برجام موضوع گفت‌وگوی پوتین و مکرون

کد خبر: 1125892

خبرگزاری‌های روسیه اعلام کردند رئیس‌ جمهور این کشور در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود در خصوص برجام نیز گفت‌وگو کرده است.

برجام موضوع گفت‌وگوی پوتین و مکرون

کاخ کرملین اعلام کرد «ولادیمیر پوتین» و «امانوئل مکرون» درباره اعطای ضمانت‌های امنیتی طولانی مدت و الزام آور و قانونی به روسیه تلفنی گفت‌وگو کردند.

بر اساس گزارش اسپوتنیک، رئیس‌ جمهور روسیه در خصوص تحولات و تنش‌های اخیر میان روسیه و ناتو به همتای فرانسوی خود گفت: «پاسخ آمریکا و ناتو (به طرح اعطای ضمانت‌های امنیتی) نگرانی‌های اساسی مسکو را در نظر نگرفته است.»

پوتین همچنین به مکرون هشدار داد که روسیه واکنش و تحرکات آمریکا و ناتو را به دقت بررسی می‌کند و سپس برنامه‌ها و گام‌های بعدی خود را می‌چیند.

روسای جمهور روسیه و فرانسه در پایان نیز درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با یکدیگر گفت‌وگو کرده و بر همگرایی مواضع مسکو و پاریس در مورد احیای برجام تاکید کردند.

پیش از این نیز منابع خبری از رایزنی وزیر خارجه روسیه با همتای آلمانی خود در خصوص توافق هسته‌ای ایران بدون اشاره به جزئیات این گفت‌و‌گو خبر داده بودند.

ماه گذشته، وزارت خارجه روسیه دو پیش نویس توافقنامه جامع در خصوص تضمین‌های امنیتی بین روسیه، آمریکا و ناتو را ارائه کرد. در این پیش نویس، باید آمریکا متعهد شود که پایگاه‌های نظامی در نزدیکی مرز روسیه ایجاد نکند و از گسترش بیشتر ائتلاف به سوی شرق خودداری کند.

روسیه و آمریکا در تاریخ ۹ و ۱۰ ژانویه در ژنو درباره پیشنهادات مسکو برای تضمین‌های امنیتی رایزنی کردند و سپس نشست شورای روسیه و ناتو در ۱۲ ژانویه در بروکسل برگزار شد. اما در این مذاکرات آمریکا اعلام کرد این پیش نویس‌ها را قبول ندارد، زیرا برخلاف مصالح این کشور است.

با بالا گرفتن تنش‌ها میان روسیه و کشور‌های غربی، آمریکا در حال ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین است. کاردار آمریکا در کی‌یف چندی پیش اعلام کرد این کشور تنها در یک شب ۳۰۰ موشک ضد تانک، ۸۰۰ موشک سنگرشکن و ۲۵۰ هزار گلوله تانک به ارتش اوکراین تحویل داده است./باشگاه خبرنگاران جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها