توصیه ضد ایرانی نیکی هیلی به بایدن

کد خبر: 1127284

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد خشم خود را از اینکه در فهرست تحریم جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته ابراز کرد.

توصیه ضد ایرانی نیکی هیلی به بایدن

«نیکی هیلی»، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد در مقاله‌ای با توجه به اینکه در فهرست تحریم ایران قرار گرفته توصیه‌هایی را به دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا درباره نحوه تعامل با ایران ارائه کرده است.

نیکی هیلی یکی از افرادی است که نام او به دلیل نقش‌آفرینی در ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست تحریمی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. ایران، ۱۸ دی‌ماه سال جاری در دومین سالروز ترور سردار سلیمانی اسامی ۵۱ شخص آمریکایی را در فهرست تحریمی خود قرار داده بود. (جزئیات بیشتر)

نیکی هیلی بعد از قرار گرفتن در فهرست تحریم ایران در حساب کاربری خود در توییتر به آن واکنش نشان داده و آن را نشانه افتخار دانسته بود.

هیلی در یادداشتی که چهارشنبه در «واشنگتن‌اگزماینر» منتشر شده بار دیگر بر اینکه تحریم شدن از سوی ایران را برای خودش افتخار می‌داند تأکید کرد اما به انتقاد از سیاست دولت فعلی کشورش علیه ایران پرداخت و نوشت: «اما این مسئله باید همه ما را متوجه نوع رابطه رئیس‌جمهور جو بایدن با ایران بکند.»

او در ادامه نوشته است: «حتی با وجود اینکه ایران آمریکایی‌هایی مانند خود من را هدف قرار می‌دهد بایدن، حامی شماره یک تروریسم را در حمایت از تروریسم خود و تهدیدهایش علیه ایالات متحده آزاد گذاشته است.»

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد در بخش دیگری از این یادداشت مدعی شده افزایش فروش نفت ایران طی یک سال گذشته به دلیل عدم اجرای تحریم‌ها از سوی دولت بایدن بوده است. این در حالی است که کارشناسان مسائل تحریم اذعان دارند که آثار تنبیهی تحریم‌ها زمان‌مند است و بعد از گذشت مدتی، اقتصادهای کشورهای هدف راه تنفس و زیستن با آنها را پیدا می‌کنند. بنابراین، آثار تحریم بعد از گذشت مدتی به صورت طبیعی فروکش می‌کند.

نیکی هیلی در واشنگتن‌اگزماینر می‌نویسد: «طی سال‌های گذشته آمریکا تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه صادرات نفت ایران اجرا کرد، اما سال گذشته ایران نسبت به یک سال قبل‌تر ۴۰ سال بیشتر نفت صادر کرده است. این مسئله احتمالاً فقط به دلیل امتناع بایدن از اجرای تحریم‌ها است.»

نیکی هیلی از اینکه خریداران نفت ایران کدام کشورها هستند نیز ابراز نگرانی می‌کند. او می‌نویسد: «حالا نفت ایران کجا می‌رود؟ به سمت گروهی از دشمنان آمریکا یعنی چین، روسیه، ونزوئلا و سوریه. این مشکل بزرگی است. دولت بایدن با امتناع از اجرای تحریم‌ها علیه ایران مستقیماً به کشورهایی که قصد تضعیف آمریکا را دارند کمک می‌کند.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «یکی از مصداق‌های این موضوع چین است. دولت بایدن به جای آنکه جلوی صادرات نفت ایران به چین را بگیرد ترجیح داد درباره آن گفت‌وگو کند. اسم این ضعف است، به همین سادگی و صراحت و ضعف خطرناک است.»

این مقام پیشین آمریکایی با اشاره به آمارهای یک موسسه ضد ایرانی به نام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» مدعی شده که انتقال نفت ایران به چین تا ماه نوامبر ۶۲ درصد افزایش داشته است. او نوشته است: «چین کمونیست وقتی می‌بیند اقداماتش تبعاتی ندارد حتی در سال جاری نفت بیشتری از ایران وارد خواهد کرد.»

او در ادامه ضمن تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران از دولت بایدن خواسته علیه ایران «قدرت و قاطعیت» به خرج دهد. هیلی می‌نویسد: «پاسخ درست به ستیزه‌جویی ایران، قدرت و قاطعیت است- یعنی درست خلاف آنچه بایدن دارد انجام می‌دهد. او به جای کاهش فشارها بایستی اقدامات قدرتمندانه‌تری انجام دهد، یعنی تحریم‌های قوی‌تری وضع کرده و تحریم‌های فعلی را اجرا کند و این را روشن کند که تا زمانی که ایران رفتارش را تغییر ندهد فشار تنها افزایش خواهد یافت.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

نیکی هیلی در پایان یادداشت خود نوشته است: «اینکه ایران تصور می‌کند می‌تواند از تبعات انجام همه کارهایش از جمله تحریم من فرار کند حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. وقت آن است که بایدن با اجرای قانون و متوقف کردن صادرات نفت ایران به این کشور نشان دهد که نمی‌تواند چنین کند.»

هیلی یکی از حامیان سرسخت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام و اجرای سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران بود. او همانند گروه دیگری از حلقه نزدیکان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا معتقد بودند اجرای فشار بیشتر می‌تواند ایران را برای آنچه «توافقی بهتر و طولانی‌تر» خوانده می‌شد پای میز مذاکره بیاورد.

دولت ترامپ روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۱ در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق تمامی این اهداف شکست خورده بود. دولت ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

دولت فعلی آمریکا به ریاست «جو بایدن» بارها به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف و اعلام کرده قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین زمینه‌های بازگشت آمریکا به برجام را فراهم آورد. دولت بایدن با این حال عملاً در یک سال گذشته اجرای همین سیاست را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها راه بازگشت آمریکا به برجام عقب‌گرد از سیاست شکست‌خورده فشارحداکثری است. ایران اعلام کرده در مذاکرات وین به دنبال رفع هر چه سریعتر تحریم‌ها است اما سیاست اصلی خودش را خنثی‌سازی تحریم‌ها قرار داده است. تهران همچنین با اعلام اینکه مذاکرات را به معیشت مردم گره نزده در تلاش است برجام را بر اساس تجربه ۶ ساله نقض عهد آمریکایی‌ها و سایر کشورهای غربی در ریل یک توافق مبتنی بر «برد-برد» قرار دهد.

تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران بر همین اساس در مذاکرات وین روی دو اصل «اخذ تضمین برای ماندگاری برجام» و «راستی‌آزمایی تحریم‌ها» به عنوان مطالبات ایران در اجرای برجام، در صورت موافقت با بازگشت آمریکا به آن تأکید کرده است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها