هشدار تند سناتور روس به لیتوانی

کد خبر: 1156248

یک سناتور روس، لیتوانی از اعضای ناتو را به تهاحم مستقیم علیه روسیه متهم و وزارت امور خارجه روسیه نیز سفیر این کشور را احضار کرد.

هشدار تند سناتور روس به لیتوانی

یک سناتور روس با اشاره به اقدام اخیر یکی از اعضای ناتو علیه روسیه گفت، ناتو وارد «تهاجم مستقیم» علیه این کشور شده است.

به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، «آندری کلیموف» سناتور روس روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، لیتوانی به عنوان یکی از اعضای ناتو، با ممانعت از ورود کالاهای تحریمی به منطقه «کالینینگراد»، دست به تهاجم مستقیم علیه روسیه زده است.

علاوه بر این قانون‌گذار روس، دولت روسیه نیز از لیتوانی درخواست کرد، به قطع «تحریک‌آمیز» جریان تردد به این بخش از روسیه خاتمه دهد و در غیر این صورت مسکو «از منافع ملی خود دفاع خواهد کرد».

راشا تودی نوشت، لیتوانی از ورود کالاهایی نظیر زغال‌سنگ، فلزات، مصالح ساختمانی و فناوری‌های پیشرفته به منطقه کالینینگراد ممانعت کرده است.

از سوی دیگر، به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز در واکنشی به این اقدام گفت: «این تصمیم واقعاً بی‌سابقه است. این اقدام، نقض همه چیز است».

این مقام روس افزود: «ما این اقدام را غیرقانونی می‌دانیم. اوضاع چیزی بیش از جدی است. به تحلیلی جدی و عمیق برای آماده کردن پاسخ نیاز داریم».

علاوه بر مقام‌های روس، وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد در همین رابطه سفیر لیتوانی احضار شده و از این کشور خواسته شده فوراً ممنوعیت ترازیت کالا به کالینینگراد برداشته شود

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها