جو بایدن در خدمت ائتلاف ایران با روسیه و چین

کد خبر: 1112365

یک وبگاه تحلیلی آمریکایی با اشاره به شکل گرفتن ائتلاف ایران، روسیه و چین نوشت، رسمی شدن همکاری آشکار و فزاینده ایران، روسیه و چین نشان دهنده تقویت اتحاد قدرتمند ضد آمریکایی است.

جو بایدن در خدمت ائتلاف ایران با روسیه و چین

یک وبگاه تحلیلی آمریکایی روز شنبه با اشاره به شکل گرفتن ائتلاف قدرتمند ایران، روسیه و چین نوشت، رسمی شدن همکاری آشکار و فزاینده ایران، روسیه و چین نشان دهنده تقویت اتحاد قدرتمند ضد آمریکایی است.

وبگاه «ریل کلییر دیفنس» «دیود وو» از تحلیلگران ارشد امور اقتصادی آمریکا در بخش‌هایی از این گزارش نوشت، ایران با حمایت چین و روسیه وارد دور جدید مذاکرات وین می‌شود. آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  نیز اخیرا در تماس تلفنی درباره امضای توافقنامه مشارکت راهبردی مشابه آنچه ایران در اوایل سال جاری با چین امضا کرد، گفت‌وگو کردند.

*ظهور محور چین،ایران، روسیه و چالش آمریکا

در بخش دیگر این مطلب آمده است، لازم نیست دانشمند علوم سیاسی باشید تا ببینید که ظهور محور چین،ایران، روسیه برای به چالش کشیدن نظم بین‌المللی(ادعایی آمریکا) پس از جنگ سرد، مهم ترین تحول ژئوپلیتیکی دهه گذشته است.

بر اساس این گزارش، رسمی شدن همکاری آشکار و فزاینده بین این سه کشور نشان دهنده این است که پیوستن آنها به این ائتلاف کمک می‌کند تا به طور موثرتری به اهداف مشترک و انفرادی دست یابند، خواه سقوط دلار آمریکا به عنوان ارز جهانی، خط لوله نورد استریم-2 (روسیه) یا مسئله تایوان با چین) باشد یا عزم ایران برای تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای تمام عیار.

*جو بایدن در خدمت ائتلاف ایران با روسیه و چین

نویسنده سپس نوشت، متاسفانه، نه تنها دولت «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده هیچگونه اطمینانی را به وجود نیاورد که دیدگاهی راهبردی برای مقابله با این اتحاد داشته باشد، بلکه هر کاری که این دولت در یازده ماه گذشته انجام داده است، از شکست وعقب نشینی عجولانه‌اش از افغانستان تا تشویق آشکار تایوان به مشارکت در سازمان‌های بین‌المللی تنها در خدمت تقویت این اتحاد قدرتمند ضد آمریکایی است.

*عواقب خروج آمریکا از منطقه

در بخش دیگر این مطلب نویسنده  با پرداختن به موضوع خروج تدریجی آمریکا از منطقه غرب آسیا عنوان داشت، جدایی بیشتر ایالات متحده از خاورمیانه تحت دولت بایدن باعث تسریع مسابقه تسلیحاتی در این منطقه ناآرام می‌شود زیرا کشورهای عربی میانه رو مانند عربستان سعودی و امارات از هم اکنون امور را برای مقابله با نفوذ ایران در دست گرفته اند. عربستان سعودی در سال 2020 ، 58 میلیارد دلار برای تسلیحات هزینه کرد و ششمین کشور بزرگ هزینه نظامی و بزرگترین واردکننده نظامی در جهان شد.

*سیاست خارجی بایدن طنز بزرگ سال 2021

نویسنده در خاتمه نوشت، بزرگترین طنز سال 2021 این است که پایان دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به نظم جهانی باثبات‌تر منجر نشد. در واقع برعکس این موضوع صادق بوده است. سال 2021 به ما آموخت که سیاست خارجی موفق ربطی به سبک و روش ندارد. مهم‌تر از آن، درک علایق و خطوط قرمز و انجام هر کاری که برای متقاعد کردن دشمنانتان لازم باشد تا شما را گمراه یا آزمایش نکنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها