ادعای جدید گروسی درباره ایران در نشست شورای حکام

کد خبر: 1095369

مدیرکل آژانس مدعی شد عدم شفافیت پیرامون اعلامیه‌های پادمانی ایران، تأثیر شدیدی بر توانایی آژانس برای اطمینان حاصل‌کردن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته ای ایران گذاشته است.

ادعای جدید گروسی درباره ایران در نشست شورای حکام

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آغاز جلسه نشست حکام آژانس با اشاره به سفر دیروز خود به تهران، گفتگوها با ایران را سازنده ارزیابی کرد و گفت: یک بار دیگر موفق شدیم تا در راستای تامین منافع همه، فعالیت های راستی آزمایی آژانس را تقویت کنیم.

وی در ادامه مدعی شد: تا تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام نظارت و راستی‌آزمایی انجام داد. با این حال از آن تاریخ به بعد، این فعالیت‌ها در نتیجه تصمیم‌های ایران برای توقف اجرای تعهدات هسته‌ای ذیل برجام از جمله پروتکل الحاقی، به شدت تضعیف شده است.

گروسی در ادامه این ادعا افزود: من تاکید کردم که عدم پاسخگویی ایران به درخواست‌های آژانس برای دسترسی به تجهیزات نظارتی، توانایی فنی آژانس برای حفظ تداوم آگاهی را تحت تأثیر قرار می دهد حال آنکه این مسئله برای ازسرگیری راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران در آینده، امری ضروری است. اطمینان آژانس از اینکه می‌تواند آگاهی (از فعالیت‌های هسته ای ایران] را حفظ کند به مرور زمان کاهش یافته و اخیراً نیز به شدت کمتر شده است. در صورتی که ایران این وضعیت را اصلاح نکند، این اطمینان همچنان کاهش می‌یابد.

مدیرکل آژانس در تکرار ادعاهای خود افزود: وجود چندین ذره اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان اعلام نشده به آژانس از سوی ایران و همچنین وجود ذرات تغییر یافته ایزوتوپی در یکی از این مکان‌ها، نشانه واضحی از این است که مواد اتمی یا تجهیزات آلوده به مواد اتمی در آن مکان‌ها وجود داشته است.

ایران هنوز توضیحات لازم درباره وجود ذرات مواد اتمی در هیچکدام از این سه مکان را که آژانس به آنها دسترسی تکمیلی داشته، ارائه نداده است. همچنین ایران به سوالات آژانس درباره یک مکان اعلام نشده دیگر هم پاسخ نداده و درباره مکان فعلی نگهداری اورانیوم طبیعی به‌شکل دیسک فلزی هم شفاف‌سازی نکرده است.

گروسی افزود: من کماکان عمیقاً از این مسائل نگران هستم و بعد از حدود دو سال، از اینکه مسائل پادمانی فوق‌الذکر مرتبط با چهار مکان اعلام نشده در ایران همچنان حل نشده، نگرانی فزاینده‌ای دارم. عدم پیشرفت در شفاف‌سازی برای پاسخ به سوالات آژانس حول صحت و جامع بودن اعلامیه‌های پادمانی ایران، تأثیر شدیدی بر توانایی آژانس برای اطمینان حاصل کردن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای این کشور گذاشته است. من همچنین از ایران می‌خواهم تمام الزامات خود را ذیل توافق‌های جانبی توافقنامه پادمانی و بند ۱.۳ تغییر یافته اجرا کند. من در ارتباط با این دو مسئله در گزارش‌های قبلی، نشان دادم که توانستم به ایران سفر کرده و با اعضای دولت جدید این کشور برای صحبت درباره این مسائل با رویکردی برای حل فوری آنها دیدار کنم. امیدوارم که از طریق گفتگویی مستقیم، سازنده و همکاری با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، این مسائل اضطراری را بتوان حل کرد./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها