تحلیلگر مسائل سیاسی: مسیر مذاکرات بسیار پر پیچ و خم است

کد خبر: 1118867

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: توافق کلان در وین شکل نخواهد گرفت و بار دیگر طرفین در خصوص توافق کم در برابر کم پیش خواهند رفت.

تحلیلگر مسائل سیاسی: مسیر مذاکرات بسیار پر پیچ و خم است

جلال خوش چهره تحلیلگر مسائل سیاسی، با اشاره برگزاری مذاکرات وین گفت که در حال حاضر مذاکرات برجامی در سطح گروه‌های دوجانبه و چند جانبه و کارگروه‌های کمیسیون مشترک برجام ادامه دارد. ایران اعلام کرده تنها با هدف رسیدن به توافقی خوب برای لغو کلیه تحریم‌های غیرقانونی آمریکا به مشارکت در مذاکرات وین ادامه می‌دهد، بنابراین مذاکرات سخت و پیچیده است و به همین علت هنوز نتیجه‌ای نداشته  است.

این تحلیلگر سیاسی معتقد است دو روایت در خصوص مذاکرات وین وجود دارد که یک روایت در داخل ایران بیشتر رایج است و طبق آن عنوان می‌شود که طبق بسته‌های پیشنهادی ایران توافق صورت خواهد گرفت. یک روایت دیگر نیز بیشتر در میان غربی‌ها مطرح است و آن ابراز ناامیدی نسبت به روند گفت وگوهاست و عنوان می‌کنند که اتفاق جدیدی در مذاکرات رخ نداده است و روند همچون گذشته در حال طی شدن است.

ادامه مذاکرات دور هفتم از پنجشنبه ۱۸ آذر ماه شروع شد. علی‌رغم جاری بودن مذاکرات در وین، آمریکا که عامل اصلی برهم خوردن این مذاکرات بود تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان تصویب کرد. کشور‌های اروپایی و طرف‌های غربی برجام در حالی که از سال ۲۰۱۸ و خروج یکجانبه آمریکا از این توافق به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل نکرده‌اند، حال با اظهاراتی که فضای تهدید دارد بار‌ها ادعا می‌کنند که این مذاکرات آخرین فرصت برای رسیدن به توافق است.

بنابراین، اینکه آمریکا و سه کشور اروپایی از یک سو هر روز با مقام‌های رژیم صهیونیستی که از هیچ اقدامی برای نابودی توافق ۲۰۱۵ دریغ نکرده است، رایزنی و ایران را تهدید کنند و از سوی دیگر داعیه تلاش برای احیای این توافق را داشته باشد صرفا موجب افزایش بی‌اعتمادی است و ایران را برای دریافت تضمین‌های محکم‌تر مصمم‌تر خواهد کرد.

به گفته خوش چهره حسن  روحانی رئیس جمهور سابق چند ماه پیش عنوان کرد که درصدی توافق حاصل شده است و فقط درصدی از مسیر مانده است. موضعی که امروز نیز از سوی برخی پس از گذشت چند ماه مطرح می‌شود، اما هنوز مشخص نشده که آن درصد چه مواردی است که در خصوص آن توافق نشده است.

تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است به نظر می‌رسد توافق کلان شکل نخواهد گرفت و بار دیگر طرفین در خصوص توافق کم در برابر کم پیش خواهند رفت، زیرا مسیر بسیار دشوار و پر پیچ و خم است./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها