تحولات عراق | آغاز مذاکرات ملی عراق بدون مقتدی صدر

کد خبر: 1169005

بغداد الیوم به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که مذاکرات ملی عراق با حضور رؤسای احزاب این کشور در مقر دولت در بغداد آغاز شد.

تحولات عراق | آغاز مذاکرات ملی عراق بدون مقتدی صدر

منابع خبری عراق از آغاز مذاکرات ملی عراق با حضور رؤسای احزاب این کشور و نماینده سازمان ملل در بغداد خبر دادند.

بغداد الیوم به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که مذاکرات ملی عراق با حضور رؤسای احزاب این کشور در مقر دولت در بغداد آغاز شد.

این منبع همچنین اعلام کرد که این نشست با حضور رؤسای احزاب و فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق و جنین هنیس پلاسخارت، رئیس هیئت نمایندگی سازمان ملل در عراق (یونامی) آغاز شده است.

طبق گفته این منبع تا بدین لحظه نماینده‌ای از جریان صدر در این نشست حضور نیافته است.

لحظاتی قبل از آغاز این نشست نیز صدی البلد به نقل از منابع رسانه‌ای عراق اعلام کرد که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در مذاکرات ملی عراق مشارکت نمی‌کند.

این درحالی است که منابع سیاسی آگاه صبح امروز از تلاش‌ها برای قانع کردن جریان صدر به مشارکت در مذاکرات ملی که قرار است طی امروز چهارشنبه به دعوت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق برگزار شود، خبر دادند.

این منابع اعلام کردند: تا به این لحظه مقتدی صدر با هرگونه مذاکرات با گروه‌های چارچوب هماهنگی شیعیان مخالف بوده است. او خواهان برگزاری این مذاکرات بعد از انحلال پارلمان است.

به گفته این منابع، عدم مشارکت جریان صدر در مذاکرات ملی به معنای شکست این مذاکرات و عدم تحقق هرگونه نتیجه‌ای است.

منابعی در چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اعلام کردند که تمام رهبران این چارچوب در مذاکرات ملی امروز(چهارشنبه) شرکت خواهند کرد.

از حدود ۱۰ ماه گذشته یعنی پس از اعلام نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق، بحران سیاسی در این کشور ادامه دارد و روند تشکیل دولت متوقف شده و شاهد بن بست سیاسی است.

به دنبال پیچیده تر شدن بحران سیاسی عراق مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور سه شنبه از رهبران جریان‌های سیاسی کشورش خواست تا امروز (چهارشنبه) در مقر دولت برای آغاز گفت‌وگوی ملی به منظور خروج از بن‌بست سیاسی در کشور گرد هم آیند.

الکاظمی در بیانیه‌ای گفت: بر اساس مسئولیت مشترک ملی که عراقی‌ها را بر اساس اصل حفظ وحدت، امنیت و ثبات عراق متحد می‌کند، برادران و رهبران گروه‌های سیاسی را به یک نشست ملی دعوت می‌کنم./ایسنا

سیاستمدار عراقی:تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات راه حل خروج از بحران است

یک سیاستمدار مستقل عراقی تاکید کرد که تشکیل دولت ملی انتقالی و برگزاری انتخابات زود هنگام راه حل خروج عراق از بحران سیاسی کنونی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری المعلومه، «عزام الحمدانی» سیاستمدار مستقل عراقی تاکید کرد که تشکیل دولت ملی انتقالی و برگزاری انتخابات زود هنگام راه حل خرج عراق از بحران سیاسی کنونی است.

وی با تاکید بر اینکه احتمال دارد تداوم اختلافات سیاسی منجر به تقابل میان گروه های مختلف شود، افزود: شرایط فعلی نیازمند آرامش و فداکاری در تصمیم گیری ها برای منافع کشور است.

این سیاستمدار مستقل عراقی با اشاره به اینکه تمدید مرحله انتقالی و تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات زود هنگام تنها راه حل خروج از بحران فعلی است، عنوان کرد: تداوم اختلافات سیاسی بر شرایط کلی تاثیر می گذارد و حتی ممکن است ادامه تظاهرات و اعتراضات منجر به تقابل میان گروه های سیاسی مختلف شود.

وی تصریح کرد: شرایط فعلی نیازمند امتیازدهی از جانب برخی احزاب و ندادن فرصت به گروه های تروریستی داخلی و مطامع خارجی برای ایجاد فتنه میان گروه های سیاسی است.

این در حالی است که منابع عراقی از شروع جلسه سران احزاب و گروههای سیاسی عراق با حضور پلاسخارت نماینده سازمان ملل در امور عراق در میان تحریم این جلسه از سوی جریان صدر خبر دادند.

نشست مذکور با حضور سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه، فراکسیون های سنی و کرد و فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق و جنین هنیس پلاسخارت نماینده سازمان ملل در عراق آغاز شده است.

 دادگاه فدرال عراق رسیدگی به انحلال پارلمان را به تعویق انداخت

دادگاه عالی فدرال عراق رسیدگی به درخواست رهبر جریان صدر برای انحلال پارلمان را به تعویق انداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع قضایی عراق امروز چهارشنبه از تعویق رسیدگی به درخواست انحلال پارلمان این کشور در دادگاه عالی فدرال خبر داد.

وبگاه «بغداد الیوم» به نقل از این منبع گزارش کرد که دادگاه عالی فدرال عراق رسیدگی به درخواست انحلال پارلمان این کشور را به ۳۰ ماه جاری میلادی (۸ شهریور) موکول کرد.

پیشتر سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر در پیامی از دستگاه قضایی برای مداخله جهت انحلال پارلمان طی یک هفته درخواست کرده بود.

پیش از این شورای عالی قضایی عراق ضمن رد درخواست صدر برای مداخله جهت انحلال پارلمان این کشور، تأکید کرد که امکان مداخله شورا در این زمینه وجود ندارد.

شورای عالی قضایی عراق افزود که سازوکار انحلال پارلمان در ماده ۶۴ قانون اساسی ذکر شده است.

شورای عالی قضایی عراق همچنین تأکید کرد که پارلمان با اکثریت مطلق اعضا تنها از دو طریق می‌تواند منحل شود؛ نخست به درخواست یک سوم اعضای پارلمان و دوم به درخواست نخست وزیر و موافقت رئیس جمهور.

 بیانیه پایانی نشست «گفت‌و‌گوی ملی» عراق در رابطه با حل بحران سیاسی

رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان عراق و همچنین تعدادی از احزاب این کشور در بیانیه‌ای بر لزوم توقف هرگونه تنش میدانی در این کشور و گفت‌و‌گو میان احزاب عراق به منظور برون‌رفت از بحران فعلی در این کشور تأکید کردند.

بیانیه پایانی نشست «گفت‌و‌گوی ملی» عراق در رابطه با حل بحران سیاسی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از پایان نشست «گفت‌‌‌وگوی ملی» در عراق عصر امروز (چهارشنبه)، رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان عراق و رهبران احزاب سیاسی این کشور در بیانیه‌ای بر لزوم توقف هر گونه تنش میدانی، رسانه‌ای و سیاسی تأکید کردند.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق بعدازظهر روز سه‌شنبه گفت که برای حل بن‌بست سیاسی در این کشور باید «گفت‌وگوی ملی جدی و هم‌اندیشی» صورت گیرد.

الکاظمی در بیانیه روز گذشته خود از تمام گروه‌های سیاسی عراق خواست که امروز چهارشنبه در کاخ نخست وزیری، نشست ملی برگزار کنند تا بتوانند برای بحران سیاسی کنونی، راهکاری بیابند. در پی صدور این بیانیه، تعدادی از احزاب عراقی در این نشست مشارکت کردند؛ اما جریان صدر از حضور در این نشست خودداری کرد.

بنابر گزارش عصر امروز خبرگزاری رسمی عراق (واع)، دفتر نخست‌وزیری عراق پس از پایان این نشست بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «رؤسای [سه‌گانه] با سران گروه‌های سیاسی ملی عراق به دعوت نخست‌وزیر و با حضور نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق برای بررسی تحولات سیاسی کشور تشکیل جلسه دادند.»

طبق این بیانیه، در این نشست بر سر پنج بند توافق شد که عبارتند از:

۱. افراد گردآمده در این نشست پایبندی خود به اصول ملی و ایجاد یک راه‌حل برای تمامی بحران‌ها از طریق گفت‌وگو و با روحیه‌ای برادرانه و همیارانه در راستای حفظ وحدت عراق، امنیت مردم این کشور و ثبات آن و همچنین دائمی بودن نظام دموکراتیک برپایه قانون‌ اساسی را اعلام کردند و در عین حال بر لزوم ترجیح منافع کلان ملی و روحیه همبستگی میان مردم این کشور برای حل بحران‌ سیاسی کنونی  در عراق تأکید کردند.

۲. افراد گردآمده در این نشست همچنین خاطرنشان ساختند زمانی که بحران‌های سیاسی به بن‌بست می‌رسد و گروه‌های سیاسی ملی حکم را به فرایندهای قانونی در انتخابات واگذار می‌کنند، رفتن دوباره پای صندوق‌های رأی در قالب انتخابات زودهنگام یک رویداد استثنائی در تاریخ رخدادهای دموکراتیک به حساب نمی‌آید.

۳. افراد گردآمده در این نشست اعضای جریان صدر را به مشارکت در گفت‌و‌گوی ملی دعوت کردند تا سازوکاری برای حل‌وفصل فراگیر بحران کنونی عراق ایجاد شود.

۴. افراد حاضر بر سر تداوم گفت‌و‌گوی ملی به منظور ایجاد یک نقشه حقوقی و قانونی برای حل بحران‌های کنونی این کشور توافق کردند.

۵. سران حاضر همچنین خواستار توقف هرگونه تنش میدانی، رسانه‌ای و سیاسی در این کشور شدند و لزوم پاسداری از نهادهای عراق و آرام‌سازی بحث‌ها به دور از اقدامات تحریک‌آمیز را مورد تأکید قرار دادند و در عین حال از رسانه‌ها و نخبگان این کشور درخواست کردند از فرایند گفت‌و‌گوی ملی در عراق و صلح مدنی در این کشور حمایت کنند.

این نشست در حالی برگزار شده است که جریان صدر، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، رسما در بیانیه‌ای اعلام کرد در نشست اعلام شده برای گفت‌و‌گو با احزاب عراقی شرکت نخواهد کرد.

در بیانیه جریان صدر آمده بود: «اعلام می‌کنیم که جریان صدر با تمام شاخه‌ها و شخصیت‌های سیاسی خود در گفت‌و‌گوی سیاسی‌ای امروز که نخست‌وزیر [برای شرکت] در آن دعوت به عمل آورد، چه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم شرکت نکرد.»

پس از بی‌نتیجه ماندن روند تشکیل دولت جدید عراق پس از انتخابات ۲۰۲۱، طی ده ماه گذشته، اخیرا «الاطار التنسقی» (چارچوب هماهنگی) ائتلاف متشکل از احزاب شیعه که فراکسیون بزرگتر پارلمان هستند، اقدام به معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری کرد تا امیدها در عراق جهت تشکیل دولت و حل مشکلات روی زمین مانده، زنده شود؛ اما اقدام جریان صدر در اشغال ساختمان پارلمان، بار دیگر عراق را وارد بن‌بست سیاسی کرد.  

آشوبگران حامی رهبر جریان همچنان به تحصن خود در منطقه سبز و ساختمان پارلمان ادامه می‌دهند تا مانع تشکیل دولت جدید شوند.

رایزنی رئیس ائتلاف دولت قانون عراق با طالبانی

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق و بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی، درباره آخرین تحولات سیاسی عراق رایزنی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الفرات نیوز، نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق و بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی، درباره آخرین تحولات سیاسی عراق رایزنی کردند.

بر اساس این گزارش، دو طرف طی دیداری مشترک درباره آخرین تحولات سیاسی عراق و تلاش ها برای تشکیل اجماع ملی رایزنی کردند.

المالکی و طالبانی بر اجماع بر سر اصل شراکت حقیقی برای نجات عراق از وضعیت سیاسی کنونی تاکید کردند.

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق و رئیس اتحادیه میهنی از طرح امروز برای جمع کردن نیروهای سیاسی و طرف های مختلف برای ایجاد راه حل مناسب و حل چالش ها استقبال کردند.

لازم به ذکر است که رؤسای چهارگانه عراق با سران سیاسی عراق به دعوت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، امروز نشستی برای بررسی تحولات سیاسی کشور با حضور جنین هنیس پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق برگزار کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها