انریکه مورا: دور هفتم مذاکرات وین پنجشنبه ادامه خواهد یافت

کد خبر: 1114878

هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد مذاکرات وین قرار است فردا (پنج شنبه) از سر گرفته شود.

انریکه مورا: دور هفتم مذاکرات وین پنجشنبه ادامه خواهد یافت

شبکه الجزیره، «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در توییتی نوشت: «دور هفتم مذاکرات برجام پس از رایزنی در پایتخت‌ها، فردا پنج شنبه در وین ادامه خواهد یافت.»

وی افزود: «کمیسیون مشترک و تعدادی دیدار دوجانبه و چندجانبه برگزار خواهد شد.»

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس نیز اعلام کرد: «این واقعاً آخرین فرصت برای ایران برای امضای توافقنامه برنامه هسته‌ای خود است.»

«ژان ایو لودریان» وزیرخارجه فرانسه نیز دیروز (سه‌‍شنبه) از ادامه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای کشورمان در وین در پایان هفته جاری (پنج‌شنبه) خبر داد.

هفته گذشته مذاکرات احیای توافق هسته‌ای کشورمان پس از وقفه‌ای ۵ ماهه در وین، پایتخت اتریش از سرگرفته شد. این اولین دور مذاکرات در دولت جدید ایران به ریاست جمهوری «سید ابراهیم رئیسی» بود که در آن «علی باقری کنی» به عنوان مذاکره کننده ارشد ایران حاضر شد.

طی مذاکرات هفته گذشته، ایران دو پیشنهادی درباره گام‌های بازگشت به برجام ارائه داد که با واکنش و ادعا‌های مختلفی از سوی مقام‌های جهان مواجه شد، اما علی باقری تاکید کرد که این پیشنهاد‌ها بر اساس مفاد توافق برجام در سال ۲۰۱۵ است.. هیئت ایرانی پس از ارائه این پیشنهاد‌ها چند نشست با طرف‌های برجام داشته است و منتظر پاسخ و دلایل قانونی کشور‌ها است.

آینده برجام پس از خروج یک جانبه آمریکا از این توافق در مه ۲۰۱۸ و تحریم‌های یک جانبه آمریکا بر صادرات نفت ایران مورد تردید قرار گرفت. پس از آن برخی دیگر از اعضای توافق و اول از همه اروپایی‌ها نیز تعهدات خود را در فضای اقتصادی نادیده گرفتند و در نتیجه باعث شد که توافق در شکل فعلی خود بی معنی باشد؛ بنابراین ایران شروع به کاهش تدریجی تعهدات خود در توافق کرد.

در نشست‌های وین طرف‌های برجام درباره چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به توافق، گام‌های لازم برای تضمین تبعیت کامل ایران از مفاد برجام و مسائل مربوط به لغو تحریم‌های ضد ایران بحث می‌کنند./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها