«فردا» گزارش می‌دهد

توافق نزدیک است؟

کد خبر: 1166297

دور جدید مذاکرات در راه است و برخی معتقدند که نشانه‌های احیای برجام در این دور از گفت‌وگوها مشاهده می‌شود.

توافق نزدیک است؟

گروه سیاست سایت فردا- مذاکرات تازه در وین در پیش است و فضاسازی‌ها درباره آن نیز شدت گرفته است. به گمان برخی، توافق نزدیک است و نشانه‌هایی که این گمانه را ثابت می‌کند، در کار است. مثلا خبرنگار ارشد غربی از تدارک گسترده اتریشی ها برای این دور از مذاکرات هسته ای خبر داده است. 

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که ایران همچنان خواستار تضمین‌های قویتر از واشنگتن برای عدم شانه خالی کردن مجدد از توافق است.

این مقام غربی که به نام وی اشاره‌ای نشده است، ادامه داد: مذاکرات وین فرصتی برای توافق نهایی پیرامون توافق هسته‌ای است. باید تا پایان هفته جاری در وین به توافق دست یافته شود. در صورتی که مذاکره کنندگان به توافق دست یابند، وزرای خارجه به وین فرا خوانده خواهند شد.

با وجود آنکه رسانه‌های ایران از پیش‌نویس مطرح شده از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا استقبال نکرده و آن را دارای مضامینی تکراری می‌دانند اما گویا به‌زعم مقامات آمریکایی توافق بر سر این پیش‌نویس اتفاق خوبی برای آمریکایی‌هاست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه اعلام کرده: ما از تلاش‎های جوزپ بورل برای پایان موفقیت آمیز مذاکرات قدردانی می‎کنیم.

او گفته: ما آماده نهایی کردن یک توافق و اجرای فوری آن بر اساس توافقی بوده‌ایم که از ماه مارس تاکنون روی میز است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشنهاد جدید بورل که او آن را بهترین نتیجه ممکن توصیف کرده است، بر اساس متن توافق ماه مارس است.

وی تاکید کرده است که برای دستیابی به توافق، ایران باید خواسته‌های خارج از برجام خود را کنار بگذارد. امیدواریم که چنین باشد، اگرچه هم اکنون انتظارات کلی ما پایین است.

همزمان با نزدیک شدن به آغاز دور جدیدی از مذاکرات، حمایت‌های لفظی دولت‌های اروپایی از حصول توافق نیز بیشتر شده است و باید دید این مواضع کلامی به صحنه عمل و به روی صفحه توافق نیز خواهد رسید یا خیر.

در تازه‌ترین موضع گیری، وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به ازسرگیری مذاکرات وین، گفت که این کشور از احیای کامل توافق هسته‌ای حمایت می‌کند.

در ایران نیز، کریمی قدوسی که یکی از مخالفان برجام است، درخصوص احتمال حصول توافق در این دور از مذاکرات، گفت: با توجه به مدتی که بحث شد و مسائل روشن است، مسائل منطقه و حوزه امنیت به طور کامل تفکیک شده، گام به گام جزئیات لغو تحریم‌ها نوشته و مشخص شده، راستی آزمایی ها دیده شده و همه این‌ها انجام شده به نظرم کار سختی پیش رو نیست و فکر نمی‌کنم دور از دسترس باشد. یعنی آمریکایی‌ها یک اراده کنند و این ۲ تا ۳ تا جواب ما را بیاورند و بنویسند فکر می‌کنم خیلی سریع به جمع‌بندی برسند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها