اخبار تحولات اوکراین/زلنسکی: سازمان ملل ناکارآمد است

کد خبر: 1145549

در سالروز تسلیم رسمی آلمان نازی در مقابل نیروهای متحدین و پایان جنگ جهانی دوم، ولودیمیر زلنسکی در پیامی ویدئویی گفت، «شر» به اوکراین بازگشته است.

اخبار تحولات اوکراین/زلنسکی: سازمان ملل ناکارآمد است

 به نقل از خبرگزاری رویترز،  ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین امروز یکشنبه در پیامی ویدئویی به مناسبت «روز پیروزی» و پایان جنگ جهانی دوم گفت، آن زندگی که سربازان در جنگ جهانی دوم برایش جنگیدند، با حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری به پایان رسید.

او گفت، «شر بازگشته است، دوباره! این بار در شکلی متفاوت و با شعارهایی متفاوت، اما با هدفی یکسان» و تصریح کرد که اوکراین و متحدانش پیروز خواهند شد.

وی افزود: هیچ شری نمی‌تواند از مسئولیت پاسخگویی بگریزد، نمی‌تواند در پناهگاهی زیرزمینی مخفی شود.

آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی سال‌های آخر عمر خود را در زیرزمینی در برلین به سر برد و نهایتا در روزهای پایانی جنگ در همان زیرزمین خودکشی کرد.

مسکو اقدامات خود در اوکراین را «عملیات ویژه نظامی» با هدف خلع سلاح و نازی‌زدایی از اوکراین و نابودی ملی‌گرایی ضدروسیه در این کشور می‌داند که توسط غرب ایجاد شده است. غرب و اوکراین اما معتقدند که روسیه در ۲۴ فوریه یک جنگ بی‌دلیل و خصمانه را آغاز کرد.

«سامان ملل ناکارآمد است/ اتحادیه اروپا از خودش ممنون باشد»

به گزارش اسپوتنیک، زلنسکی همچنین در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز خواستار اتحاد بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا در تحریم روسیه شد.

او گفت: اتحادیه اروپا باید موضعی متحد داشته باشد، (اما) درخصوص برخی تحریم‌ها، این (موضع متحد) را ندارند. ما از اتحادیه اروپا به دلیل تحریم‌هایی که وضع کرده است ممنونیم، اما آن‌ها خود باید از خودشان تشکر کنند، چرا که نقش روسیه در مقابل اوکراین، جنگی علیه ارزش‌های اوکراین است و این‌ها همان ارزش‌های کشورهای اتحادیه اروپاست.

او همچنین از سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان به دلیل ناکارآمدی اقداماتشان در پیشگیری از اعمال خصمانه انتقاد کرد.

زلنسکی با صراحت گفت: این سازمان (ملل متحد) خصوصا در چنین سطح بالایی، کارکرد ندارد!

او در مقابل، از نقش واشنگتن به عنوان یک رهبر قدرتمند جهانی، خصوصا در کارزار تحریم روسیه تشکر کرد.

این رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: تا به اینجا، فکر می‌کنم ایالات متحده آمریکا شتاب‌دهنده سیاست‌های تحریم است و معتقدم که بیش از هر کشور دیگری تلاش می‌کنند. باید هم اینطور باشد، چرا که آن‌ها (آمریکا) در حال حاضر قدرتمندترین کشور هستند. در تحریم‌های وضع شده از سوی انگلیس هم حمایت مشابهی می‌بینم.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه (۱۴ اردیبهشت) ششمین بسته تحریمی این اتحادیه را ارائه کرد که برای اجرا شدن باید به تصویب همه اعضای اتحادیه اروپا برسد. در میان این تحریم‌ها، ممنوع کردن واردات گاز روسیه نیز به چشم می‌خورد، اقدامی که مجارستان و اسلواکی مکررا اعلام کرده‌اند که در حال حاضر برای اتخاذ آن آماده نبوده و در صورت تصویب این تحریم‌ها، درخواست مستثنی شدن خواهند کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پیش‌تر اعلام کرد که اعضای این اتحادیه تا امروز (یکشنبه) فرصت دارند که درباره تحریم نفت روسیه تصمیم‌گیری کنند./ایسنا

 افسر ارشد اوکراینی؛ موشک‌های جاولین بی‌فایده هستند

افسر ارشد اسیر اوکراین اذعان داشت که بر خلاف تبلیغ رسانه‌های غربی، موشک‌های دوش پرتاب «جاولین» کارایی لازم را نشان ندادند.

 به گزارش سروس بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالیکه رسانه‌های غربی مدعی کارآمدی سامانه‌های ضد تانک «جاولین» ساخت آمریکا هستند و آنرا به نماد مقاومت اوکراین در درگیری با روسیه تبدیل کرده‌اند، یکی از فرماندهان ارتش اوکراین که در جریان نبرد در «ماریوپل» دستگیر شد فاش کرد که این موشک دوش پرتاب چندان نیز مثرثمر نبوده است.

سرهنگ «ولادیمیر بارانیوک» فرمانده تیپ پیاده نظام ۳۶ نیروی دریایی اوکراین روز یکشنبه به شبکه خبری «راشاتودی» گفت: «موشک‌های جاولین به ویژه در جنگ شهری مفید نبودند و ما حتی نتوانستیم یکی را راه اندازی کنیم. من فکر می‌کنم این موشک در محیط شهری کاملاً بی فایده است، زیرا همیشه چیزی مانع می‌شود.»

به گفته این افسر ارشد ارتش اوکراین، تسلیحات ضد تانک ارسال انگلیس نیز نقص‌های خود را داشتند.

موشک‌های جاولین که از شانه شلیک می‌شوند، مجهز به هدایت مادون قرمز هستند و گفته می‌شود که برای برخورد به سقف یک تانک، که آسیب‌پذیرترین قسمت آن است، از «بالا حمله می‌کنند.

بیش از ۵۰۰۰  تیر موشک جاولین توسط واشنگتن به کی‌یف تحویل داده شده است. انگلیس نیز ارتش اوکراین را با بیش از ۴۰۰۰ تیر موشک «انلاو» و سایر موشک‌های ضد تانک مسلح کرده است.

«لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده چندی قبل با اشاره به درگیری در اوکراین گفت: «جاولین ثابت کرده  که در این مبارزه بسیار موثربوده است.»

رئیس جمهور آمریکا  نیز اخیرا  از تداوم حمایت از اوکراین در نبرد با روسیه سخن گفت.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا  در توییتی نوشت: «رئیس جمهور روسیه یک حمله غیرقانونی و غیرموجه به اوکراین را آغاز کرد، کی‌یف همچنان پابرجاست. "ولودیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین و دولت منتخب دموکراتیک او در قدرت باقی می‌مانند. ما به حمایت از اوکراینی‌ها در مبارزه آنها برای دفاع از میهن خود ادامه خواهیم داد.»

در حالیکه در روزها و هفته‌های گذشته آمریکا و متحدانش بارها از ارسال موشک‌های دوش پرتاب «استینگر» به ارتش اوکراین برای نبرد با روسیه خبر داده بودند، مدیر عامل شرکت سازنده این موشک پیشرفته از ناتوانی در ساخت موشک جدید خبر داد.

به گزارش منابع خبری، مدیر عامل شرکت «ریتان» گفته  که  ممکن است  تا سال ۲۰۲۳ قادر به ساخت موشک‌های استینگر جدید نباشد، زیرا قطعات لازم به راحتی در دسترس نیستند.

انتهای پیام/م

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها