تحلیل نشریه انگلیسی درباره معاهده جنجالی

کد خبر: 1096981

طبق گزارش یک نشریه انگلیسی، جزئیات معاهده نظامی جدید استرالیا، انگلیس و ایالات متحده در حاشیه اجلاس گروه هفت که ماه ژوئن در انگلیس برگزار شد، پنهان از رئیس‌جمهور فرانسه مورد بحث قرار گرفت.

تحلیل نشریه انگلیسی درباره معاهده جنجالی

روزنامه «ساندی تلگراف» انگلیس گزارش داد جزئیات معاهده نظامی جدید استرالیا، انگلیس و ایالات متحده در اجلاس گروه هفت که ماه ژوئن در «کورنوال» انگلیس برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت اما «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از آن بی‌اطلاع بود. 

بر اساس این گزارش، علیرغم نشست دوستانه و پربار ژوئن بین جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و ماکرون، در حاشیه، مذاکراتی مخفیانه بین بایدن، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا در جریان بود که در آن موضوع زیردریایی هسته‌ای به طور خصوصی مورد بحث قرار گرفت.

طبق این گزارش، با وجود هشدارها مبنی بر اینکه چنین توافقی می‌تواند به روابط با چین و پاریس آسیب برساند، «دومینیک راب» وزیر خارجه وقت انگلیس در مذاکرات مورد بحث در اجلاس گروه هفت شرکت کرد و طبق گزارش تلگراف، تمام اسناد مربوط به این معاهده که با سرواژه‌های AUKUS شناخته می‌شود، فوق محرمانه طبقه‌بندی شد.

در روزهای گذشته معاهده غیرمنتظره سه کشور مذکور به جنجالی در روابط کشورهای غربی بدل شده و به‌رغم آن که گفته می‌شود هدف از آن تقابل با نفوذ چین است، تاکنون بزرگترین بازنده آن فرانسه بوده که قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری برای تامین زیردریایی‌های تهاجمی با استرالیا را در پی این معاهده از دست داد. 

سفیر فرانسه در استرالیا گفت مقامات ارشد کشورش پس از اعلام رسانه‌ها از لغو قرارداد زیردریایی هسته‌ای با استرالیا مطلع شده و آن را اشتباهی بزرگ و خیانت توصیف کرد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه هم در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا گفت که آمریکا و استرالیا دروغ می‌گویند. وی همچنین درباره فراخواندن سفیر این کشور در واشنگتن و کانبرا گفت که این موضوع عمق بحران را نشان می‌دهد.

لودریان هشدار داد که این توافق پیامدهایی را برای آینده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)‌ به همراه خواهد داشت.

سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها