رایزنی لاوروف و گروسی با محوریت ایران

کد خبر: 1090513

وزیر خارجه روسیه امروز با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر این نهاد در وین دیدار و درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کرد.

رایزنی لاوروف و گروسی با محوریت ایران

به نقل از «آذربایجان ۲۴»، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز پنجشنبه با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر این نهاد در وین دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، در این دیدار دو طرف در خصوص حوزه های اصلی فعالیت های آژانس از جمله استفاده صلح‌ آمیز از انرژی هسته‌ ای، اصلاح سیستم پادمان‌ های آژانس و نیز برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند.

چندی پیش هم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود که اقدام ایران مبنی بر تولید اورانیوم فلزی و افزایش ظرفیت غنی سازی انحراف دیگری از برجام است حال آنکه درک می‌کنیم دلیل برداشتن چنین گامی، عدم دستیابی به نتایج عملی برای احیای توافق هسته‌ای بوده است حال آنکه تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران و کشورهای ثالث طرف همکاری با ایران همچنان ادامه دارد.

زاخارووا در ادامه افزود: با این حال، نگرانیم که این موضوع بیش از پیش ما را از هدف اصلی دور کند و به این ترتیب، ایجاد شرایط اجرای با دوام برجام دشوارتر شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود مدعی شد که ایران در گذشته از یک آبشار ۱۶۴ عددی از سانتریفیوژهای IR-۶ برای غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد در نطنز استفاده می‌کرده اما در حال حاضر علاوه بر این آبشار ۱۶۴ عددی، از یک مجموعه ۱۵۳ عددی از سانتریفیوژهای IR-۴ نیز برای غنی سازی تا ۶۰ درصد استفاده می‌شود.

همچنین بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ ایران بیش از ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد را تولید کرده است. ادعا می‌شود که ایران از ۲۵۷ گرم از اورانیوم غنی‌شده U-۲۳۵ بیست درصدی در قالب UF۴ (تترافلوراید اورانیوم) برای تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی غنی‌شده U-۲۳۵ بیست درصدی استفاده کرده است.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که آمریکا بازگشت به مذاکرات وین را به ایران واگذار کرده و این طور وانمود می‌کند که این طرف ایرانی است که از ادامه مذاکره طفره می‌رود حال آنکه تهران بارها با ترسیم خطوط قرمز خود تاکید کرده که به زیاده خواهی واشنگتن مبنی بر گنجاندن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای در اصل برجام، تن نخواهد داد./مهر

صدراعظم اتریش و «لاوروف» درباره افغانستان گفتگو کردند

صدراعظم اتریش از دیدار با وزیر خارجه روسیه در شهر وین خبر داد و به تشریح محورهای گفتگوها میان طرفین پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش از دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در شهر وین خبر داد و اعلام کرد که از مذاکرات میان هیأت های دو کشور نیز رضایت دارد.

صدراعظم اتریش در این باره اعلام کرد: از دیدار با وزیر امور خارجه روسیه بسیار خوشحال شدم.

«سباستین کورتس» محورهای دیدار خود با لاوروف را «مبارزه مشترک با کرونا، وضعیت افغانستان، بلاروس، همکاری های فرهنگی و اقتصادی و روابط میان اتحادیه اروپا و مسکو» تشریح کرد.

صدر اعظم محافظه کار اتریش پیشتر در سخنانی با ورود پناهجویان افغان که گفته می شود به علت تسلط طالبان بر افغانستان از کشورشان گریخته اند، به خاک کشورش مخالفت کرده بود.

کورتس در یک مصاحبه تلویزیونی با کانال ۲۴ کشورش که یکشنبه هفته جاری پخش شد، گفت: من صریحا با این که ما بیاییم و داوطلبانه افراد (پناهجویان) بیشتری را (به خاک اتریش) بپذیریم، مخالف هستم و این امر در دوران صدارت من محقق نخواهد شد. نظر من این نیست که ما باید تعداد بیشتری (پناهجو) را بپذیریم، بلکه کاملا عکس این قضیه مد نظرم است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها