لاوروف: مسکو چین را جایگزین غرب می کند

کد خبر: 1149397

وزیر خارجه روسیه رشد روابط اقتصادی با پکن را ضامن تامین منافع دو طرف ارزیابی کرد.

لاوروف: مسکو چین را جایگزین غرب می کند

 به نقل از سی ان ان، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو باید هرگونه وابستگی به غرب را متوقف کرده و در عوض روابطش با پکن را تقویت نماید.

لاوروف در یک جلسه پرسش و پاسخ در مسکو در این باره گفت: حالا که غرب موضع یک دیکتاتور را اتخاذ کرده است، روابط اقتصادی ما با چین سریعتر رشد خواهد کرد.

وی افزود: در نهایت ما می توانیم فقط بر روی خودمان و کشورهایی حساب کنیم که قابل اطمینان بودنشان ثابت شده است و برمبنای دیکته های دیگران عمل نمی کنند. سپس چنانچه کشورهای غربی سر عقل بیایند و پیشنهاد نوعی همکاری بدهند، آن موقع تصمیم در این رابطه با ما خواهد بود.

وی افزود که چین دارای فناوری های بسیار پیشرفته اطلاعات و ارتباطات است که به هیچ وجه کم تر از غرب نیست که این مسئله تضمین کننده منافع متقابل است.

لاوروف تاکید کرد که روسیه برای توسعه امنیت، اقتصاد یا حوزه اجتماعی این کشور باید هر طور که شده به منابع غرب وابسته نباشد.

اقدامات خصمانه و تحریم های غرب برضد مسکو از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، موجب تقویت بیش از پیش همکاری های این کشور با چین شده است. همچنین پیش از آن نیز روسای جمهور دو کشور در دیدارهای مجازی و حضوری خود بر تقیوت روابط دوجانبه تاکید کرده بودند./مهر

پسکوف: مسکو اقدامی برای پیوستن اوستیای جنوبی به روسیه انجام نداده است

سخنگوی کرملین امروز (سه‌شنبه) گفت مسکو هیچ برنامه‌ یا اقدامی برای پیوستن جمهوری خودخوانده اوستیای جنوبی به روسیه اتخاذ نکرده و افزود که از دعوت شدن یا نشدن مسکو به اجلاس جهانی غذا اطلاعی ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت، مسکو برای پیوستن اوستیای جنوبی به روسیه هیچ اقدامی انجام نداده و برنامه‌ای هم در این زمینه ندارد.

در اوایل ماه جاری میلادی رئیس‌ سابق اوستیای جنوبی اعلام کرد که یک همه‌پرسی برای پیوستن این جمهوری‌ خودخوانده به روسیه در ۱۷ ژوئیه برگزار می‌شود.

پسکوف به خبرنگاران گفت: قبلا هم گفته‌ام و یک بار دیگر تکرار می‌کنم که در این مورد هیچ اقدامی از سمت روسیه صورت نگرفته و هیچ برنامه‌ای طرح‌ریزی نشده است.

او همچنین اعلام کرد که نمی‌داند آیا روسیه به «اجلاس جهانی غذا» به میزبانی اتحادیه اروپا و یونان در ماه ژوئن دعوت شده یا نه، اما باور دارد که این مسئله باید به صورت گسترده مورد بحث قرار بگیرد.

پسکوف گفت: من آگاه نیستم که آیا (به این اجلاس) دعوت شده‌ایم یا نه و روسیه در بازار جهانی غلات و بازار غذا یک بازیگر بزرگ بوده و تامین‌کننده چندین کشور است. می‌دانیم که در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های غیرقانونی که کشورهای غربی و غیر غربی این روزها علیه روسیه و تامین‌کنندگان روس وضع کرده‌اند، تمامی جهان در یک دوره بحرانی به سر می‌برد. بنابراین باور داریم که این مسئله باید به شکل گسترده مورد بحث قرار بگیرد.

انتهای پیام

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها