مکرون علیه آمریکا شد

کد خبر: 1099216

رئیس جمهور فرانسه گفت: اروپایی‌ها باید با نتیجه گیری از انتخاب‌های راهبردی جدید آمریکا که به رقابت با چین روی آورده است، سادگی را کنار بگذارند.

مکرون علیه آمریکا شد

به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه امروز سه شنبه گفت: «اروپایی‌ها باید با نتیجه گیری از انتخاب‌های راهبردی جدید آمریکا که به رقابت با چین روی آورده است، سادگی را کنار بگذارند».

رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس خبری با نخست وزیر یونان در واکنش به باخت فرانسه در قرارداد زیردریایی‌ها با استرالیا به نفع آمریکا، هشدار داد: «هنگامی که ما تحت تأثیر فشار قدرت‌هایی قرار می‌گیریم که در برخی مواقع تشدید می‌شود، واکنش نشان می‌دهیم و نشان می‌دهیم که ما نیز قدرتمندیم و قادریم از خود دفاع کنیم و تسلیم تنش نمی‌شویم. این کار تنها برای این است که به ما احترام بگذارند».

او خاطرنشان کرد: «آمریکا متحد دیرینه و ارزشمند ماست، اما متأسفانه شاهدیم که آمریکا از بیش از ۱۰ سال گذشته ابتدا بر خود تمرکز می‌کند و منافع راهبردی دارد که متمایل به سمت منطقه چین-اقیانوس آرام است.»

او که برای امضای قرارداد فروش سه ناوچه نظامی به یونان رفته است، تأکید کرد: «این حق آن‌ها و حاکمیت خود آنهاست اما در این میان اگر ما نخواهیم (از این ماجرا) برای خود نتیجه گیری کنیم، بسیار ساده ایم و مرتکب اشتباه بزرگی می‌شویم.»

مکرون گفت: «ما اروپایی‌ها باید با همین عمل گرایی و شفافیت سهم خود را برای محافظت از خودمان بگیریم. موضوع جایگزینی ائتلاف با آمریکا یا جانشینی مطرح نیست بلکه موضوع حفظ جایگاه اروپا در چارچوب ناتوست. از ما خواسته شده تا برای حفاظت از خودمان بیشتر تلاش کنیم و به نظر من این اقدامی مشروع است؛ بنابراین وظیفه ماست که این کار را انجام دهیم.»

دولت فرانسه در پی بحران اخیر با کانبرا، لندن و واشنگتن بر سر پیمان امنیتی «آکوس» که منجر به لغو قرارداد فروش زیردریایی‌های این کشور به استرالیا شد، گفتگو‌های دفاعی با انگلیس را به حالت تعلیق درآورد. این قرارداد موجب ضرری چندین میلیارد دلاری به فرانسه شده و این کشور نیز در مقابل مذاکرات تجاری اتحادیه اروپا و استرالیا را به چالش کشیده است./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها