واکنش کرملین به تصمیم برلین برای اخراج دیپلمات‌ روس

کد خبر: 1116844

سخنگوی کرملین امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد، تصمیم آلمان برای اخراج دو دیپلمات روس اتفاق ناخوشایندی است که نباید بر روابط برلین –مسکو تاثیر بگذارد.

واکنش کرملین به تصمیم برلین برای اخراج دیپلمات‌ روس

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دادگاه عالی برلین روز چهارشنبه "وادیم سوکولوف"، شهروند روس را در پرونده قتل زلیمخان خانگوشویلی، شهروند گرجستانی گناهکار شناخت و وی را به حبس ابد محکوم کرد. وکیل مدافع به کمبود مدارک استناد کرده و هنوز هیچ تصمیمی درخصوص این درخواست تجدیدنظر اتخاذ نشده است. پس از این حکم، وزارت امور خارجه آلمان سرگئی نچایف، سفیر روسیه را احضار کرد و خبر اخراج دو دیپلمات روس را داد.

پسکوف در نشست خبری امروز تاکید کرد: این اتفاقی ناخوشایند در روابط دوجانبه میان برلین و مسکو است؛ اما ما معتقدیم که نباید اجازه دهیم این مساله به هیچ وجه بر دورنماهای برقررای گفت‌وگو میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان تاثیر بگذارد.   

وی همچنین اعلام کرد که مسکو با حکم دادگاه عالی برلین در پرونده خانگوشویلی مخالف است.

سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که هنوز هیچ تاریخ مشخصی برای گفت‌وگوهای بعدی پوتین و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تعیین نشده است.  

وی افزود: این احتمال وجود دارد که این مذاکرات دوجانبه تا پیش از پایان سال جاری میلادی برگزار شود؛ اما هیچ توافقی هنوز حاصل نشده است.

پسکوف همچنین گفت: پوتین برای گفت‌وگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین آماده است؛ اما برنامه‌اش باید مشخص، آماده و نتیجه محور باشد.

وی افزود: ما به گفت‌وگو علاقه‌مند هستیم؛ اما هر گفت‌وگویی باید قابل درک، آماده و متمرکز بر دستیابی به نتیجه‌ای خاص باشد. در حال حاضر هیچ شفافیتی درباره برنامه احتمالی مذاکرات میان پوتین و زلنسکی و تصمیمات مورد نظر وجود ندارد.

سخنگوی کرملین همچنین خاطر نشان کرد که سرگئی ریابکوف، معاون نخست وزیر روسیه آماده است تا به هر کشور بی‌طرفی برای گفت‌وگو درباره تضمین‌های امنیتی سفر کند.

وی گفت: طبق تصمیم اتخاذ شده، ریابکوف که این مذاکرات را به همراه کارشناسان مختلف انجام خواهد داد، آماده است تا هر زمانی به هر کشور بی‌طرفی برای آغاز چنین مذاکراتی سفر کند. دیمیتری کوزاک، معاون رئیس دفتر کرملین به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره آمادگی روسیه برای آغاز مذاکرات درباره تضمین‌های امنیتی اطلاع داده است.

پسکوف افزود: روسیه به غرب پیشنهاد داده تا در دو سند که یکی در قالب توافق‌نامه و دیگری در قالب معاهده باشد، در مورد این مساله توافق کنند.

وی تاکید کرد: هنوز توافق پیرامون مسائل اساسی در رابطه با تضمین‌های امنیتی امکان‌پذیر نیست؛ اما این تمایل سیاسی اعلام شده برای ادامه مذاکرات، یک اتفاق مثبت است.

پسکوف همچنین اعلام کرد که پوتین و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان امروز هیچ برنامه‌ای برای برگزاری یک تماس تلفنی با یکدیگر ندارند.  

پیش‌تر رسانه‌های ایتالیایی درباره تماس تلفنی پوتین و پاپ فرانسیس برای امروز خبر داده بودند. ظاهرا پاپ فرانسیس قصد داشت با پوتین درباره بحران اوکراین و ادعای حمله روسیه به اوکراین گفت‌وگو کند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها