افشاگری روزنامه واشنگتن‌پست از کار غیر قانونی ترامپ

کد خبر: 1128093

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اقدامی غیرقانونی برخی از اسناد و مکاتبات مهم دولتی را از کاخ سفید خارج کرده و آن را به عمارت شخصی خودش در ایالت فلوریدا منتقل کرده است.

افشاگری روزنامه واشنگتن‌پست از کار غیر قانونی ترامپ

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا چندین جعبه حاوی اسناد مهم و سایر اقلام را به صورت غیرقانونی از کاخ سفید خارج و آن را به عمارت «مار-ئه-لاگو» در شهر «پام‌پیچ» ایالت فلوریدا منتقل کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست امروز (سه‌شنبه ۷ فوریه/ ۱۸ بمهن‌ماه) گزارش داد «اداره آرشیو و اسناد ملی» آمریکا موفق شده‌اند ماه گذشته این اسناد را از ترامپ پس بگیرند. ترامپ طبق قانون موظف بوده جعبه‌های مذکور را به اداره آرشیو ملی تحویل دهد اما از انجام این کار خودداری کرده است.

روزنامه آمریکایی نوشته این رویداد به نگرانی‌ها درباره میزان پایبندی دونالد ترامپ به «قانون اسناد ریاست‌جمهوری» دامن می‌زند. این قانون اداره آرشیو و اسناد ملی را ملزم می‌کند تمامی یادداشت‌ها، نامه‌ها، نوشته‌ها، ایمیل‌ها و سایر ارتباطات مکتوب مربوط به یک رئیس‌جمهور را نگهداری کند.

از جمله اسنادی که ترامپ آنها را از کاخ سفید خارج کرده نامه‌نگاری‌های او با رهبر کره شمالی است که زمانی از آنها به عنوان «نامه‌های عاشقانه» یاد کرده بود.

مشاوران ترامپ مدعی شده‌اند که از خارج کردن اسناد مذکور قصد بدی نداشته‌اند زیرا جعبه‌ها حاوی یادداشت‌ها و هدایایی از رهبران دنیا بوده‌اند. از جمله مواردی که ترامپ از کاخ سفید خارج کرده مکاتباتش با «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی بوده که زمانی از آنها به عنوان «نامه‌های عاشقانه» یاد کرده بود.

منابع مطلع به روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند رایزنی‌هایی که از سال گذشته میان وکلای ترامپ و نمایندگان اداره آرشیو ملی صورت گرفت به تحویل این اسناد منجر شد. با این حال، گفته می‌شود ترامپ قوانین مربوط به نگهداری این اسناد را رعایت نکرده و در بعضی مواقع اسناد رسمی را پاره کرده است.  برخی از اسناد آسیب‌دیده همانهایی هستند که تحویل کمیته تحقیق درباره حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا شده‌اند.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته با آنکه دولت‌های پیشین آمریکا گاهاً با اقداماتی نظیر استفاده از ایمیل‌ها و تلفن‌های غیررسمی یا از بین بردن اسناد مکاتبات ایمیلی «قانون اسناد ریاست‌جمهوری» را نقض کرده‌اند اقدام ترامپ در انتقال این اسناد، بی‌سابقه بوده است./فارس

انتهای پیام/

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها