پیام جدید مقتدی الصدر

کد خبر: 1178246

رهبر جریان صدر عراق که چندی پیش گفته بود از سیاست کناره‌گیری کرده است، گفت که مخالف تشکیل دولت در این کشور است و این مسئله را به ضرر مردم این کشور می‌داند.

پیام جدید مقتدی الصدر

سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر عراق که چندی پیش گفته بود از سیاست کناره‌گیری کرده است، بار دیگر به مسائل سیاسی عراق پرداخت و از اظهارات جنین پلاسخارت نماینده سازمان ملل در عراق به شدت استقبال کرد.

الصدر با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت، علت اصلی رخدادهای عراق، فسادی است که همه بر سر آن اتفاق نظر دارند و نخستین گام برای اصلاح تدریجی، «عدم مشارکت چهره‌ها، احزاب و افراد قدیمی در دولت آینده است».

وی ادامه داد: اگر گفت‌وگو علنی باشد و به منظور کنار گذاشتن همه کسانی باشد که در فرآیندهای سیاسی انتخاباتی پیشین حصور داشته‌اند، ما موافق آن هستیم. همچنین امیدواریم سازمان ملل در این زمینه یعنی اصلاح کمک کند.

الصدر با تأکید بر لزوم خویشتن‌داری و عدم استفاده از خشونت و سلاح، مدعی شد، درباره سلاح بی‌ضابطه نیز باید گفت که این سلاح نباید در چارچوب دولت باشد و از آن علیه مخالفان و تثبیت نفوذ دولت پنهان استفاده شود.

رهبر جریان صدر ضمن درخواست از کشورهای همسایه برای احترام گذاشتن به حاکمیت عراق و حفظ امنیت و ثبات آن از مسیرهای دیپلماتیک و از طریق گفت‌وگو، گفت که بر خلاف «اصرار برخی از اعضای شورای امنیت مبنی بر تشکیل دولت عراق، من مخالف این مسئله هستم؛ زیرا بسیاری از دولتها تشکیل شدند، ولی به کشور و ملت آسیب زدند».

وی که بارها مخالفت خود را با تشکیل دولت در عراق اعلام کرده و حامیانش برای جلوگیری از تشکیل دولت، پارلمان را نیز اشغال کردند، مدعی شد که خواسته مردم عراق این است که دولتی به دور از فساد، وابستگی، شبه‌نظامیان و مداخلات خارجی تشکیل شود و دولت مستقلی باشد.

الصدر ضمن انتقاد از اظهارات نماینده عراق در سازمان ملل، در پایان گفت: از فرستاده سازمان ملل به خاطر اظهاراتش تشکر می‌کنم و به او توصیه می‌کنم که به مواضع بی‌طرفانه‌اش ادامه دهد و از هیچ طرفی جانبداری نکند.

جنین پلاسخارت نماینده سازمان ملل در امور عراق بعد از ظهر امروز سه‌شنبه در جریان سخنرانی در شورای امنیت و در فضاسازی‌های جدید گفت: حمام خون در عراق همچنان به قوت خود باقی است. عراقی‌ها، اعتماد خود را به سران این کشور از دست داده‌اند(جزئیات بیشتر).

شرایط سیاسی عراق از اکتبر سال گذشته میلادی و پس از برگزاری انتخابات پارلمانی متشنج شده و با گذشته یک سال هنوز نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور جدید انتخاب نشده است. چهارشنبه پیش (۲۸ سپتامبر)، پس از گذشت دو ماه وقفه به دلیل اعتراضات حامیان جریان صدر، نشست پارلمان برگزار شد و محمد الحلبوسی در جایگاه خود ابقاء شد و نائب رئیس او انتخاب شد. هرچند که این امر در فضایی پراز تنش و شلیک دست‌کم چهار راکت کاتیوشا به سوی ساختمان پارلمان محقق شد. اما با تدابیر امنیتی شدید، سرانجام معترضان، میدان التحریر بغداد را تخلیه کردند و به خانه‌های خود بازگشتند.

«محمود الحیانی» از رهبران عضو چارچوب هماهنگی از ائتلاف الفتح، یک روز پس از برگزاری موفق نشست پارلمان اعلام کرد که بحران سیاسی کشور رو به پایان است و یک هیأت سه‌جانبه از سوی حزب دموکرات کردستان، ائتلاف السیاده و چارچوب هماهنگی به زودی به الحنانه می‌رود.

وی افزود: چارچوب هماهنگی همچنان به حضور جریان صدر در تشکیل دولت جدید یا دست‌کم سیر قانونی انتخاب نخست‌وزیر با موافقت سید مقتدی الصدر،  رهبر جریان صدر پایبند است.

الحیانی افزود: بحران خفه‌کننده ای که روند سیاسی کشور نزدیک به یک سال شاهد آن بود رو به پایان است. زیرا رهبر جریان صدر با تشکیل دولتی که به شهروندان خدمات ارائه می‌کند و با توافق همه نیروهای سیاسی تشکیل شود، مخالفت نخواهد کرد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها