وزیر خارجه روسیه: نگرانی ویژه درباره داعش داریم

کد خبر: 1138091

وزیر امور خارجه روسیه در سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تونشی چین تاکید کرد: گرانی ویژه‌ای داریم که داعش می‌خواهد بی ثباتی را به کشورهای همسایه سوق بدهد و همین طور به کل منطقه.

وزیر خارجه روسیه: نگرانی ویژه درباره داعش داریم

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) 11 فروردین در سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تونشی چین طی اظهاراتی گفت: این اجلاس در زمان بسیار خوبی برگزار می‌شود که به مسائل مربوط به افغانستان به اجماع برسیم. دولت موقت افغانستان تجربه ندارد و با تحریم‌های غربی‌ها مواجه است، ولی باید بقا پیدا کند و در مبارزه با تروریسم پیشرفت یابد. دولت طالبان باید مناسبت‌های دوجانبه و چندجانبه را غنیمت بشمرد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: باید تعاملی با کسب و کارهای داخل افغانستان برقرار شود و این می‌تواند به دولت طالبان مشروعیت ببخشد. وزارت خارجه روسیه اولین ویزای دیپلماتیک را برای افغانستان صادر کرد.

لاورف اضافه کرد: سازمان ملل نقش تعیین کننده‌ای دارد و می‌تواند هماهنگ کننده خوبی در این زمینه باشد. در جلسه مشورتی خودمان در مسکو به این مسئله اشاره کردیم که باید سازمان ملل در این زمینه نقش مهم‌تری را ایفا کند و پیام گوترش هم به این اجلاس پیام خوبی بود، ولی انتظار داریم سازمان ملل فعالانه‌تر عمل کند. ما کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ارسال کردیم و باید در این زمینه بیشتر کار کنیم. نیاز به هماهنگی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه وجود دارد. کشورهای غربی سوء استفاده می‌کنند و دچار سردرگمی در زمینه کمک به افغانستان هستند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: باید با طالبان تعامل داشته باشیم. نگرانی ویژه‌ای داریم که داعش می‌خواهد بی ثباتی را به کشورهای همسایه سوق بدهد و همین طور به کل منطقه. تجهیزات نظامی آمریکا و ناتو در آسیای مرکزی غیرقابل قبول است و نمی‌توانند همدست آنها در منطقه شوند. اینها با امنیت منطقه در تضاد است و نمی‌توانیم بپذیریم.

وی به مهاجران افغانستانی نیز اشاره کرد و گفت:‌ از نظر مسائل مهاجران از افغانستان باید مراقب باشیم چون ممکن است خطرات جدی را برای کشورهای ما داشته باشد. حتی اگر بخواهند از پوشش مسائل انسانی استفاده کنند باید هوشیار باشیم. مواد مخدر یک درصد درآمد افغانستان را به خود اختصاص می‌دهد. کشاورزان افغانستانی اقدام به کاشت خشخاش به خاطر مشکلات معیشتی می‌کنند و پنج میلیون معتاد در این کشور حضور دارند که یک میلیون آنها زنان و کودکان هستند و جامعه بین‌المللی باید کمک کند تا محصولات جایگزین در افغانستان کشت شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین بیان کرد: بخش سلامت کشور افغانستان هم مورد توجه است و حضور ناتو در افغانستان برای سال‌های متمادی وضعیت را در این کشور بدتر کرده است و مردم افغانستان را تحت فشار قرار داده است. کشورهای غربی باید مسؤولیت‌پذیرتر باشند و مسؤولیت مالی را برعهده بگیرند. آمریکا از مسؤولیت‌های خود شانه خالی می‌کند، در حالی که خودش مقصر اصلی بوده و دارایی‌های افغانستان را به بهانه کمک به قربانیان 11 سپتامبر به گروگان گرفته است. افغانستان چه ربطی به حملات 11 سپتامبر داشت؟ صداقت آمریکا در مبارزه با تروریسم مورد سؤال است.

وی با بیان این‌که واشنگتن از نفوذ خود در سازمان‌های بین‌المللی استفاده می‌کند، اظهار داشت: باید در سطح منطقه‌ای همدلی خود را افزایش دهیم تا به افغانستان کمک کنیم. فرمول مسکو را داشتیم. سازمان همکاری شانگهای را داریم و مکانیسم‌هایی که هست باید فعالیت خود را افزایش دهند و تروئیکا این پتانسیل را دارد و می‌تواند به بازسازی در افغانستان کمک کند. ما نیازمند آمریکا نیستیم و نباید اجازه دهیم کشوری براساس منافع ژئوپلتیک خود عمل کند و باید به مردم افغانستان کمک شود. در پایان سال گذشته سه محموله به افغانستان ارسال و یک پکیج دیگر هم آماده کرده‌ایم.

وزیر خارجه روسیه گفت که این کشور از بیانیه مشترک نشست تونشی حمایت می‌کند./ منبع: تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها