

همزمان خروج عجولانه و بی‌برنامه نظامیان آمریکایی از افغانستان که منجر به سقوط دولت این کشور به دست طالبان شد، عده‌ای از سیاستمداران واشنگتن را خواستار اخراج «جیک سالیوان» از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید کرد.

«برِت برون» مشاور امور تعاملات جهانی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، روز دوشنبه طی یادداشتی در روزنامه «یو.اِس.آ تودی» با بیان اینکه سالیوان در تمام جنبه‌های پست خود شکست خورده، به «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی این کشور توصیه کرد که وی را از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید برکنار کند.

این در حالی است که سخنگوی پنتاگون با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۵۰۰ نظامی آمریکایی در فرودگاه کابل حضور دارند، مدعی شد این کشور می‌تواند روزانه ۵ هزار تا ۹ هزار نفر را از افغانستان خارج کند. (جزئیات بیشتر)

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

 

انگلیس و آلمان بر همکاری جهانی درباره افغانستان تاکید کردند

نخست وزیر انگلیس و صدر اعظم آلمان روز سه شنبه در یک گفتگوی تلفنی در خصوص ضرورت همکاری جهانی درباره افغانستان توافق کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از سی ان ان، یک سخنگوی نخست وزیری انگلیس در این ارتباط گفت که بوریس جانسون و آنگلا مرکل توافق کردند که همکاری جهانی درباره افغانستان هم در زمینه نیاز فوری برای خارج کردن اتباع خارجی و هم جلوگیری از بحران انسانی در آن کشور در منطقه، حیاتی است.

جانسون نخست وزیر انگلیس همچنین تاکید کرد که هرگونه دولت آینده طالبان در افغانستان باید با استانداردهای حقوق بشری جامعه بین المللی موافقت داشته باشد.

نخست وزیر انگلیس همچنین قصد خود را برای تشکیل اجلاس مجازی سران گروه-هفت برای بحث درباره افغانستان در اولین فرصت بیان کرد.

جانسون دوشنبه شب نیز با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در مورد آخرین تحولات افغانستان تلفنی گفت‌وگو کرد. سخنگوی نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که در این گفت‌وگو دو طرف بر همکاری مشترک در آینده افغانستان و نیاز فوری به کمک اتباع انگلیس و فرانسه و دیگر کشورها برای خروج امن از افغانستان تأکید کردند.

همچنین دو طرف توافق کردند که انگلیس و فرانسه باید در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد یک قطعنامه مشترک احتمالی همکاری کنند.

چین:آمریکا آشفتگی و هرج و مرج را در افغانستان برجای گذاشت

چین واشنگتن را متهم کرد که در افغانستان یک هرج و مرج وحشتناک برجای گذاشته که در نتیجه آن اوضاع این کشور آشفته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین واشنگتن را متهم کرد که در افغانستان یک هرج و مرج وحشتناک برجای گذاشته است.

در همین ارتباط نیز، «هواچونیینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که واشنگتن آشفتگی وحشتناکی از ناآرامی، تفرقه و خانواده‌های از هم پاشیده را در افغانستان به جا گذاشت.

هوآ که در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران حضور داشت، با انتقاد از کارنامه آمریکا در افغانستان گفت: قدرت و نقش آمریکا مخرب گر است، نه سازنده.

پیشتر نیز، چین در واکنش به تحولات افغانستان اعلام کرده بود که به دنبال «روابط دوستانه» با گروه طالبان است. پکن همچنین از «فعالیت عادی» سفارت چین در کابل خبر داده بود.

به گفته «هوا چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین، دولت پکن به حق تعیین سرنوشت مردم افغانستان احترام می‌گذارد و خواهان توسعه روابط و همکاری با این کشور است.

ترودو:کانادا نمی‌خواهد طالبان رابه عنوان دولت افغانستان به رسمیت بشناسد

نخست وزیر کانادا امروز اعلام کرد که کشورش قصد ندارد طالبان را به عنوان دولت افغانستان به رسمیت بشناسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا امروز سه شنبه اعلام کرد که کشورش هیچ قصدی برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت افغانستان ندارد.

نخست وزیر کانادا در این خصوص گفت: وقتی ۲۰ سال پیش آن ها در رأس دولت بودند، اوتاوا آن ها را به عنوان دولت به رسمیت نشناخت. آنها غلبه کرده و به زور جانشین یک دولت دموکراتیک شده اند که به صورت صحیحی انتخاب شده بود.

این درحالیست که گروه طالبان یکشنبه هفته جاری و به دنبال فرار اشرف غنی رییس جمهور پیشین افغانستان بدون درگیری وارد کابل شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها