وعده اشرف غنی به بلینکن چه بود؟

کد خبر: 1106636

وزیر خارجه آمریکا در در مصاحبه‌ای با اشاره به تحولات اخیر افغانستان گفت که اشرف غنی، وعده‌ جنگ و مقاومت علیه طالبان را تا زمان مرگ داده بود؛ اما با آمدن طالبان به کابل فرار کرد.

وعده  اشرف غنی به بلینکن چه بود؟

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که رئیس‌جمهور پیشین افغانستان وعده داده بود تا پای جان بجنگد، اما زمانی که طالبان به دروازه‌های کابل رسید، گریخت.

بلینکن در گفت‌وگو با CBS افزود که شب چهاردهم آگوست در گفت‌وگوی تلفنی با اشرف غنی، به او فشار آورد تا تسلیم‌دهی قدرت به طالبان را بپذیرد و حکومت جدید افغانستان به رهبری طالبان تشکیل شود که همه‌ قشرهای جامعه‌ افغانستان در آن شریک باشند.

وی ادامه داد: غنی در تماس تلفنی به من گفت که برای انجام این کار آماده است و اگر طالبان موافقت نکند آمادگی دارد تا پای جان بجنگد.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: نه سازمان‌های اطلاعاتی و نه هیچ سیاستمداری توقع این تغییرات را در طول این 11 روز نداشتند.

بلینکن گفت: وزارت امور خارجه آمریکا در حال بررسی همه کارهایی است که دولت ترامپ پس از توافق با طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان انجام داده است.

این اظهارات در حالی بیان شده که به‌تازگی «زلمی خلیل زاد»، نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان گفت که دولت بایدن می‌توانست برای جلوگیری از فروپاشی دولت در کابل اقدامات بیشتری انجام دهد.

«زلمی خلیلزاد» گفت: اشرف غنی می‌خواست در قدرت بماند؛ هنگام سقوط کابل از طالبان ترسیده بود، اما به هر دلیلی مردم افغانستان را تنها گذاشت.

وی افزود: اشرف غنی محاسبات اشتباه از توان نیروهای کشورش داشت و فکر می‌کرد که آمریکا هرگز افغانستان را ترک نمی‌کند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها