آیا گروههای سیاسی روی نامزد واحد برای ریاست‌جمهوری به توافق می‌رسند؟

کد خبر: 1179554

منابع عراقی از توافق در میان دو حزب اصلی کرد برای معرفی یک نامزد واحد به پارلمان جهت پست ریاست‌جمهوری خبر می‌دهند.

آیا گروههای سیاسی روی نامزد واحد برای ریاست‌جمهوری به توافق می‌رسند؟

 سرانجام پس از گذشت یک سال از انتخابات پارلمانی عراق در اکتبر ۲۰۲۱، کورسوهای امید برای ختم غائله سیاسی در عراق به چشم می‌خورد و قرار است فردا (پنج شنبه) نمایندگان پارلمان رئیس‌جمهور را انتخاب کنند تا مسیر برای انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت هموار شود.

آنچه که از مواضع افراد در میان احزاب بر می‌آید این است که هنوز توافق نهایی بر روی فرد خاصی صورت نگرفته است. حتی در نگاه به سخنان افراد مختلف شاهد مواضع متضاد از اعضای یک حزب و گروه سیاسی واحد هستیم؛ به طوریکه در این میان علاوه بر دو گزینه «ریبر احمد» به عنوان گزینه حزب دموکرات و «برهم صالح» به عنوان گزینه بخشی از «اتحاد میهنی کردستان» و «چارچوب هماهنگی»، برخی منابع از گزینه «عبداللطیف الرشید» وزیر منابع آب سابق و مشاور برهم صالح سخن می‌گویند و مدعی هستند که احزاب کرد بر روی این گزینه به توافق رسیده‌اند.

در این راستا وبگاه بغداد الیوم به نقل از یک عضو دفتر سیاسی حزب اتحاد میهنی کردستان نوشت که این حزب با گزینه «عبداللطیف الرشید» برای ریاست‌جمهوری عراق موافقت کرده و دیگر «برهم صالح» را نامزد خود نمی‌داند.

بغداد الیوم در ادامه نوشت که به احتمال قوی تا اواخر امشب، حزب اتحاد میهنی و حزب دموکرات به طور مشترک، عبداللطیف رشید را به عنوان گزینه خود معرفی کنند.

عبداللطیف رشید در کنار مرحوم جلال طالبانی

در مقابل نیز ائتلاف دولت قانون در بیانیه‌ای اعلام کرد که حزب دموکرات نیز از گزینه «عبداللطیف رشید» برای ریاست‌جمهوری عراق حمایت می‌کند. دولت قانون در بیانیه خود از اینکه حزب دموکرات از منافع حزبی خود کوتاه آمده و منافع ملی را در نظر گرفته است، تقدیر کرد.

در بیانیه ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی آمده است: «ما بر حمایت کامل خود از این اقدام تاکید می‌کنیم و از همه می‌خواهیم که با آن همراه شوند، زیرا این تنها راه پایان دادن به بن بست سیاسی است که تشکیل دولت را به تاخیر انداخته و کشور را به خطر انداخته است».

همزمان وبگاه شبکه المیادین نیز گزارش داد: «نیروهای سیاسی عراق پس از موافقت دو حزب مهم کُرد، تاکید می‌کنند که روی نامزدی «عبداللطیف رشید» برای تصدی جایگاه ریاست‌جمهوری این کشور توافق کرده‌اند».

«مهدی عبدالکریم» عضو حزب دموکرات کردستان به شبکه « دجله نیوز» گفت که حزب دموکرات از نامزد خود یعنی «ریبر احمد» و اتحاد میهنی از گزینه «برهم صالح» کنار کشیده و «عبداللطیف رشید» را نامزد واحد خود معرفی خواهند کرد. او تأکید کرد که تحت هر شرایطی توافق بر این شده است که هر دو حزب کردی یک گزینه واحد را به پارلمان معرفی کنند و این موضوع تا اواخر امشب اعلام خواهد شد.

او در مصاحبه جداگانه با وبگاه المعلومه نیز گفت که به نظر می‌رسد فردا روزی خواهد بود که پرونده انتخاب رئیس‌جمهور بسته می‌شود.

«ریبر احمد» گزینه حزب دموکرات کردستان

در مقابل این منابع رسانه‌ای، وبگاه «الفرات‌نیوز» عراق گزارش داد که «غازی کاکایی» عضو اتحادیه میهنی در گفت‌وگو با این شبکه تاکید کرده «برهم صالح» رئیس‌جمهور فعلی عراق، تنها گزینه مورد توافق کُردها برای این جایگاه خواهد بود.

اما در خصوص موضع چارچوب هماهنگی، اسعد البازونی، یکی از نمایندگان پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون، به شبکه روداوو گفت که چارچوب هماهنگی بر سر انتخاب نامزد ریاست جمهوری به گزینه واحدی نرسیده و منتظر تصمیم نهایی احزاب کرد است. او تأکید کرد که لزوما نباید همه اعضا در چارچوب هماهنگی بر سر یک نامزد خاص متفق القول باشند.

در این راستا برخی منابع مطلع تأکید دارند که هیچ توافقی بر روی «عبداللطیف رشید» وجود ندارد و همچنان کاندیدای توافقی چارچوب هماهنگی شیعیان و تمام جریانات سیاسی «برهم صالح» است.

انتخاب رئیس‌جمهور در جلسه فردا پس از آن انجام خواهد گرفت که روز دوشنبه «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان، «محمد شیاع السودانی» نامزد نخست‌وزیری و «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی در رأس یک هیأت بلندپایه به منطقه کردستان عراق سفر کردند تا با مقامات کُرد درباره ضرورت انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری و معرفی به پارلمان رایزنی کنند. 

در کل به نظر می‌رسد که گزینه توافقی نهایی هر گزینه‌ای باشد، به احتمال قوی فردا باید منتظر انتخاب رئیس‌جمهور عراق باشیم تا همان‌طور که ذکر شد مسیر برای انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت هموار شود؛ رویدادی که در این میان جریان صدر را باید بازنده اصلی آن دانست. جریانی که تمامی تلاش خود را از استعفای دسته‌جمعی از پارلمان گرفته تا یورش به منطقه سبز و اشغال صحن پارلمان و تحصن در مقابل ساختمان «شورای عالی قضایی» جهت برگزاری مجدد انتخابات به نتیجه نرسیده است.

شرایط سیاسی عراق از اکتبر سال گذشته میلادی و پس از برگزاری انتخابات پارلمانی متشنج شده و با گذشته یک سال هنوز نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور جدید انتخاب نشده است. نشست پارلمان عراق، ۲۸ سپتامبر گذشته، پس از گذشت دو ماه وقفه به دلیل اعتراضات حامیان جریان صدر، برگزار شد و محمد الحلبوسی در جایگاه خود ابقاء شد و نائب رئیس او انتخاب شد. هرچند که این امر در فضایی پراز تنش و شلیک دست‌کم چهار راکت کاتیوشا به سوی ساختمان پارلمان محقق شد. اما با تدابیر امنیتی شدید، سرانجام معترضان، میدان التحریر بغداد را تخلیه کردند و به خانه‌های خود بازگشتند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها