اویل پرایس: آمریکا محتاطانه به سرنوشت دور جدید مذاکرات خوش بین است

کد خبر: 1120644

اویل پرایس طی گزارشی نوشت، این یک راز آشکار است که ایران با استفاده از چندین روش پوششی برای فرار از کشف و فروش نفت خام خود، تحریم‌های آمریکا را دور زده است.

اویل پرایس: آمریکا محتاطانه به سرنوشت دور جدید مذاکرات خوش بین است

به نقل از اویل پرایس، اگر تهران و واشنگتن بتوانند به یک توافق هسته‌ای جدید دست یابند و ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردد، به نظر می‌رسد پس از یک تعلیق طولانی مدت، ایران آماده است بار دیگر به صورت رسمی به صف صادرکنندگان نفت بپیوندد و احتمالا این اتفاق در اوایل سال 2022 روی خواهد داد.

مذاکره کنندگان ایران و گروه چهار بعلاوه یک، روز دوشنبه در تلاش برای بازگرداندن توافق هسته‌ای 2015، مذاکرات را از سر گرفتند.

در توافق 2015، گروه 5 بعلاوه یک قبول کرده بودند، در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای، تحریم‌های ایران برداشته شود، اما با روی کار آمدن ترامپ، وی در سال 2018 به صورت یک جانبه از این توافق خارج شد.

آخرین دور مذاکرات وین، پس از 10 روز توقف که به مذاکره کنندگان ایرانی اجازه داد برای رایزنی به کشورشان بازگردند، آغاز شد.

آمریکا محتاطانه نسبت به سرنوشت دور جدید مذاکرات خوش بین است. همتایان اروپایی امریکا نیز چنین احساسی دارند.

انریکه مورا، معاون رئیس اتحادیه اروپا گفته است: «اگر در روزها و هفته های پیش رو به سختی کار کنیم، احتمالا نتیجه مثبتی خواهیم داشت، اما تصمیمات سیاسی بسیار دشواری باید گرفته شود.»

از جمله درخواست‌ها اصلی  ایران این است که آمریکا و هم پیمانانش اجازه دهند، نفت خام خود را صادر کند.

در حال حاضر سوال این است که اگر یک توافق جدید منعقد شود، چه میزان نفت از سوی ایران می‌توانیم انتظار داشته باشیم، به بازار وارد شود؟ مهم تر از آن، پس از برداشته شدن تحریم‌ها آیا سرمایه‌گذاران به ایران باز می‌گردند؟

گذشته از همه اینها، بیژن نامدار، زنگنه وزیر نفت سابق ایران قبلا گفته بود، بزرگ‌ترین آرزویش همیشه افزایش تولید نفت کشورش به 6 میلیون بشکه در روز و درآمد 2 تریلیون دلاری از صادرات نفت در 2 دهه آینده بوده است.

بدیهی است که چنین سطحی از تولید، آشفتگی قابل توجهی در بازار نفتی که به سختی متعادل شده است، ایجاد می‌کند.

اما رویای نفتی ایران چقدر واقع بینانه است و سایر کشورهای تولیدکننده چه میزان باید نگران بازگشت ایران به بازار باشند؟

اویل پرایس نوشت، این یک راز آشکار است که ایران با استفاده از چندین روش پوششی برای فرار از کشف و فروش نفت خام خود، تحریم‌های آمریکا را دور زده است.

به نوشته استاندارد چارترد، ایران تولید خود را به نسبت سال گذشته 600 هزار بشکه در روز افزایش داده و اگر مذاکرات وین موفق باشد، 1.4 میلیون بشکه نفت ایران در سال 2022 به بازار باز خواهد گشت.

تولید کنونی 2.5 میلیون بشکه ای ایران تقریبا یک میلیون بشکه در روز از تولید 3.48 میلیون بشکه در روز این کشور در سال 2016 کمتر است و 1.3 میلیون بشکه در روز از تولید 3.79 میلیون بشکه در روز در سال 2017 کمتر است.

اما افزایش تولید از 2.5 میلیون بشکه در روز کنونی به 6 میلیون بشکه در روز حداقل ممکن است، چندین سال زمان ببرد.

این گزارش در ادامه نوشت، اقتصاد دولتی ایران، سالانه بیش از 50 میلیارد دلار یارانه نفت و گاز به مردم می‌پردازد. نتیجه این است که ایرانی‌ها از ارزان‌ترین قیمت بنزین و برق در هر جای دنیا برخوردارند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها