اخبار اوکراین/نگرانی جانسون/ژاپن علیه روسیه

کد خبر: 1129675

نخست‌وزیر انگلیس گفت، نشانه‌ها حاکی از این است که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای اقدام علیه اوکراین است که ممکن است ظرف ۴۸ ساعت آینده رخ دهد.

اخبار اوکراین/نگرانی جانسون/ژاپن علیه روسیه

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه درباره افزایش تنش در اوکراین گفت، وضعیت به لبه پرتگاه رسیده است.

به نوشته شبکه «اسکای نیوز»، جانسون گفت: «ما بر روی لبه پرتگاه قرار گرفته‌ایم. نشانه‌ها حاکی از آمادگی جدی روسیه برای حمله به اوکراین است و چنین کاری یک اشتباه فاجعه‌بار خواهد بود».

نخست‌وزیر انگلیس مدعی شد: «نشانه‌ها حاکی از این است که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای اقدامی است که ممکن است ظرف ۴۸ ساعت آینده رخ دهد».

او درباره گمانه‌زنی‌ها پیرامون کوتاه آمدن اوکراین از عضویت در ناتو گفت: «انگلیس نمی‌تواند حق اوکراین برای داشتن انگیزه پیوستن به ناتو را با مماشات در قبال پوتین معامله کند».

جانسون گفت: « در حال حاضر ۱۳۰ هزار نظامی روسی در مرز اوکراین مستقر شده‌اند. باید این را درک کنیم که اوضاع بسیار بسیار دشوار و خطرناکی است».

اظهارات روز دوشنبه جانسون در سفر به اسکاتلند دقیقاً با ادعاهای اخیر رسانه‌های آمریکایی درباره تعداد نظامیان روسیه در مجاورت مرزهای اوکراین و حمله احتمالی آن‌ها در روز چهارشنبه مطابقت دارد.

از سوی دیگر، دولت آمریکا اعلام کرده تمام کارکنان سفارت خود در کی‌یف را تا روز چهارشنبه از این شهر خارج خواهد کرد.

طی روزهای اخیر کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا و اتحادیه اروپا به کارمندان سفارتخانه‌های خود در کی‌یف دستور داده‌اند به دلیل احتمال وقوع حمله روسیه علیه اوکراین، هرچه سریعتر این کشور را ترک کنند. دولت انگلیس حتی پرچم خود را از ساختمان سفارت در کی‌یف برداشته است.

 ژاپن همگام با آمریکا از احتمال تحریم روسیه خبر داد

در بحبوحه فضاسازی غرب و هجمه علیه مسکو به بهانه حمله روسیه به اوکراین، ژاپن نیز از اعمال تحریم احتمالی علیه مسکو خبر داده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با فضا سازی غرب علیه روسیه و تلاش جهت تشدید تنش در منطقه بالتیک، ژاپن، از کشورهای متحد آمریکا نیز از اعمال تحریم احتمالی علیه مسکو خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری «تاس» به نقل از «کیودو»، «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن روز دوشنبه در نشستی با رهبر حزب حاکم لیبرال دموکرات این کشور گفت که درحال بررسی محتوای تحریم‌های احتمالی علیه روسیه با نمایندگان ایالات متحده و کشورهای بزرگ اروپایی است.

نخست وزیر ژاپن در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «در زمینه اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و محتوای خاص آنها، با نمایندگان ایالات متحده و کشورهای بزرگ اروپایی در حال گفت‌وگو است.»

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه با کنایه به غربی‌ها گفت، آن‌ها برای تحریم‌هایی که علیه دیگران اعمال می‌کنند نیاز به دلیل ندارند. زاخاروا با اشاره به مواضع خصمانه غربی‌ها گفت: «جمع‌بندی روشن است: «غرب برای اعمال تحریم‌هایش نیاز به واقعیت ندارد. تهدید به تحریم ماهیت [غرب] در ابعاد گسترده است که شاهد  هستیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود، کشورش به مدت چند دهه است که «در مرحله تحریم‌های فعال به سر می‌برد و در حالی که پیش‌تر نیز تحریم‌های غیرمستقیمی وجود داشته که به‌صورت لیست‌هایی درج شده بود و در کنار آن تهدید به تنظیم لیست‌های بازدارنده و مصادره مورد به مورد دارایی‌ها نیز وجود داشت».

این دیپلمات روس به جوسازی غربی‌ها درباره حمله روسیه به اوکراین و کاهش نیروهای دیدبان ویژه سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا در منطقه «دونباس» در شرق اوکراین نیز واکنش نشان داد.

اخیراً ادعاهای حمله احتمالی روسیه به اوکراین اغلب در اوکراین و کشورهای غربی تکرار شده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین، این گزارش‌ها را «تشدید تنش‌های پوچ و بی‌اساس» خواند و تاکید کرد که روسیه هیچ‌کس را تهدید نمی‌کند.

پسکوف خاطرنشان کرد که ممکن است اقدامات تحریک آمیزی برای توجیه چنین ادعاهایی اتفاق بیافتد. وی هشدار داد که چنین تلاش‌هایی عواقب جدی  به همراه خواهد داشت.

 مسکو ادعاهای غرب را بارها  تکذیب کرده و به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

 ادعای انگلیس: روسیه هر لحظه ممکن است به اوکراین حمله کند

وزیر خارجه انگلیس در ادامه جوسازی ها مدعی شد که روسیه ممکن است هر لحظه به اوکراین حمله کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه انگلیس همگام با فضا سازی مقام‌های آمریکایی  بار دیگر مدعی شد که  روسیه ممکن است هر لحظه به اوکراین حمله کند.

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس  شنبه شب به وقت تهران در توییتی در این زمینه نوشت: «من ریاست جلسه توجیهی کابینه در مورد تهدید جدی روسیه  علیه اوکراین را برعهده داشتم. آخرین اطلاعات حاکی از آن است که روسیه هر لحظه ممکن است حمله کند و ما از کرملین می‌خواهیم که تنش‌زدایی کند.»

وی در ادامه این توییت نوشت، تمرکز ما اولویت دادن به ایمنی و امنیت اتباع انگلیسی در اوکراین است.

این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین فضا سازی غرب را «تشدید تنش‌های پوچ و بی‌اساس» خوانده و تاکید کرده که روسیه هیچ‌کس را تهدید نمی‌کند.

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار ۱۰۰ هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند.

علی‌رغم آنکه روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آنها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند.

روسیه، اما به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز در تماس تلفنی با همتای آمریکایی تاکید کرده که کارزار تبلیغاتی ایالات متحده و متحدانش در مورد "حمله روسیه" به اوکراین، اهداف تحریک‌آمیز را دنبال می‌کند.

لاوروف در ادامه در اشاره به پیشنهادات امنیتی مسکو به غرب برای کاستن از تنش‌ها گفت: «واکنش واشنگتن و بروکسل به پیش‌نویس معاهده آمریکا و روسیه و توافقنامه با ناتو در مورد تضمین‌های امنیتی ارائه شده توسط ما، مفاد کلیدی ما را که در درجه اول در مورد عدم گسترش ناتو و عدم استقرار سامانه‌های تسلیحاتی ضربتی در نزدیکی مرزهای روسیه است، نادیده می‌گیرد.»

دیدار صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری اوکراین

صدراعظم آلمان در دیدار با رئیس جمهوری اوکراین فعالیت نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین را غیرقابل توجیه خواند و مسکو را به تحریم اقتصادی تهدید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که در ادامه تلاش‌ها برای جلوگیری از وقوع جنگ در اروپا، امروز به کی‌یف سفر کرد، با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد.

شولتس در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با زلنسکی پس از این دیدار با اشاره به بحران شکل گرفته میان روسیه و اوکراین اظهار کرد: ما فعالانه در حال کار بر روی تهیه یک بسته تحریمی علیه روسیه هستیم و هر لحظه آماده‌ایم تا تصمیم لازم را اتخاذ کنیم.

وی گفت: تحریم‌های پیشنهادی اثرات سنگین و ناگواری بر اقتصاد روسیه خواهد داشت.

شولتس افزود: فعالیت نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین غیرقابل توجیه است و این تجاوز عواقبی خواهد داشت که در سفرمان به مسکو بر آن تاکید خواهیم کرد.

وی ادامه داد: غرب آماده گفت‌وگو با روسیه در زمینه تضمین‌های امنیتی است. آلمان تلاش‌های خود را در قالب نرماندی تشدید کرده است و این یک مسئله دشوار است، اما تلاش‌های دیپلماتیک ارزش سختی و دشواری را دارد.

صداعظم آلمان همچنین تاکید کرد: غرب هر لحظه می‌تواند روسیه را تحریم کند و این تحریم‌ها در صورت بدتر شدن اوضاع پیرامون اوکراین عواقب جدی برای اقتصاد روسیه خواهد داشت.

وی همچنین گفت: موضوع پیوستن اوکراین به ناتو در حال حاضر مطرح نیست و ما از تمرکز مسکو بر آن متعجب شده‌ایم.

شولتس گفت:آلمان در کنار اوکراین خواهد ایستاد و تاکنون کمکی به ارزش دو میلیارد یورو به کی‌یف ارائه کرده است و آماده ادامه این حمایت است.

در مقابل زلنسکی نیز اظهار کرد که شولتس در دیدار با او، بر حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

وی گفت که صدراعظم آلمان همچنین دیدگاه مشترکی با مقامات اوکراین مبنی بر نیاز به راه حلی مسالمت برای تضمین یکپارچگی این کشور دارد.

زلنسکی تصریح کرد: این مهم است که اوکراین از امکان خرید سلاح برای مقابله با تجاوز (روسیه) برخوردار باشد.

وی همچنین تاکید کرد که به شولتز گفته است، خط نورد استریم ۲ یک سلاح ژئوپلیتیکی است.

رئیس جمهوری اوکراین با تاکید بر اینکه کشورش همچنان درصدد عضویت در ناتو است، افزود: برخی از رهبران معتقدند که نباید زیاد درباره پیوستن به ناتو صحبت کنیم، اما تصمیم برای پیوستن به ناتو به دست ما است.

وی همچنین تاکید کرد: برای اوکراین بسیار مهم است که شرکای ما قاطعانه بر موضع سیاست درهای باز در قبال ناتو پایبند باشند. ما همچنین روی حمایت شرکا از عضویت کامل اوکراین در اتحادیه اروپا حساب می‌کنیم.

صدراعظم آلمان همچنین قرار است فردا سه‌شنبه ۱۵ فوریه در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت‌وگو کند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها