سران عرب در نشست جده چه گفتند؟

کد خبر: 1162201

شیخ تمیم امیر قطر در سخنانی در نشست جده عربستان بر حق کشورهای منطقه در استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز تاکید کرد.

سران عرب در نشست جده چه گفتند؟

شیخ تمیم امیر قطر در سخنانی در نشست جده عربستان بر حق کشورهای منطقه در استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز تاکید کرد.

به نقل از الجزیره، شیخ تمیم امیر قطر در سخنانی در نشست جده عربستان گفت: نشست امروز در بحبوحه چالشهای امنیتی جامعه بین المللی برای تقویت همکاری برای ایجاد راهکارهایی برای مشکلات جهانی، برگزار می شود.

وی افزود: امنیت و ثبات و توسعه در سایه نزاع و کشمکش وجود ندارد. بی توجهی طرفهای درگیر به قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل برای ملتها مصائب زیادی به بار آورده است.

امیر قطر تاکید کرد: بحرانها و جنگها در منطقه بر کل دنیا تاثیرگذار است. جنگ در اوکراین بحران اقتصادی را موجب شده است که به فجایع انسانی منجر می شود.

وی گفت: ما از هیچ اقدامی به همراه شرکای خود در منطقه و جهان برای تضمین روند امدادرسانی انرژی دریغ نمی کنیم.

امیر قطر تاکید کرد: ما بر اهمیت روابط خلیج فارس و عربی با آمریکا و بر ضرورت حفظ و تعمیق آن تاکید داریم. براحدی نقش محوری آمریکا در خاورمیانه و دنیا پوشیده نیست.

وی گفت: تحقق ثبات در منطقه خلیج فارس ضروری است. ما بر موضع ثابت در دوری منطقه خلیج فارس و خاورمیانه از خطرات تسلیحات هسته ای تاکید می کنیم. ما بر حق کشورهای منطقه در استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز طبق قواعد بین المللی تاکید داریم.

امیر قطر اعلام کرد: ما بر ضرورت حل اختلافات در منطقه بر اساس گفتگو و احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آن تاکید می کنیم.

وی گفت: خطراتی که در کمین منطقه است، ضرورت راهکار عادلانه و دائمی برای مساله فلسطین را مورد تاکید قرار می دهد. تا زمانی که اسرائیلی از نقض قوانین بین المللی دست نکشد، تنش و بی ثباتی وجود خواهد داشت.

شیخ تمیم در ادامه از طرح صلح عربی حمایت کرد و گفت: اینکه اسرائیل با آن مخالف است دلیلی برای دست کشیدن از این طرح نیست. نباید نقش کشورهای عربی پیشنهاد دادن باشد و اسرائیل مخالفت کند و به لجاجت و عناد ورزی خود به هراندازه که کشورهای عربی امتیاز می دهند، بیافزاید.

وی از آتش بس در یمن هم استقبال و حمایت کرد./مهر

رئیس جمهور مصر در نشست جده:

همه کشورها باید در مقابله با چالش های مدرن سهیم باشند

رئیس جمهوری مصر در سخنرانی خود در نشست جده برای امنیت گفت که همه کشورهای جهان و منطقه ما باید در مقابله با چالش های مدرن سهیم باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در نشست جده بر امنیت و توسعه گفت که نشست امروز در لحظه‌ای استثنایی از تاریخ جهان و کشورهای عربی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به بحران‌های متعدد جهانی و منطقه‌ای و اینکه این بحران‌ها هر روز تشدید می‌شود و سایه آن بر کل بشریت سنگینی می‌کند، افزود: همه کشورها و منطقه ما باید در مقابله با چالش‌های مدرن سهیم باشند.

رئیس جمهوری مصر ادامه داد: زمان تلاش‌ها و همکاری‌های مشترک ما برای مهار درگیری‌ها و جنگ‌های داخلی در منطقه فرا رسیده است. جهان ظرفیت همه بشریت را دارد و صلح قدرتمندان مبتنی بر عدالت، حقیقت و تعادل است، حرکت به سمت آینده به چگونگی تعامل و برخورد با بحران‌های منطقه بستگی دارد و باید به راه حلی عادلانه و همه جانبه برای مسئله فلسطین بر اساس راه حل دو دولت دست یافت.

السیسی عنوان کرد: ما باید تلاش‌ها و همکاری‌های مشترک خود را برای رسیدن به راه حل نهایی و بدون بازگشت برای روند صلح را گسترش دهیم, چرا که امنیت کشورهای عربی جدا از هم نیست.

رئیس جمهور مصر گفت: مبانی احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور آنها باید بر روابط کشورهای عربی حاکم باشد و ما به پایبندی خود در زمینه مبارزه با همه انواع تروریسم و افراطی گری تاکید می‌کنیم. گروه‌های شبه نظامی و گروه‌های مسلح در منطقه جایگاهی ندارند، ما از امنیت و منافع خود با تمام ابزارهای ممکن صیانت خواهیم کرد.

گفتنی است که نشست جده دقایقی قبل در جده عربستان شروع شده است.

 

شاه اردن در نشست جده:

امنیت و ثباتی در منطقه بدون حل مشکل فلسطین در کار نخواهد بود

عبدالله دوم شاه اردن در سخنانی در نشست موسوم به امنیت و توسعه در جده عربستان گفت: امنیت و ثبات در منطقه بدون حل مشکل فلسطین در کار نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، عبدالله دوم شاه اردن در سخنانی در نشست موسوم به امنیت و توسعه در جده عربستان گفت: این نشست امروز در حالی برگزار می شود که منطقه و جهان با تبعات بحران کرونا و نیز پیامدهای بحران اوکراین روبرو است.

شاه اردن در ادامه تاکید کرد: ما با مخاطرات امنیتی در مرزهایمان در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اسلحه روبرو هستیم.

عبدالله دوم اعلام کرد: امنیت و ثباتی در منطقه بدون حل مساله فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ در کار نخواهد بود.

گفتنی است که نشست جده دقایقی قبل در جده عربستان شروع شده است.

ولیعهد کویت:

امیدواریم نشست جده آغازی بر حل بحران‌ها در منطقه باشد

ولیعهد کویت در سخنانی در نشست جده بر لزوم تقویت همکاری ها در سطح منطقه تاکید ورزید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «مشعل الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد کویت امروز شنبه در نشست «جده برای امنیت و توسعه» سخنرانی کرد.

وی در ابتدای سخنان خود عنوان کرد: چالش‌های پیش روی منطقه ایجاب می کند که رایزنی‌ها و همکاری‌ها را افزایش دهیم.

ولیعهد کویت بر عزم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای تقویت شراکت راهبردی با آمریکا تاکید کرد و افزود: امیدواریم این نشست آغازی بر حل مسائل معلق مانده در منطقه باشد.

وی در ارتباط با مساله فلسطین نیز بیان داشت: ما امیدوارم صلح دائم و جامع بر اساس موازین بین المللی در فلسطین برقرار شده و کشور فلسطینی ایجاد شود.

ولیعهد کویت همچنین تاکید کرد: ما از ایران می‌خواهیم که با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری داشته باشد.

وی همچنین اعلام کرد که کویت از تلاش‌ها برای برقراری صلح و ثبات در یمن حمایت می‌کند. ولیعهد کویت از همه طرف‌های منطقه‌ای خواست اختلافات را کنار گذاشته و برای حل بحران‌ها همکاری کنند.

گفتنی است دور نخست نشست جده برای امنیت و توسعه دقایقی پیش بدون سخنرانی رئیس امارات و نماینده پادشاهی عمان پایان یافت.

محمد بن زاید:به دنبال همکاری با کشورهای منطقه و گسترش ثبات منطقه ای هستیم

رئیس دولت امارات بر تمایل این کشور به تقویت همکاری میان کشورهای منطقه و هماهنگی با شرکا در راستای صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی و چالش‌های مشترک تاکید کرد.

‌به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی امارات، شیخ محمد بن زائد رئیس دولت امارات امروز شنبه بر تمایل این کشور به تقویت همکاری میان کشورهای منطقه و هماهنگی با شرکا در راستای صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی و چالش‌های مشترک تاکید کرد و گفت: حجم چالش‌هایی که منطقه ما و جهان با آن مواجه است بر کسی پوشیده نیست و لازمه حل و فصل آنها یکپارچه سازی تلاش‌های بین المللی و تقویت همکاری‌ها در جهت رشد و شکوفایی ملت هاست.

وی افزود: سیاست امارات در روابط خود، مبتنی بر توازن و گسترش منافع با کشورهای جهان به منظور توسعه ملی، صلح و ثبات در جهان است و تجارب تاریخی ثابت کرده است که تنها درایت و پایبندی به قوانین بین المللی و راه حل های دیپلماتیک و سیاسی، پایان بخش نزاع‌ها، درگیری‌ها و تنش هاست.

محمد بن زائد ادامه داد: ما به عنوان کشور امارات بر این باوریم که صلح، گفتگو، همزیستی مسالمت آمیز تنها راه بهبود زندگی نسل‌های آینده است و ما مسیر مشخصی برای پیشرفت منطقه خود و فعال سازی مجدد نقش این منطقه در عرصه بین المللی داریم و این مهم از طریق همبستگی، همکاری و تقویت فرصت‌های تعلیم و تربیت محقق می‌شود.

رئیس دولت امارات اظهار داشت: مواجهه با چالش‌ها و غلبه بر آنها در افزایش فرصت‌ها برای آموزش، تشویق به نوآوری، تمرکز بر افق آینده فناوری، تثبیت ابزارهای تحقیقاتی علمی و تقویت روابط اقتصادی تأثیرگذار است و امارات در این زمینه به عنوان یک کشور قابل اعتماد باقی خواهد ماند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها