کانال های ارتباطی میان رژیم صهیونیستی و فلسطین

کد خبر: 1108205

روزنامه معاریو گزارشی مفصل از روابط رژیم صهیونیستی با جامعه بین‌الملل در مورد نزاع با فلسطینی‌ها در نوار غزه به خصوص سازمان ملل، قطر و مصر منتشر کرد.

کانال های ارتباطی میان رژیم صهیونیستی و فلسطین

روزنامه معاریو گزارشی مفصل از روابط رژیم صهیونیستی با جامعه بین‌الملل در مورد نزاع با فلسطینی‌ها در نوار غزه به خصوص سازمان ملل، قطر و مصر منتشر کرد.

این روزنامه نوشت، به دلیل نبود نقش سازمان ملل در اوضاع فلسطین، رژیم صهیونیستی زیر باران رحمت مصر و قطر قرار خواهد گرفت. حل و فصل جدیدی که مصر و قطر با حماس و رژیم صهیونیستی به آن رسیده‌اند زمینه را برای آتش بس فعلی فراهم کرده که بر غزه حاکم است.

معاریو نوشت، به موجب این توافق قطر ماهانه میلیون‌ها دلار به مصر پرداخت خواهد کرد و در مقابل مصری‌ها سوخت را به حماس منتقل می‌کنند و در مقابل مسؤولان انرژی در غزه سوخت را به عموم مردم خواهند فروخت و از درآمد آن حقوق مسؤولان حماس در غزه پرداخته می‌شود.

به دلیل حمایت طولانی مدت قطر از گروه اخوان المسلمین و دیگر تشکیلات فلسطینی که قاهره آنها را دشمن می‌داند، این توافقنامه تنها توسط حماس و قطر و بدون دخالت رژیم صهیونیستی و مشارکت سازمان ملل امضا شده است.

مصر و قطر نقش اصلی در موضوع نوار غزه ایفا می‌کنند؛ اما سازمان ملل در هر گونه اقدام سیاسی یا تماس مهم بین رژیم صهیونیستی و غزه یا تشکیلات خودگردان فلسطین نقش محوری ایفا می‌کرد. اخیراً به نظر می‌رسد که موقعیت سازمان ملل در حال تضعیف است، زیرا در رام الله از به اشتراک گذاشتن آنچه در پشت پرده می‌گذرد، به ویژه در رابطه با تماس با ایالات متحده و اسرائیل خودداری می‌کنند.

کنار گذاشتن نماینده سازمان ملل به عنوان طرفی در توافق حل مشکلات نوار غزه بیانگر موقعیت محمد العمادی، رئیس کمیته قطری مسؤول بازسازی غزه است که اخیرا محبوب وزارت ارتش رژیم صهیونیستی از سویی و به نوعی محبوب مصری‌ها شده است.

معاریو نوشت، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، سازمان ملل را در هر گام سیاسی در منطقه شریک می‌دانست؛ اما این روزها حضور آن را نادیده می‌گیرد و ترجیح می‌دهد روابط خود را با هادی عمرو، نماینده آمریکا توسعه دهد و نظر قطری‌ها و مصری‌ها را جلب کند.

حتی نمایندگان سازمان ملل حوصله جنبش حماس را هم سر برده است زیرا ۲۱ ژوئن و پس از گذشت یک ماه از دور تشدیدها در نوار غزه، دفتر یحیی سنوار، رهبر حماس در نوار غزه میزبان نماینده دبیرکل سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه بود و در پایان نشست او را شرمنده کرد هنگامی که برخلاف ادب در مقابل خبرنگاران به مهمانش حمله کرد و علنا نشان داد که دیدارش با او بد بوده است. ناخشنودی حماس از سازمان ملل به همان شکل باقی مانده است زیرا این جنبش معتقد است سازمان ملل نیاز دارد درباره بازسازی غزه موضع کارآمدتری اتخاذ کند.

قبلا سازمان ملل بازیگر اصلی در ارتباطات دولت‌های رژیم صهیونیستی با دشمنان خود در مناطق درگیری بود و نمایندگان این سازمان در رایزنی‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان یا سوریه میانجیگری می‌کرد؛ اما امروز اکثر ماموریت سازمان ملل در غزه روی حماس متمرکز است و همه طرف‌ها این اقدام را ستوده‌اند.

معاریو نوشت، در غیاب نقش منطقه‌ای سازمان ملل یا تضعیف آن، ممکن است رژیم صهیونیستی خود را تنها زیر باران رحمت مصر و قطر ببیند؛ اما قطر دوست نیست بلکه شاهدخت کوچک عصبانی در مبارزه برای بقا است و هنگامی که امیر و مقاماتش مصلحتشان حکم کند که باید از رژیم صهیونیستی جدا شوند یا به آن پشت کنند بی‌درنگ این کار را خواهند کرد.

مصری‌ها هم نیازهای خاص خود را دارند و در کانال ارتباطی میان رژیم صهیونیستی و فلسطین نقش محوری ایفا کرده‌اند و مطابق با مصلحت مصر رفتار خواهند کرد و ماموریت اصلی مصر برقراری صلح بدون دریافت هیچ گونه عوضی است./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها