۳ دستگی مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره ایران

کد خبر: 1121268

پایگاه دبکافایل گزارش داده مقام‌های رژیم صهیونیستی در قبال ایران به سه دسته تقسیم می‌شوند.

۳ دستگی مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره ایران

پایگاه «دبکافایل»، نزدیک به منابع امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی نوشته مقام‌های این رژیم از لحاظ نظراتشان برای تصمیم‌گیری در برابر ایران به سه دسته تقسیم می‌شوند.

دبکا نوشته وزرا و مقام‌های نظامی اسرائیل در جدیدترین جلسه کابینه امنیتی و امور خارجه سه نظر متفاوت درباره ایران ابراز کرده‌اند.

گروه اول کسانی هستند که معتقدند که بایستی با نتیجه مذاکرات وین همراه بود. «آهارون هالیوا»، رئیس دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل در جلسه مذکور گفته حتی اگر نتیجه این مذاکرات احیای یک «توافق بد» باشد باز هم آن توافق محدودیت‌هایی را بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع خواهد کرد و به اسرائیل فرصت لازم برای آماده شدن در برابر برنامه هسته‌ای ایران را خواهد داد.

گروه دوم، کسانی مانند «یائیر لاپید»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را شامل می‌شود که آنها هم جزو طرفداران توافق هسته‌ای هستند با این تفاوت که می‌گویند تل‌آویو بایستی روی متن نهایی توافق مذاکره اثر گذاشته و تغییراتی در آن اعمال کند.

«آویو کوهاوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و «دیوید بارنئا»، رئیس سازمان جاسوسی موساد دسته سوم را تشکیل می‌دهند که می‌گویند برجام تنها در صورتی قابل قبول است که این توافق بازنویسی شده و در مفاد آن تغییرات محسوسی ایجاد شود.

منابع خبری پیش از این هم از بروز اختلافات در رژیم صهیونیستی در خصوص ایران و برجام خبر داده بودند. به عنوان مثال، پایگاه خبری آکسیوس ماه پیش گزارش داده بود در کابینه نفتالی بنت مناقشات داخلی بر سر نحوه اثرگذاری بر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران در جریان است.

مقام‌های اسرائیلی در آن زمان تصریح کردند «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و «یائیر لاپید» به طرز فزاینده‌ای از رویکردهای تقابل‌جویانه نفتالی بنت نگران هستند. 

نفتالی بنت در دیداری که اوت سال جاری میلادی با جو بایدن داشت به او قول داد که مانند «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی به مخالفت‌های علنی با بازگشت آمریکا به برجام روی نخواهد آورد.

با وجود این، آکسیوس نوشته بود در حالی که تنها ۱۰۰ روز از آن دیدار می‌گذرد نفتالی بنت دقیقاً در حال انجام همین کار است و به صورت علنی از تلاش آمریکا برای گفت‌وگو با ایران انتقاد می‌کند.

پلیس خوب، پلیس بد؟

با وجود این، برخی از کارشناسان ابراز مخالفت‌های رژیم صهیونیستی با مسیر آمریکا در قبال ایران را بخشی از تقسیم کار میان دو طرف برای پیشبرد تاکتیک «پلیس بد-پلیس خوب» در قبال ایران می‌دانند. 

تصور غربی‌ها و رژیم صهیونیستی این است که عملیات روانی صهیونیست‌ها در خصوص تبعات عدم حصول توافق می‌تواند از فشار ایران برای پیگیری حقوقش در مذاکرات هسته‌ای بکاهد.

در روزهای گذشته شمار زیادی از مقام‌های سابق رژیم صهیونیستی به اشتباه بودن تصمیم نتانیاهو در تشویق دونالد ترامپ به خروج از برجام و سایر سیاست‌های او علیه ایران اعتراف کرده‌اند.

یک مقام رژیم صهونیستی چندی پیش اعتراف کرده بود که ترور شهید «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران، جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای تهران را نگرفته است. او بدون ذکر نام خود به شبکه ۱۲ این رژیم گفت: «ترور فخری زاده در سال گذشته آنطور که انتظار می‌رفت مانع توقف در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نشد. وضعیت کنونی، پیشرفته‌ترین وضعیتی است که برنامه هسته‌ای ایران به آن رسیده است.»

«دنی سیترینوویچ» از بالاترین مقامات نظامی صهیونیست نیز که مسئول گردآوری و تحلیل اطلاعات مرتبط با ایران در دوره نتانیاهو و وابسته نظامی تل آویو در سفارتخانه این رژیم در آمریکا به مدت سه سال بود چهارشنبه گذشته به روزنامه تایمز اسرائیل گفت که «ناکامی‌های فاحش اسرائیل در قبال ایران» برنامه هسته‌ای تهران را سرعت بخشیده است. او گفت که دولت نتانیاهو دچار «محاسبات اشتباه» در خصوص ایران شده بود و اکنون نفتالی بنت نیز همان مسیر را می‌رود.

او ادعا کرد که در زمان خروج آمریکا از برجام، بارها مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده بود اما نتانیاهو اعتنایی به سخنانش نمی‌کرد. این مقام نظامی صهیونیستی متخصص امور ایران سپس به تایمز اسرائیل گفت که اکنون بهترین و تنهاترین راه برای غلبه بر آن‌چه تهدیدات ایران می‌خواند، این است که واشنگتن به مصالحه بزرگ روی آورده و موجب موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات وین شود.

همزمان روزنامه نیویورک تایمز نیز در مقاله‌ای به قلم «توماس فریدمن» نوشت که «موشه یعلون» وزیر جنگ اسرائیل که در زمان امضای برجام به شدت با این توافق مخالف بود، اخیرا در کنفرانسی گفته است که تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق «اشتباه بزرگی» بود که با تشویق نتانیاهو صورت گرفت.

موشه یعلون در این کنفرانس گفته بود که خروج از برجام «بدترین تصمیم در ده سال گذشته» در ارتباط با ایران بوده است. پس از او «گادی ایسنکات» از فرماندهان ارشد صهیونیستی نیز که از حامیان خروج از برجام بود در سخنانی گفته است که اقدام ترامپ به ضرر اسرائیل تمام شد چرا که ایران توانست پس از آن به سرعت برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد.

توماس فریدمن در ادامه نوشت که تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام با تحریک و تشویق نتانیاهو یکی از «مخرب‌ترین، احمقانه‌ترین و ضعیف‌ترین تصمیمات مرتبط با امنیت ملی آمریکا پس از جنگ سرد بود.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها