نظر تحلیلی دیپلمات روس درباره نشست تهران

کد خبر: 1163681

سفیر سابق روسیه در لبنان گفت، نشست جده نماد پوچی سیاست آمریکا به نظر رسید در حالی که نشست تهران ایستگاهی مهم برای دستیابی به راه‌حل‌ها و توسعه همکاری بین‌المللی بود.

نظر تحلیلی دیپلمات روس درباره نشست تهران

وب‌سایت «لبنان ۲۴» به بهانه برگزاری نشست «جده» و پس از آن نشست تهران، گفت‌وگویی با «الکساندر زاسپکین» سفیر سابق روسیه در لبنان که چند ماهی است جای خود را به سفیر جدید داده، انجام داد.

در این گزارش آمده، شاخص‌های متناقضی پس از نشست جده بوجود آمده بویژه آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا موفق به ایجاد سیستمی برای مقابله با نفوذ روسیه در منطقه نشد؛ در حالی که نشست تهران به عنوان بخشی از روند آستانه برای پایان دادن به نزاع در سوریه در پی تهدیدهای ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه برگزار شد.  

 زاسپکین در این خصوص گفت، موضع روسیه در چارچوب تحولات سوریه است و طی سال‌های اخیر تغییر نکرده و نخواهد کرد. روند آستانه بر این موضوع صحه می‌گذارد، روندی که بر وحدت سرزمینی سوریه، بازگشت حاکمیت این کشور و تکمیل مأموریت مبارزه با تروریسم و بازگشت آوارگان تأکید می‌کند.

وی افزود، روسیه همچنان برای راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز تمام مشکلات از جمله مسأله اوکراین تلاش می‌کند اما در برابر تعلل غرب و تسلیح دولت کی‌یف، موضع روسیه نیز سختگیرانه‌تر خواهد بود. طبیعتا دستورکارها فقط به اوکراین محدود نمی‌شود، آمریکا باید از خاک سوریه خارج شود و نشست سه جانبه تهران تأکید کرد که طرف‌های روند آستانه در این خصوص توافق دارند؛ واضح است که پایان اشغالگری آمریکا در رهایی از تروریسم در سوریه کمک می‌کند.

زاسپکین در ادامه ضمن اعلام اینکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در نشست جده تلاش کرد که کشورهای عربی را به خدمت اهداف دولت خود در آورد اما نتوانست، تصریح کرد، روسیه این نتیجه را پیش‌بینی می‌کرد زیرا فروپاشی غرب عمیق‌تر شده است.

وی تأکید کرد، نشست جده نماد پوچی سیاست آمریکا به نظر رسید در حالی که نشست تهران ایستگاهی مهم برای دستیابی به راه‌حل‌ها و توسعه همکاری بین‌المللی بر اساس احترام به حاکمیت کشورها بود. مهم آن است که نشست تهران بر ادامه همکاری علیرغم اختلافات و تحرکات ترکیه در شمال سوریه بدون هماهنگی در چارچوب آستانه، تأکید کرد و تمرکز بر مخرجات مشترک همچنان ادامه دارد. از نظر روسیه، همکاری با سوریه و متحدانش در دفاع از سوریه در مقابل تروریسم و مداخلات خارجی همچنان اولویت مطلق است اما روش کار به شرایط و توافقات و مشروعیت بین‌المللی بستگی دارد.

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به همراه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه سه شنبه هفته گذشته (۲۸ تیرماه) نشستی سه جانبه در تهران برگزار کردند. در پایان این نشست بیانیه‌ای مشترک صادر شد. /فارس

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها