آخرین شانس واشنگتن برای برداشتن گام‌های معتبر در مذاکرات وین

کد خبر: 1157511

مذاکرات رفع تحریم‌ها در نتیجه گفت‌وگوهای روز شنبه میان وزیر امور خارجه کشورمان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحالی از سرگرفته خواهد شد که این آخرین شانس ایالات متحده برای برداشتن گام‌های ضروری، معتبر و اعتماد ساز در راستای رسیدن به توافق نهایی با ایران است.

آخرین شانس واشنگتن برای برداشتن گام‌های معتبر در مذاکرات وین

مذاکرات رفع تحریم‌ها در نتیجه گفت‌وگوهای روز شنبه میان وزیر امور خارجه کشورمان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحالی از سرگرفته خواهد شد که این آخرین شانس ایالات متحده برای برداشتن گام‌های ضروری، معتبر و اعتماد ساز در راستای رسیدن به توافق نهایی با ایران است.

جمهوری اسلامی ایران باردیگر حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف رفع تحریم‌ها و حفظ توافق هسته‌ای نشان داد. انتظار می‌رود که هیات‌های مشارکت کننده در مذاکرات طی روزهای آینده به وین بازگشته و گفت‌وگوها از سرگرفته شود.

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پس از جلسه با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، دیشب (جمعه) در راس هیاتی دیپلماتیک وارد تهران شد در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، از موفقیت ماموریت خود برای متقاعد کردن تهران و واشنگتن در زمینه ازسرگیری مذاکرات وین خبر داد و در جمع خبرنگاران افزود: قرار است بعد از سفر من گفت‌وگوها ادامه یابد و تیم من به عنوان تسهیل گر خواهند بود.

وی که ۲۰ اسفند سال گذشته خواستار تنفس در گفت‌وگوها شده بود گفت: قرار نبود که تنفس سه ماه شود. این وقفه باید شکسته شود و باید کار را تسریع کنیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه توافق وین برای کل جهان مهم است افزود: اگر توافق تاریخی ما به نتیجه برسد اهمیت آن بیش از پیش خواهد بود؛ به ایران منافع اقتصادی می‌دهد و نگرانی‌های جامعه جهانی را درباره امنیت و ثبات منطقه ای رفع می‌کند.

مذاکرات وین پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده، اسفند سال گذشته به دلیل تناقض در رفتار، تعصبات غلط، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید ایلات متحده به یک وضعیت بن‌بست کشیده شد. دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته که در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده است.

ناظران معتقدند که رئیس جمهوری آمریکا حاضر به استفاده از سرمایه سیاسی خود در برابر مخالفان برجام در کنگره نیست و این بلاتکلیفی، مشارکت کنندگان در مذاکرات وین را که خواهان جمع‌بندی سریع‌تر گفت‌وگوها هستند معطل کرده است.

آمریکا و رسانه‌های وابسته به کاخ سفید و رژیم صهیونیستی در این مدت تلاش کردند تا در ادامه بازی مقصرنمایی ایران را عامل طولانی شدن وقفه در مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که ایالات متحده به عنوان مقصر اصلی شرایط کنونی تاکنون از پذیرش الزامات شکل‌گیری یک توافق قابل اتکاء و پایدار استنکاف کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز در نشست خبری مشترک با جوسپ بورل تصریح کرد: آنچه برای ایران مهم است نفع اقتصادی از توافقی است که در ۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد، از نظر دولت آقای دکتر رئیسی و جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نخواهد بود.

وی با بیان اینکه «سعی می‌کنیم  مشکلات و نقاط افتراقی را که وجود دارد در مسیر گفت‌وگوهایی که بزودی از سر گرفته خواهد شد برطرف کنیم» افزود: امیدواریم طرف آمریکایی این بار واقع بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسؤولانه و متعهدانه‌ای را انجام دهد.

اینک باید منتظر ماند تا اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام، زمان و مکان برگزاری مذاکرات را اعلام کند. جوسپ بورل با انتشار رشته‌ پیام‌هایی در حساب توئیتری خود نوشت: سفر من به تهران یک هدف اصلی داشت؛ دادن شتاب‌آهنگ جدید به مذاکرات وین و بازگرداندن توافق هسته ای به مسیر اصلی است. وی افزود: از زمانی که مذاکرات وین را متوقف کردم، سه ماه گذشته است. ما باید نیروی محرکه فعلی برای تشدید تنش را بشکنیم و به کارمان سرعت ببخشیم. باید اکنون این توافق را به سرانجام رسانیم.

تا اسفند ماه گذشته ۹۸ درصد از متن نهایی پیش‌نویس توافق به لطف ابتکارات ایران آماده شده بود. ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر آخرین پیشنهادات خود را برای رسیدن به توافق خوب ارائه و تاکید دارد که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی است.

اینک رسیدن به نقطه پایان از گردنه تصمیمات سخت سیاسی در کاخ سفید عبور می‌کند تا با برداشتن گام‌های اعتمادساز و معتبر تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها