مقامات صهیونیست نگران روابط تل‌آویو -مسکو

کد خبر: 1164391

رسانه‌های عبری با اشاره به اقدامات احتمالی تل‌آویو علیه مسکو اذعان کردند مقامات صهیونیست از پاسخ به روسیه نگرانند.

مقامات صهیونیست نگران روابط تل‌آویو -مسکو

 پس از افشاشدن فهرستی از پاسخ‌های احتمالی به اقدامات مسکو علیه «آژانس یهود» توسط سران تل‌آویو، مقامات صهیونیست نسبت به آسیب‌های احتمالی به روابط با روسیه هشدار داده و نگران منافع مهم خود در این کشور هستند.

طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی»، یکی از مقامات صهیونیست امروز (سه‌شنبه) به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت: «بسیار جالب خواهد بود اگر از طریق افشاگری‌های رسانه‌ای بخواهند در برابر روسیه سر خم کنیم، اما چنین اقداماتی ممکن است باعث بدترشدن روابط بین دو طرف و خرابکاری در مهم‌ترین منافع اسرائیل شود».

رسانه‌های عبری که گزارش داده بودند «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وزارت امور خارجه دستور داده بود تا در صورت تصمیم مسکو برای ممنوعیت فعالیت آژانس یهود در خاک خود، فهرستی از پاسخ‌های احتمالی به این اقدام را آماده کند، به نقل از مقامات ناشناس اذعان کردند که تعدادی از پاسخ‌های احتمالی از جمله احضار سفیر تل‌آویو در مسکو را برای رایزنی با طرف روسی وجود دارند.

با این حال، روزنامه اسرائیلی هاآرتص امروز اشاره تصریح کرد: «بسیاری از مقامات اسرائیلی نسبت به تحرکاتی که ممکن است منجر به تشدید تنش شود و منافع اسرائیل را تضعیف کند ابراز نگرانی کردند».

هاآرتص نوشت: «یکی از مقامات ارشد سیاسی با انتقاد از درز اطلاعات درباره اقداماتی که اسرائیل در نظر دارد انجام دهد، گفته که چنین پیشنهادهایی منافع راهبردی اسرائیل و تلاش‌هایی که ماه‌ها برای حفظ این منافع انجام داده را تضعیف می‌کند».

در همین راستا، «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز به نوبه خود از استفاده کابینه تل‌آویو از رسانه‌ها برای اعمال فشار بر روسیه انتقاد کرده و خاطرنشان کرد که افزودن بر میزان اختلاف از طریق رسانه، کمکی به حل این چالش و سوءتفاهمات نمی‌کند.

شبکه صهیونیستی «کان»، عصر دیروز (دوشنبه) طی گزارشی از تصمیم تل‌آویو مبنی بر گسترش فعالیت‌های خود در اوکراین در قالب امدادرسانی به آن‌ها و فعالیت علیه منافع مسکو خبر داده بود.

هاآرتص فاش کرد که مقامات تل‌آویو هم‌اکنون در حال بررسی درخواست از یک مقام ارشد مانند «اسحاق هرتزوگ» رئیس  رژیم صهیونیستی برای گفت‌وگو با همتای روس خود در تلاش برای حل مناقشه هستند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم روز یکشنبه در بیانیه‌ای هشدار داده بود که بستن دفاتر آژانس یهود یک حادثه جدی است که بر روابط بین دو کشور تأثیر می‌گذارد.

بحران روابط تل‌آویو-مسکو زمانی آغاز شد که وزارت دادگستری روسیه از یکی از دادگاه‌های این کشور خواست تا فعالیت‌های آژانس یهود در کشورشان را متوقف کند؛ زیرا وجود مدارکی نشان ‌می‌داد که این آژانس قوانین کشور روسیه را نقض کرده است. دادگاه قرار است روز پنجشنبه این هفته جلسه مقدماتی را برای رسیدگی به این درخواست را برگزار کند.

قبل از این بحران نیز و در پی اظهارات انتقادی لاپید علیه مسکو در جنگ با اوکراین، روابط رژیم صهیونیستی با روسیه تیره شده بود. حالا تل‌آویو به دنبال برقراری روابط خوب با روسیه است که در دو دوره نخست‌وزیران سابق «بنیامین نتانیاهو» و «نفتالی بنت» شاهد آن بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها