واکنش های داخلی و خارجی به موضع گیری رهبر جریان صدر عراق

کد خبر: 1171745

تحولات عراق و نشست خبری مقتدی صدر با واکنش ها و استقبال مقامات، شخصیت ها و نهادهای داخلی و خارجی مواجه شده است.

واکنش های داخلی و خارجی به موضع گیری رهبر جریان صدر عراق

نشست خبری مقتدی صدر رهبر جریان صدر و عذرخواهی او از ملت عراق و درخواست از طرفداران جریان صدر برای متوقف کردن خشونت‌ها و پایان دادن به حضور در منطقه سبز بغداد با واکنش‌ها و استقبال مقامات، شخصیت‌های سیاسی و نهادهای داخلی و خارجی مواجه شده است.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در صفحه توئیتر خود نوشت: دعوت صدر برای توقف خشونت بیانگر بالاترین سطح میهن پرستی و اشتیاق برای حفظ خون عراقی‌ها است.

الکاظمی افزود: سخنان صدر همگان را با مسئولیت اخلاقی و ملی برای حفاظت از ظرفیت‌های عراق، توقف تشدید تنش‌های سیاسی و امنیتی و آغاز گفتگوی سریع و ثمربخش برای حل بحران‌ها رو به رو می‌سازد.

نخست وزیر عراق همچنین دستور گشودن پل «معلق» در مرکز این شهر را صادر کرد.

حیدرالعبادی رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر سابق عراق در توییتی تاکید کرد: همه افراد مسلح باید فورا (از منطقه سبز بغداد) خارج شوند. حالا دیگر دولت هیچ توجیهی ندارد که فقط نظاره گر باشد؛ خصوصاً پس از اینکه مقتدی صدر از همه کسانی که به جریان صدر وابستگی دارند خواست که عقب نشینی کنند. عقلا باید راه حل هایی بیابند تا از درگیری های بی فایده و به خطر افتادن جان شهروندان و تخریب کشور و منافع مردم جلوگیری کنند.

«نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق امروز سه شنبه از اقدام مقتدی صدر رهبر جریان صدر و درخواست او برای پایان دادن به تنش‌ها در بغداد قدردانی کرد.

بارزانی با انتشار توئیتی در این خصوص نوشت: ما از موضع مقتدی صدر و درخواست وی برای پایان دادن به تنش‌ها و خروج حامیانش از منطقه سبز، استقبال و از موضع مسئولانه و ملی او حمایت می‌کنیم و امیدواریم که امنیت و ثبات در کشور حاکم شود.

وی همچنین تأکید کرد: ما مجدداً از همه نیروها و طرف‌های سیاسی برای گفتگو در راستای حل مشکلات و نجات عراق از این شرایط سخت دعوت می‌کنیم.

«صالح محمد العراقی» که به وزیر صدر شهرت یافته بود، ضمن ازسرگیری فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی در پاسخ به فراخوان مقتدی صدر پیامی به تظاهرکنندگانی که از منطقه سبز عقب نشینی کردند، ارسال کرد و در صفحه توئیتری خود ضمن قدردانی از آنها نوشت: ای تظاهرکنندگان مسالمت جو؛ شما وفاداری پیشه کرده و به وظیفه خود عمل کردید. اجازه تعرض به شما را نخواهیم داد چرا که شما مدافعان اصلاحات هستید. ما اجازه نخواهیم مفسدان دوباره فساد به پا کنند.

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق هم از موضع رهبر جریان صدر برای عقب نشینی تظاهرکنندگان طرفدار جریان صدر از منطقه سبز تمجید و آن را اقدامی بزرگ توصیف کرد. الاعرجی با صدور پیامی توئیتری نوشت: تشکر جناب مقتدی صدر… شما انسان بزرگی هستید.

واکنش های خارجی

نشست خبری مقتدی صدر و تحولات قبل از آن، واکنش‌های خارجی هم در پی داشت.

هیئت نمایندگی سازمان ملل در عراق از درخواست مقتدی صدر از طرفدارانش برای خروج از منطقه سبز بغداد استقبال کرد و از همه طرف‌ها در این کشور خواست خویشتندار باشند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل هم از گزارش‌های منتشر شده در خصوص کشته و زخمی شدن شماری از مردم عراق در درگیری‌های بغداد ابراز نگرانی کرد.

وزارت امور خارجه عربستان هم با صدور بیانیه‌ای در واکنش به تحولات عراق اعلام کرد: تحولات در عراق را با نگرانی عمیق دنبال می‌کنیم و از همه نیروها و گروه‌های سیاسی در این کشور می‌خواهیم برای حفظ دستاوردهای این کشور در یک صف واحد بایستند. ما از همه تلاش‌ها برای جلوگیری از پیش رفتن عراق و ملت بردار آن به سمت اختلاف و درگیری داخلی حمایت می‌کنیم.

وزارت امور خارجه اردن نیز امروز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که عراق برای حفظ امنیت و ثبات خود از طریق گفتگوی ملی بر بحران کنونی فائق آید تا از امنیت، ثبات و دستاوردهای عراق و امنیت و منافع شهروندان آن محافظت کند. این وزارتخانه بر «همبستگی مطلق اردن با کشور عراق و تلاش‌های آن برای حفاظت از امنیت و ثبات خود که ستون امنیت و ثبات در منطقه را تشکیل می‌دهد»، تأکید کرد.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم امروز سه شنبه و ساعاتی قبل از نشست خبری مقتدی صدر با صدور بیانیه‌ای بر حمایت فلسطین از امنیت و ثبات عراق و آرامش مردم آن تاکید کرد و افزود: مردم و رهبری فلسطین در کنار دولت و مردم عراق می‌ایستند و روابط برادرانه و تاریخی قوی بین فلسطین و عراق را ستایش می‌کنند. دو کشور برادر تاریخ، حال و آینده مشترکی دارند و ما برای عراق آرزوی امنیت و ثبات بیشتر داریم./مهر

 العامری: موضع سید مقتدی الصدر شجاعانه بود

رئیس ائتلاف «الفتح» با «شجاعانه» توصیف کردن موضع «سید مقتدی الصدر» در عذرخواهی از ملت عراق، از وی قدردانی کرد.

«هادی العامری»، رئیس ائتلاف «الفتح» امروز (سه‌شنبه) طی بیانیه‌ای، موضع «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر، در عذرخواهی از ملت عراق را «شجاعانه» توصیف کرد و شایسته تقدیر دانست.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت عراق «واع»، العامری در این بیانیه تصریح کرد: «ابتکار سید مقتدی الصدر برای پایان دادن به خشونت‌های مسلحانه، ابتکاری شجاعانه بود که شایسته تقدیر و تمجید است؛ و این ابتکار در برهه‌ای حساس رخ داد که در آن، دشمنان بر گسترش وضعیت جنگ و برادرکشی شرط‌بندی می‌کردند».

رئیس ائتلاف الفتح با بیان اینکه ما قویاً از موضع سید مقتدی الصدر حمایت می‌کنیم، از همه خواست تا با اقدامات مشابه برای پایان دادن به خونریزی و پایان دادن به فتنه‌ها از مقتدی الصدر الگو بگیرند.

العامری در پایان پیام خود، خواستار همکاری همه نیروهای ملی برای پایان دادن به آثار بحران و حرکت به سوی خروج از بن‌بست سیاسی شد که مردم شریف و صبور این کشور تاوان آن را می‌پردازند.

رهبر جریان صدر، امروز با حضور در نشستی خبری در نجف اشرف، برای رویدادهای دو روز اخیر در عراق از مردم این کشور عذرخواهی کرد و برای خروج طرفداران خود از تحصن، ضرب‌الاجل یک ساعته تعیین کرد.

پس از این، فرماندهی عملیات مشترک عراق امروز از پایان ممنوعیت رفت‌وآمد در تمامی استان‌های این کشور پس از سخنرانی سید مقتدی الصدر خبر داد. علاوه بر بغداد، قانون ممنوعیت رفت و آمد در دیگر استان‌ها نیز برقرار شده و امروز تمامی عراق تعطیل اعلام شده بود.

رهبر جریان صدر روز گذشته با اعلام تصمیمش مبنی بر کناره‌گیری از سیاست، کشور عراق را وارد فاز جدیدی از درگیری‌ها کرد. وی در این استعفا مدعی شد که هیچ زمانی ادعای رهبری و مرجعیت نداشته و برای همیشه از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری می‌کند.

در پی صدور بیانیه استعفای الصدر، آشوبگران حامی جریان صدر در منطقه سبز دچار آشفتگی شده و برخی نیز اقدام به حمله به برخی ساختمان‌های دولتی کرده‌اند. درگیری این افراد با نیروهای امنیتی عراق تا امروز صبح ادامه داشت و رسانه‌ها گزارش دادند که اغتشاشات، منجر به کشته شدن ۳۰ نفر و زخمی شدن ۷۰۰ تن دیگر شده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها