واشنگتن‌پست: باید با ایران هسته‌ای کنار بیاییم

کد خبر: 1116156

یک روزنامه آمریکایی نوشته دنیا به دلیل خروج آمریکا از برجام ممکن است مجبور شود همزیستی با ایران هسته‌ای را یاد بگیرد.

واشنگتن‌پست: باید با ایران هسته‌ای کنار بیاییم

یک روزنامه آمریکایی نوشته با توجه به خروج «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام ممکن است لازم باشد دنیا زیستن با ایران هسته‌ای را یاد بگیرد.

«ماکس بوت»، ستون‌نویس واشنگتن‌پست در یادداشتی در این روزنامه که امروز دوشنبه منتشر شده از تصمیم ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای به عنوان «فاجعه‌بارترین خطای محاسباتی سیاست خارجی بعد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳» یاد کرده است.

بوت نوشته ایران به موجب توافق هسته‌ای برجام، ۹۷ درصد از ذخایر سوخت هسته‌ای خود را کنار گذاشت و ظرفیت غنی‌سازی خود را به ۳.۶۷ درصد رساند.

به نوشته واشنگتن‌پست، خروج دونالد ترامپ از برجام به ایران اجازه داده برنامه هسته‌ایش را احیا کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته گزارش داد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۲ برابر مجاز در برجام است.  علاوه بر این، ایران ظرفیت غنی‌سازی خودش را اکنون به ۶۰ درصد رسانده است.

واشنگتن‌پست در ادامه یادآور شده حتی مقام‌های امنیتی اسرائیل که اکثر آنها با توافق هسته‌ای برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» مخالفت می‌کردند هم اکنون اذعان می‌کنند که خروج از این توافق اثرات معکوس داشته است.

او نوشته «موشه یعلون»، وزیر دفاع (جنگ) «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق اسرائیل (رژیم صهیونیستی) ماه گذشته اعتراف کرد: «اگر نگاهی به سیاست‌گذاری‌ها در قبال ایران در یک دهه گذشته بیندازیم، اصلی‌ترین اشتباه خروج دولت آمریکا از این توافق بود.»

طبق این گزارش، «تامیر پادرو»، رئیس اسبق سازمان جاسوسی موساد هم از خروج آمریکا از این توافق به عنوان «یک تراژدی» یاد کرده است. «اسحاق بن اسرائیل»، رئیس آژانس فضایی اسرائیل هم در مصاحبه‌ای گفت: «تلاش‌های نتانیاهو برای تشویق دولت ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای، بدترین اشتباه راهبردی تاریخ اسرائیل بود.»

ماکس بوت از اینکه این مقام‌های رژیم صهیونیستی اکنون زبان به اعتراف گشوده‌اند گلایه کرده و نوشته است: «اینها را حالا دارند به ما می‌گویند.»

نگارنده روزنامه واشنگتن‌پست در ادامه به گزینه‌های نظامی ادعایی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بمباران برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده و نوشته او در گذشته چنین اقدامی را اقدامی کم‌ضررتر از هسته‌ای شدن ایران می‌دانسته اما در حال حاضر نظرش عوض شده است.

او می‌نویسد: «ایران، به عنوان کشورش با ۸۵ میلیون نفر جمعیت بسیار بزرگتر و قوی‌تر از دشمنانی است که آمریکا نتوانست در عراق و افغانستان به آنها غلبه کند. ضمن آنکه برنامه هسته‌ای ایران به مراتب پیشرفته‌تر از برنامه‌های هسته‌ای عراق یا سوریه است که اسرائیل در سال‌های ۱۹۸۱ و ۲۰۰۷ آنها را بمباران کرد.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها