اولتیماتوم العامری به نیروهای خارجی در عراق

کد خبر: 1119341

رئیس ائتلاف الفتح به خاطر نزدیک شدن به زمان خروج نیروهای خارجی از این کشور، گفت که همه این نیروها باید از عراق خارج شوند و تحت هیچ شرایطی نباید در این کشور باقی بمانند.

اولتیماتوم العامری به نیروهای خارجی در عراق

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح عراق به خاطر نزدیک شدن به زمان نهایی خروج نیروهای خارجی از این کشور بیانیه‌ای منتشر کرد.

پایگاه خبری ناس نیوز ضمن نقل این بیانیه، گزارش داد، باید تا تاریخ  ٣١ /١٢ /٢٠٢١ همه نیروهای رزمی خارجی از عراق خارج شوند و «تحت هیچ عنوان و با هیچ بهانه‌ای، هیچ گونه حضور رزمی را نخواهیم پذیرفت».

وی تصریح کرد، باید همه پایگاههای عراقی که در اختیار نیروهای خارجی قرار دارد، پس از تاریخ  ٣١ /١٢ /٢٠٢١ در اختیار ارتش و نیروهای امنیتی قرار گیرد؛ به ویژه پایگاههای حریر و عین الاسد.

رئیس ائتلاف الفتح ادامه داد، فرماندهی عالی نظامی عراب یاد هر گونه نیاز به حضور مستشاران یا مربیان را بررسی و عوامل آن را به صورت واضح، تبیین کنند و این مسئله بر اساس، توافق مکتوب بین دولت عراق و آمریکا و بر اساس قوانین عراق باشد.

العامری با بیان اینکه ورود خروج این مستشاران باید بر اساس قوانینی باشد که حاکمیت عراق احترام گذاشته شود، در پایان تأکید کرد که حاکمیت کامل حریم هوایی عراق باید محقق شود.

«کول هارپر» سخنگوی ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا به تازگی ادعا کرد که این ائتلاف، پایگاه‌ نظامی در عراق ندارد.

هارپر گفت که نیروهای ائتلاف آمریکا در پایگاههای عین الاسد در الانبار، اربیل در اقلیم کردستان و مرکز عملیات مشترک در بغداد، مستقر هستند.

وی با بیان اینکه برخی از حملات، به مراکزی صورت می‌گیرد که عناصر وابسته به ائتلاف آمریکا، در آن مستقر هستند، ادعا کرد: «ائتلاف بین‌المللی اکنون هیچ نقش جنگی در عراق ندارد، بلکه مأموریت جدید آن، ارائه خدمات مستشاری و کمک به ارتش عراق و پیشمرگه است».

این سرهنگ آمریکایی در عین حال گفت: «ائتلاف بین‌المللی از عراق خارج نخواهد شد، بلکه بنا بر اعلام دولت عراق، نقش آن (ائتلاف) از جنگی به مستشاری تغییر می‌کند. لذا باقی ماندن در عراق - با این نقش جدید - به درخواست بغداد انجام شده است».

ناظران می‌گویند که خروج نظامیان آمریکا از عراق، صوری است و نیروهای این کشور از عراق خارج نخواهند شد؛ مسئله‌ای که گروههای مقاومت عراق، هشدار داده‌اند که در صورت باقی ماندن نیروهای آمریکایی، با آنان برخورد خواهند کرد و این مسئله را نقض حاکمیت عراق می‌دانند.

بر اساس بیانیه پایانی که پس از چهارمین دور گفتگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن صادر شد، عراق و آمریکا در ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۱ توافق کردند که تمامی نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال جاری از عراق خارج شوند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها