برنامه جدید ناتو

کد خبر: 1122672

دبیرکل ناتو با بیان اینکه این سازمان در حال ارزیابی استقرار دائم نیروهای خود در شرق اروپا و نزدیک مرز روسیه است، گفت سوئد و فنلاند نیز می‌توانند بسرعت به ناتو بپیوندند.

برنامه جدید ناتو

در ادامه تنش‌زایی کشورهای غربی با روسیه بر سر اوکراین، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از احتمال استقرار دائم در شرق اروپا خبر داد.

استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور استونی گفت، ناتو به طور مداوم حضور نیروهای خود در شرق اروپا را ارزیابی می‌کند تا اطمینان حاصل کند که برای محافظت مؤثر از همه متحدان آماده است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «ما دائماً در حال ارزیابی حضور خود در جهت شرقی ائتلاف هستیم. در سال‌های اخیر، ما دفاع جمعی خود را در این بخش از اروپا تقویت کرده‌ایم. ما همیشه هر کاری لازم است انجام خواهیم داد تا در مورد عزم و توانایی ناتو سوء تفاهم وجود نداشته باشد».

وی در پاسخ به این سوال که آیا ائتلاف پیشنهادهایی برای تقویت جبهه شرقی خود دریافت کرده و اینکه قصد دارد چگونه عمل کند، اظهار داشت: «من نمی‌توانم در مورد جزئیات پیشنهادات احتمالی صحبت کنم، اما ناتو همیشه آماده است تا آنچه را که لازم است برای محافظت از همه متحدان انجام دهد».

پیش از این، گروهی از قانونگذاران آمریکایی نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور نوشته و در آن نیاز به اعزام نیروهای اضافی به «جناح شرقی» ناتو را اعلام کردند.

دبیر کل ناتو در بخش دیگری از صحبت‌هایش از ممکن بودن عضویت سریع سوئد و فنلاند در این ائتلاف نظامی خبر داد.

به نوشته ریانووستی، استولتنبرگ گفت که سوئد و فنلاند تا حد زیادی از استانداردهای دفاعی ناتو پیروی می‌کنند و در صورت تصمیم سیاسی مربوطه، می‌توانند بسرعت به ناتو بپیوندند.

وی در این‌باره توضیح داد: «سوئد و فنلاند شرکای نزدیک ما هستند، ما با هم کار کردیم، تمرین‌های مشترک انجام می‌دهیم. آنها در بیشتر زمینه‌ها با استانداردهای ناتو مطابقت دارند، آنها دارای نهادهای امنیتی و دفاعی سازمان‌یافته و با مدیریت خوب هستند. یعنی این می‌تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد». 

در آغاز ژانویه، دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با سران دولت‌های فنلاند و سوئد، تاکید کرد که ناتو «از حق هر کشور برای تعیین مستقل اقدامات برای تضمین امنیت خود حمایت می‌کند».

«ویکتوریا نولاند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیشتر گفته بود که در صورت ابراز تمایل این کشورها، آمریکا آماده است با فنلاند و سوئد در مورد امکان پیوستن آنها به ناتو گفت‌وگو کند.

پیش از این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین ضمن دفاع از برگزاری رزمایش‌های نظامی در خاک روسیه و نزدیک مرز اوکراین، تاکید کرد سیاست ناتو در حرکت به سمت شرق اروپا و خاک روسیه، امنیت مسکو را تهدید می‌کند .

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند./فارس

انتهای پیام/ص

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها