واکنش جامعه بین الملل به حمله توپخانه‌ای ترکیه به شمال عراق

کد خبر: 1163331

وزارت امور خارجه آلمان به حمله ترکیه به شمال عراق را محکوم کرده و خواستار انجام تحقیقات فوری در این زمینه شد.

واکنش جامعه بین الملل به حمله توپخانه‌ای ترکیه به شمال عراق

وزارت امور خارجه آلمان به حمله ترکیه به شمال عراق را محکوم کرده و خواستار انجام تحقیقات فوری در این زمینه شد.

دولت آلمان روز پنجشنبه حمله توپخانه‌ای ترکیه به یک ناحیه غیرنظامی در شمال عراق را محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری «اینا» وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آلمان بمباران ترکیه علیه نواحی غیرنظامی زاخو در شمال عراق را که به کشته شدن شماری از غیرنظامیان بی‌دفاع شد، محکوم می‌کند».

در این بیانیه آمده است، «[برلین] گشایش تحقیقاتی فوری از ترکیه بابت حمله علیه حاکمیت و امنیت عراق را خواستار است».

 منابع خبری عراق، عصر روز گذشته، از حمله ارتش ترکیه به شمال این کشور و اصابت یک گلوله توپ به تفرجگاهی در منطقه کردستان عراق خبر دادند.

رسانه‌های عراقی گزارش دادند که در پی این حمله، تعدادی غیرنظامی کشته و چند نفر دیگر مجروح شده‌اند. مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق لحظاتی پس از انتشار این گزارش خبر رسانه‌ها را تأیید کرد و خبر داد که به دنبال این حمله، هشت نفر کشته و ۲۳ تن دیگر مجروح شده‌اند.

مقامات و گروه‌های عراقی هر یک در واکنش به این حمله بیانیه شدیداللحنی صادر کردند و با نسبت دادن این حمله به ترکیه آن را به شدت محکوم کردند.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، امروز (پنجشنبه)، اظهارات مقامات عراقی درباره حمله ترکیه به منطقه کردستان را تکذیب کرد.

چاووش اوغلو گفت: «اتهامات وارده به خود را رد می‌کنیم و آماده همکاری با مقامات عراقی هستیم. چند سازمان تروریستی از جمله حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) همچنان در خاک عراق فعالیت دارند».

با این حال، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه «السومریه» خبر داد که کارشناسان نظامی عراق حمله ترکیه به منطقه کردستان را تأیید کرده‌اند.

 گروهک حزب کارگران کردستان عراق، موسوم به پ.ک.ک نیز امروز (پنج شنبه) در بیانیه‌ای گفت که هیچ نقشی در حمله به گردشگران عراقی نداشته است.

از سوی دیگر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) امروز پنجشنبه اعلام کرد در حمله روز گذشته به شمال عراق دست‌کم سه کودک کشته و چند خردسال دیگر زخمی شد‌ه‌اند. طبق این بیانیه، یکی از این سه کودک، دختربچه یک‌ساله بوده است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ادامه هر گونه اقدام خشونت‌آمیز علیه کودکان را محکوم کرد و خود را در سوگ خانواده قربانیان شریک دانست و در عین حال، برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کرد./فارس

مصر حمله به شمال عراق را محکوم کرد

وزارت امور خارجه مصر حمله به منطقه گردشگری در شمال اقلیم کردستان را محکوم و بر حمایت از حاکمیت عراق و ثبات و امنیت در این کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله به استان دهوک در شمال اقلیم کردستان، افزود: قاهره این حمله وحشیانه به منطقه گردشگری در استان دهوک را محکوم و این مصیبت را به کشور دوست و برادر عراق تسلیت می‌گوید.

در این بیانیه آمده است: مصر این تجاوز وحشیانه را به شدت محکوم و بر ضرورت احترام به اصول و مقررات بین المللی در مورد حمایت از غیر نظامیان تاکید می‌کند.

وزارت خارجه مصر همچنین بر حمایت کامل از حاکمیت عراق بر اراضی خود و پشتیبانی از دولت عراق برای حفظ ثبات و امنیت در داخل این کشور تاکید کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها