چاووش اوغلو: باید با دولت سوریه گفت‌وگو کنیم

کد خبر: 1179339

وزیر امور خارجه ترکیه می‌گوید که بدون مصالحه بین معارضان و دولت سوریه، در این کشور ثبات برقرار نخواهد شد.

 چاووش اوغلو: باید با دولت سوریه گفت‌وگو کنیم

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه بعد از ظهر امروز سه‌شنبه گفت که این کشور باید با دولت سوریه گفت‌وگو کند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از چاووش اوغلو گزارش داد، بدون مصالحه بین معارضان و دولت سوریه، «امکان ندارد در سوریه ثبات برقرار شود. لذا آنکارا باید برای تحقق این مصالحه، با نظام [بشار] اسد گفت‌وگو کند».

وی با این ادعا که حل مسئله قانون اساسی در سوریه اهمیت دارد، درباره موضع روسیه نسبت به دیدار رؤسای جمهور ترکیه و سوریه گفت: روسیه برای دیدار با اسد به ما فشار وارد نکرده است، بلکه در این زمینه، پیشنهادهای دوستانه‌ای داده است».

وزیر امور خارجه ترکیه بر خلاف آنچه اخیرا سیاستمداران این کشور درباره احتمال دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با همتای سوری وی گفته‌اند، مدعی شد که در «این مرحله، دیدار بین اردوغان و اسد در دستور کار نیست».

این در حالی است که رئیس‌جمهور ترکیه چهاردهم مهر ماه جاری گفت که دیدار با بشار اسد،  در حال حاضر روی میز نیست، اما این موضوع در زمان مناسب خود، «غیرممکن نیست.»

اردوغان گفت: «تا اینجای کار چنین دیداری در دستور کار نیست. اما نمی‌توانم بگویم که دیدار با بشار اسد برای من غیرممکن است. وقتی که زمان مناسب فرا برسد می‌توانیم با رئیس‌جمهور سوریه هم دیدار کنیم.»

کارشناسان تأکید دارند هر گونه دیدار میان مقام‌های سوریه و ترکیه می‌تواند شکل جنگ یک دهه‌ای سوریه را تغییر دهد. حمایت ترکیه در باقی ماندن شورشی‌ها در آخرین قرارگاهشان در شمال شرق سوریه اثرگذار خواهد بود. این در حالی است که ارتش سوریه توانسته سایر بخش‌های این کشو را از گروه‌های افراطی و شورشی پاکسازی کند.

تمایل اردوغان برای دیدار با بشار اسد، پیش از به صورت علنی مطرح نشده بود. تنها در تیرماه سال جاری روزنامه حریت ترکیه نوشته بود که «رجب طیب اردوغان» در یک نشست غیرعلنی با اعضای حزب عدالت و توسعه برای دیدار با بشار اسد ابراز تمایل کرده بود.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت که اردوغان در این نشست که به دور چشم رسانه‌ها بود؛ گفته است: «اگر بشار اسد در نشست شانگهای در ازبکستان حضور یابد، تمایل دارم با او دیدار کنم.متأسفانه او نمی‌تواند به ازبکستان بیاید تا با او دیدار کنم و حرف‌هایم را شخصا به او بگویم.»

پیش از آن برخی منابع نوشته بودند که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از اردوغان و بشار اسد خواسته بود تا در نشست شانگهای حضور یابند.

برخی از تحلیلگران، تمایل دولت ترکیه برای بهبود روابط با سوریه بعد از ۱۱ سال بحران‌آفرینی و حمایت از گروه‌های تروریستی را به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در سال آتی میلادی ربط می‌دهند. این تحلیلگران می‌گویند آنکارا در تلاش است خودش را از سوریه خارج کند و موضوع آوارگان سوری را که موجب نارضایتی مردم ترکیه شده را حل و فصل کرده و آن‌ها را به کشورشان باز گرداند.

در این میان دولت سوریه نیز بارها اعلام کرده است که ترکیه در گام اول باید به اشغالگری خاک سوریه پایان داده و حمایت از گروهک‌های تروریستی را پایان دهد. دمشق تأکید دارد که «توافق آدانا» (۱۹۹۸) بهترین توافق برای حل و فصل موضوعات میان سوریه و ترکیه است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها