آمریکا همچنان توپ بازگشت به برجام را به زمین ایران می‌اندازد

کد خبر: 1167014

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از پایان دور جدید مذاکرات وین و چند روز مذاکره فشرده، همچنان توپ بازگشت به برجام را به زمین ایران انداخت و مدعی شد واشنگتن آماده امضای سریع توافق است.

آمریکا همچنان توپ بازگشت به برجام را به زمین ایران می‌اندازد

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از پایان دور جدید مذاکرات وین و چند روز مذاکره فشرده، همچنان توپ بازگشت به برجام را به زمین ایران انداخت و مدعی شد واشنگتن آماده امضای سریع توافق است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی ادعا کرد آمریکا آماده است تا به سرعت توافق احیای برجام بر اساس پیشنهادات ارائه شده توسط اتحادیه اروپا را امضا کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: متن اتحادیه اروپا تنها مبنای ممکن برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران است.

این سخنگوی وزارت خارجه که نامش فاش نشده است، افزود که تهران بارها اعلام کرده که آماده بازگشت به اجرای متقابل برجام است.

 وی مدعی شد: باید مشاهده کنیم که آیا اقدامات آنها با اظهاراتشان مطابقت دارد یا خیر؟

 پیش از این، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران در مورد این دور از مذاکرات وین گفت: ۴ دور مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفتگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد.

وی افزود: با توجه به مباحث صورت گرفته طی سه روز گذشته، امروز انریکه مورا چند ایده در مورد برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت: ما به محض دریافت این ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم، اما طبیعتا این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.

وی افزود: بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است. احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است.

به گزارش ایرنا، یک مقام اتحادیه اروپا نیز که خواست نامش فاش نشود، گفت: مذاکرات برای دست یافتن به یک متن پایان یافته است و ما متنی را تولید کرده ایم.

وی اضافه کرد: آنچه الان اتفاق می افتد بستگی به پاسخ مشارکت کنندگان دارد.

او گفت که اتحادیه اروپا منتظر پاسخ گروه ۱+۴ و ایالات متحده آمریکا درباره متن پیش‌رو است و جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره با وزرای امور خارجه کشورهای مشارکت کننده در تماس خواهد بود.

نماینده اتحادیه اروپا در پاسخ به سووالی درباره برداشت او نسبت به موضع ایران از متن پیش‌رو هم گفت اطلاعاتی ندارد و مواضع طرف‌ها پس از دریافت پاسخ‌ها روشن می‌شود.

او برای شفاف کردن روند گفت‌وگوها تکرار کرد: چون ما به متن دست‌یافته‌ایم مذاکرات به پایان رسیده است. ما اینجا بودیم که متنی را تولید کنیم و اکنون پایتخت‌ها باید تصمیم‌گیری کنند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها