هشدار بورل به اروپایی ها

کد خبر: 1108735

مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در آستانه نشست وزیران دفاع اتحادیه اروپا بر لزوم دنبال کردن "دکترین اقدام نظامی مشترک در چارچوب اتحادیه اروپا" تاکید کرد.

هشدار بورل به اروپایی ها

جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که اولین پیش‌نویس "Strategic Compass" - نزدیک‌ترین چیزی که اتحادیه اروپا می‌تواند به دکترین نظامی و مشابه با ناتو داشته باشد - برای امنیت ضروری است.

بورل با ارسال این سند راهبردی به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برای رایزنی گفته است: ما باید توان اعزام فوری داشته باشیم.

خبرگزاری رویترز بر بخش‌هایی از پیش‌نویس راهبردی اتحادیه اروپا دست یافته که در آن بورل در خصوص لزوم موافقت با ایده بلندپروازانه به عنوان اساس عمل مشترک نظامی در خارج هشدار می‌دهد که شامل نیروهای حل بحران‌ها با قابلیت استقرار می‌شود.

بورل در این نشست خواهد گفت: تمام تهدیداتی که ما با آنها مواجه هستیم رو به افزایش است و قدرت کشورهای عضو برای مقابله با تهدیدات کافی نیست.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، بورل به همتایان اروپایی پیش‌نویس اولیه این "قطب‌نمای استراتژیک" را مطرح خواهد کرد. این پیش‌نویس شبیه مفهوم استراتژیک ناتو است که اهداف ناتو را مشخص می‌کند.

در این پیش‌نویس هشداری از سوی بورل مطرح شده مبنی بر اینکه اروپا در خطر است و ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) به رهبری آمریکا همچنان به شکل اساسی مسؤول دفاع مشترک از اروپا خواهد بود. 

مقرر شده بورل پیش‌نویس مذکور را ارائه کند، اختلاف این بار در سرعتی است که چارچوب جغرافیای سیاسی را تغییر می‌دهد؛ مساله‌ای که ضروری به نظر می‌رسد.

قرار است وزیران خارجه و دفاع اتحادیه اروپا روز دوشنبه این مساله را با هدف توافق بر سر سند سیاسی نهایی در مارس آینده بررسی کنند.

دیپلمات‌ها می‌گویند، علامت‌های هشدار بسیار است از جمله اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا سیاست "اول آمریکا" را دنبال کرد که اولویت‌های اتحادیه اروپا را از بین برد.

به گفته بورل، یکی از این ایده‌ها داشتن ۵۰۰۰ نیروی قوی از اتحادیه اروپا برای شرایط بحران است. وی عنوان کرد که ائتلاف ناتو دلیل اصلی بهم‌پیوستگی دفاعی اروپا است.

وزرای دفاع و خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه این مساله را مورد گفت‌وگو قرار می‌دهند و هدف تعیین شده دستیابی به سندی سیاسی تا ماه مارس است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها