فاکس نیوز: بایدن اکنون یک فرصت طلایی دارد و آنهم توافق هسته ای ایران است

کد خبر: 1161941

روایت فاکس نیوز از سفر بایدن؛ متقاعدسازی اسرائیل و عربستان برای احیای توافق با ایران

فاکس نیوز: بایدن اکنون  یک فرصت طلایی دارد و آنهم توافق هسته ای ایران است

شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا درباره سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه غرب آسیا نوشت که او در این سفر فرصتی برای احیای توافق هسته ای با ایران پیدا می کند، اما ابتدا باید مقامات اسرائیلی و عربستان سعودی را متقاعد کند.

شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا وابسته به جمهوریخواهان در تحلیلی در باره سفر منطقه ای رئیس جمهوری آمریکا نوشت: بایدن به دنبال کسب پیروزی ضروری در سفر این هفته خود به خاورمیانه است، زیرا ریاست جمهوری او در داخل آمریکا با بحران‌های همزمان در دیوان عالی، تورم، ترس از رکود اقتصادی و محبوبیت بسیار پایین مواجه بوده و در سطح جهانی، نیز با بحران انرژی و جنگ روسیه و اوکراین مواجه است.

در این گزارش آمده است: بایدن اکنون  یک فرصت طلایی دارد و آنهم توافق هسته ای ایران است.

بایدن در این سفر فرصتی برای احیای توافق پیدا می کند، اما او ابتدا باید مقامات اسرائیلی و عربستان سعودی را متقاعد کند که این توافق در جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای موثر خواهد بود.

به گفته یک مقام رژیم صهیونیستی بایدن در طول دیدار خود با مقامات اسرائیلی در اعلامیه قدس، برنامه هسته‌ای ایران را محکوم کرده و می گوید که آمریکا و اسرائیل از «همه عناصر قدرت ملی خود در برابر تهدید هسته ای ایران استفاده خواهند کرد».

سفر به سرزمین های اشغالی پس از عدم موفقیت مذاکره کنندگان آمریکایی در دستیابی به یک توافق با ایران در دوحه قطر انجام می شود.

بایدن روز جمعه به عربستان سعودی سفر می کند و در جده با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار خواهد کرد.

عربستان سعودی از اینکه بایدن همچنان امیدوار به احیای برجام بوده، ناراضی است. این درحالی است که روابط  آمریکا و عربستان پس از آنکه بایدن اعلام کرده بود عربستان را به دلیل نقض حقوق بشر  طرد خواهد کرد، تیره شده است.

رئیس جمهوری آمریکا که روز پنجشنبه در نشست خبری مشترکی با یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی سخن می گفت، پس از امضای ایران بیانیه با تکرار ادعای رویکرد دیپلماسی در قبال جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: ما اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

بایدن ادعا کرد که  جلوگیری از یک ایران هسته‌ای را در راستای منافع حیاتی امنیتی اسرائیل و آمریکا وهمچنین به نفع جهان است.

رئیس جمهوری آمریکا در خصوص مذاکرات رفع تحریم ها نیز گفت: ما قرار نیست برای همیشه منتظر بمانیم.

لاپید نیز با تکرار ادعاهای همیشگی رژیم صهیونیستی علیه تهران، با تهدید مدعی شد: تنها راه متوقف کردن ایران هسته‌ای این است که تهران بداند جهان آزاد از زور استفاده خواهد کرد.

بایدن همچنین به خبرنگاران گفت که او و لاپید درباره اهمیت "ادغام کامل اسرائیل در منطقه"  گفتگو کرده اند. لاپید نیز سفر بایدن به عربستان سعودی را برای این رژیم "بسیار مهم" ارزیابی کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و یائیر لاپید، نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی، بیانیه مشترکی را در خصوص وضعیت "مشارکت راهبردی" امضا کردند که بخشی از آن شامل تعهد رسمی آمریکا و این رژیم درباره ادعای ضد ایرانی همیشگی جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای است.

در این بیانیه مشترک که روز پنجشنبه در وبسایت کاخ سفید منتشر شده، آمده است که در راستای روابط امنیتی دیرینه میان آمریکا و اسرائیل و تعهد قاطع واشنگتن به امنیت این رژیم و به ویژه حفظ برتری نظامی آن، واشنگتن بر تعهد ثابت خود به حفظ و تقویت توانایی تل آویو برای بازدارندگی  دشمنانش و  دفاع از خود در برابر هرگونه تهدید یا ترکیبی از تهدیدات، تاکید می کند.

این بیانیه ضد ایرانی می افزاید: آمریکا تاکید می کند که یکی از اجزای این تعهد جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای برای همیشه است و آمریکا آماده است تا از تمام عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این امر استفاده کند.

در بخش دیگری از این بیانیه ضد ایرانی همچنین بر تعهد واشنگتن به همکاری با شرکای غیر از رژیم صهیونیستی برای مقابله با اقدامات ادعایی خصمانه و فعالیت‌های ادعایی بی‌ثبات‌کننده ایران، چه مستقیما  و چه از طریق گروه ها و سازمان هایی مانند حزب‌الله، حماس، و جهاد اسلامی فلسطین تاکید می کند.

بایدن در گفتگو با کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین کشورش  از توافق هسته ای ایران را اشتباه عظیمی دانست و گفت همچنان معتقد است که ایالات متحده آمریکا باید به برجام بازگردد.

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال بدون اشاره به زیاده خواهی های کشورش توپ را در زمین ایران انداخت و گفت که تصمیم گیری  در این باره برعهده ایران است.

مذاکرات قطر، هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین، میان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری اتحادیه اروپا برگزار شد.

مقام‌های آمریکایی در ادامه بازی مقصرنمایی خود اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان بدهند درحالیکه تهران خواسته های خود را براساس توافق سال ۹۴ و تجربه نقض عهد طرف‌ غربی تنظیم کرده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز در مقاله ای در واشنگتن  پست پیش از سفرش به منطقه، با از انتقاد از سلفش دونالد ترامپ، بصراحت در این باره نوشته است: "در رابطه با ایران، ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شدیم تا انزوای خود را از بین ببریم. اکنون این ایران است که منزوی شده است تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازگردد. "

وی به اقدام ضد ایرانی صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن سال جاری میلادی (۲۰۲۲) اشاره و اذعان کرد: دولت من به افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد تا زمانی که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) باشد؛ همانطور که من همچنان آماده انجام این کار هستم.

ایران در واکنش به مقاله رئیس جمهوری آمریکا در روزنامه واشنگتن پست می گوید: تأکید آقای جو بایدن بر پیگیری سیاست فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران، متناقض با اظهار تمایل مستمر آمریکا برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ و در مسیر سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است: دولت پیشین آمریکا با خروج یکجانبه از برجام‌، عملاً به راهبرد دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات صدمه جدی وارد ساخت و دولت فعلی آمریکا نیز به رغم شعارها و ادعاهای خود مبنی بر بازگشت به توافق و جبران خطاهای دولت پیشین آمریکا، متأسفانه در عمل همان رویکرد را با تداوم تحریم و فشار اقتصادی دنبال می‌کند./ایرنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها