اخبار اوکراین/تماس تلفنی مهم ماکرون و شولتس با پوتین/زلنسکی: ۳۱ گردان روسیه را زمین گیر کرده‌ایم

کد خبر: 1135459

خبرگزاری فرانسه امروز (شنبه) از قول کاخ الیزه گزارش کرد، رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان با پوتین تماس تلفنی داشته‌اند.

اخبار اوکراین/تماس تلفنی مهم ماکرون و شولتس با پوتین/زلنسکی: ۳۱ گردان روسیه را زمین گیر کرده‌ایم

به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاخ الیزه گزارش کرد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در حال گفت‌وگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه هستند.

این سه نفر ۱۰ مارس نیز تماس تلفنی داشته و درباره وضعیت اوکراین و اوضاع کنونی این کشور گفت‌وگو کردند.

در همین حال، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز این تماس تلفنی را تایید کرد و افزود: پوتین با مقام‌های ارشد فرانسه و آلمان در حال گفت‌وگویی تلفنی است./ایسنا

تاکید پوتین – لوکاشنکو: اگر اوکراین بخواهد، درگیری در هر لحظه قابل حل است

بر اساس اعلام دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری بلاروس، الکساندر لوکاشنکو و ولادیمیر پوتین پس از گفت‌وگوهایشان در مسکو بر سر مساله حمایت متقابل در بحبوحه تحریم‌ها به توافق رسیده و گفتند که اگر اوکراین بخواهد، این درگیری هر آن قابل حل است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، ناتالیا ایزمانت، دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری بلاروس گفت: رهبران روسیه و بلاروس روز جمعه در ارتباط با مهم‌ترین موارد از جمله قیمت‌های منبع انرژی، به لحاظ مفهومی بر سر گام‌های مشترک مرتبط با حمایت متقابل در ضمن فشار تحریم‌ها به توافق رسیدند.

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد، ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهور روسیه و بلاروس، بر سر عرضه مدل‌های مدرن تجهیزات نظامی به مینسک نیز به توافق رسیدند.

ایزمانت بیان داشت: در طول این مذاکرات طرف‌ها بر توسعه مجتمع نظامی-صنعتی و دفاع از "اتحادیه" دولت‌های دو کشور تمرکز کردند. ما به ویژه، بر سر عرضه مدرن‌ترین مدل‌های تجهیزات نظامی از روسیه به بلاروس در آینده نزدیک توافق کردیم.

سخنگوی مطبوعاتی رهبر بلاروس همچنین تاکید کرد: مسکو و مینسک معتقدند که در صورت تمایل کی‌یف، مناقشه اوکراین در هر لحظه قابل حل است.

این سخنگو تاکید کرد: سران دو کشور وضعیت در دنیا، در منطقه و در اوکراین را به عنوان یک اولویت تعیین کرده و به طور جامع در مورد آن بحث کردند. یکی از موضوعات اصلی در این پیش زمینه پیشرفت مذاکرات که در بلاروس در حال انجام است و همینطور دیدگاه‌های طرف‌های روس و اوکراینی بود.

وی خاطرنشان کرد که ولادیمیر مدینسکی، دستیار کرملین نیز به این نشست دعوت شد. این سخنگوی مطبوعاتی خاطرنشان کرد: به دنبال این مذاکرات یک نظر متفق القول اعلام شد - اگر طرف اوکراینی مایل باشد، درگیری در هر لحظه قابل حل است.

ریابکوف: وضعیت امنیت در اروپا کاملا تغییر کرده است

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به تغییرات اساسی در اوضاع امنیتی در اروپا اعلام کرد که وضع کلی پیشنهادات مسکو در زمینه تضمین های امنیتی در این رابطه تغییر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که وضعیت امنیت در اروپا به شدت تغییر کرده است و نمی‌توان گفت که پیشنهادات مسکو در مورد تضمین‌های امنیتی به قوت خود باقی است.

ریابکوف در این باره گفت: من نمی گویم که پیشنهادهایی از این دست (پیشنهادات روسیه در مورد ضمانت‌های امنیتی)، به قوت خود باقی است، اما وضع کلی آن کاملاً تغییر کرده است. اکنون وضعیت کاملاً متفاوت است.

وی تاکید کرد که مسکو به ایالات متحده در مورد اقدامات عجولانه در زمینه ثبات راهبردی هشدار می‌دهد.

ریابکوف تاکید کرد که ایالات متحده با تلاش برای اجتناب از گفتگوهای امنیتی با روسیه، مرتکب اشتباه راهبردی می‌شود.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که مسکو آماده همکاری با ایالات متحده در زمینه مسائل امنیتی و پیمان کاهش تسلیحات راهبردی (START) است.

ریابکوف گفت: اگر آمریکایی‌ها برای این کار آماده باشند، مطمئناً می‌توانیم گفتگو را از سر بگیریم و مصمم به انجام آن هستیم. همه چیز به واشنگتن بستگی دارد.

وی همچنین افزود که روسیه تماس خود با آمریکا را قطع نمی‌کند و این تماس‌ها ادامه خواهند یافت.

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه اظهارات آمریکایی‌ها در مورد جنگ جهانی سوم بازی روانی است، گفت: بالاترین مقام در ایالات متحده آشکارا از خطر جنگ جهانی سوم صحبت می‌کند. این تلاشی برای بازی با اعصاب است، این تلاشی است برای تحمیل دستور کار آنها به کل جامعه بین المللی. اهداف مخرب این خط برای ما آشکار است.

وی با اشاره به اینکه روسیه فهرست تحریم‌های متقابل افراد را آماده کرده است، گفت که مسکو به زودی فهرست تحریم‌ها برضد آمریکا و غرب را منتشر خواهد کرد.

ریابکوف همچنین با غیر قانونی خواندن ممنوعیت پروازهای روسیه که توسط غرب اعمال شده، گفت: اکنون وضعیت پیچیده‌تر شده است، از جمله اعمال محدودیت‌های کاملاً غیرقانونی برای پروازها یا مثلاً هوانوردی ما در آسمان غربی‌ها، بگذارید آن را این طور بنامیم.

وی در ادامه اظهارات خود گفت که روسیه هنوز از شورای اروپا خارج نشده است.

زلنسکی: ۳۱ گردان روسیه را زمین گیر کرده‌ایم

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در تازه‌ترین سخنرانی خود مدعی شد که تاکنون ۳۱ گردان روسیه توانایی رزمی خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، رئیس جمهور اوکراین مدعی است که این بزرگ‌ترین ناکامی روسیه طی ده‌های اخیر بوده و شدت تلفات به قدری است که آنها مجبور به تجدید قوا و استفاده از نیروهای تازه نفس شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در تازه‌ترین سخنرانی خود مدعی شد که تاکنون ۳۱ گردان روسیه توانایی رزمی خود را از دست داده‌اند.

وی در این باره افزود: نیروهای روسیه متحمل تلفات زیادی شده‌اند تا آنجا که می‌توانیم از آن به عنوان بزرگترین ناکامی روس‌ها طی ده‌های اخیر نام ببریم.

زلنسکی همچنین گفت که این ناکامی به حدی بزرگ است که آنها مجبور به استفاده از نیروهای تازه نفس شده‌اند.

رئیس جمهور اوکراین افزود: در حال همکاری با کمیسیون اروپا برای تسریع فرآیند الحاق به اتحادیه اروپا هستیم و انتظار داریم که بسته تحریمی جدید اروپا علیه روسیه اعمال شود.

وی همچنین از رهبران جهان خواست تا توانمندی خود را برای اعمال نفوذ به‌منظور پایان دادن به جنگ در اوکراین نشان دهند.

زلنسکی: روسیه نمی‌تواند کنترل کی‌یف را به دست بگیرد/ به سامانه‌های ضد موشکی نیاز داریم

رئیس‌جمهور اوکراین با وجود پیشروی ارتش روسیه به سمت کی‌یف اعلام کرد که روسیه نمی‌تواند کنترل پایتخت را در دست بگیرد، مگر اینکه آن را به طور کامل نابود کند.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز شنبه در سخنانی گفت که روسیه نمی‌تواند کنترل پایتخت را در دست بگیرد، مگر اینکه آن را به طور کامل نابود کند.

زلنسکی این اظهارات را  در حالی مطرح می‌کند که برخی گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا از پیشروی نیروهای روسیه طی ۲۴ ساعت اخیر در خاک اوکراین خبر داده و گفته‌اند که این نیروها به فاصله ۱۴ تا ۴۰ کیلومتری کی‌یف، پایتخت اوکراین رسیده‌اند.

تصاویر دریافتی از ماهواره در صبحگاه جمعه، ۱۱ مارس، تغییرات عمده در آرایش نظامی و چگونگی حرکت و استقرار کاروان بزرگ نظامی روسیه به سوی کی‌یف را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهور اوکراین امروز همچنین گفته که «ما به سامانه‌های ضد موشکی نیاز داریم و آماده پرداخت هزینه برای آنها هستیم».

رئیس جمهور اوکراین هم‌چنین با انتشار یک ویدئو جدید در شبکه‌های اجتماعی خطاب به مردم کشورش گفته ارتش روسیه بیشترین تلفات خود را در دهه‌های اخیر متحمل شده‌ است.

ولودیمیر زلنسکی گفته "در این مدت ۳۱ گردان از ارتش روسیه را از کار انداخته‌ایم."

او خواستار آزادی فوری شهردار ماریوپل شده که گفته می‌شود توسط نیروهای روسی ربوده شده است و گفته در این مورد با رهبران فرانسه و آلمان صحبت کرده است.

همچنین زلنسکی گفته اوکراین با کمیسیون اروپا برای پیگیری سریع عضویت خود در اتحادیه اروپا همکاری می‌کند.

این در حالی است که اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه حومه شرقی شهر ماریوپل را تصرف کرده‌اند.

شهر ماریوپل، در جنوب شرقی اوکراین، به محاصره درآمده و یکی از اهداف اصلی روسیه بوده و ساکنانش تحت آتش توپخانه روسیه به سر می‌برند.

کمبود غذا و آب و قطع برق در ماریوپل باعث شده که وضع آن را "فاجعه بار" توصیف کنند.

مقام‌های اوکراینی به دنبال ایجاد مجاری بشردوستانه برای تخلیه شهروندان از شهر بودند، اما می‌گویند روسیه مانع از همه تلاش‌هایی شده که برای کمک به کسانی که در شهر گرفتار شده‌اند انجام گرفته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها