وزیر خارجه اوکراین خواستار قطع روابط با ایران شد

کد خبر: 1180583

رسانه‌ها گزارش کردند، وزیر خارجه اوکراین پیشنهاد قطع روابط با ایران را به رئیس جمهور کشورش ارائه کرده است.

وزیر خارجه اوکراین خواستار قطع روابط با ایران شد

رسانه‌ها گزارش کردند، وزیر خارجه اوکراین پیشنهاد قطع روابط با ایران را به رئیس جمهور کشورش ارائه کرده است.

وزیر خارجه اوکراین بعد از ظهر سه شنبه به وقت تهران خواستار قطع روابط کامل با ایران شد.

وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه نیز خواستار تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران با ادعای استفاده روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران  شده بود. «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه با ادعای استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در نبرد علیه کی‌یف، خواستار تحریم ایران شد.

به گزارش منابع خبری، وزیر خارجه اوکراین روز سه شنبه نیز گفت که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین ارائه کرده است.

کولبا همچنین گفت که درخواست رسمی به (رژیم) اسرائیل خواهد داد تا تجهیزات پدافند هوایی در اختیار کی‌یف قرار دهد و  در زمینه دفاعی با اوکراین همکاری کند.

کولبا ظرف دیروز و امروز مدعی ارسال کمک‌های تسلیحاتی ایران به روسیه شد. این در حالی است که این ادعاها بارها از سوی مقامات ایرانی رد شده است.

این ادعاها در حالی مطرح شده که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی پنجشنبه ۱۴ مهر با همتای فنلاندی تاکید کرد ایران هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص بحران اوکراین گفت: «علیرغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، ما هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد، چرا که معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می‌اندازد.»

 «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز  ۱۱ مهر ماه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر و نیز موضع برخی مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین گفت: «جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.»

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز روز سه‌شنبه ادعای مقامات غربی درباره خرید پهپادهای انتحاری از جمهوری اسلامی ایران و استفاده کردن انها در جنگ اوکراین را رد کرد.

پسکوف در نشست خبری در کرملین، در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حملات روز گذشته به کی‌یف، تاکید کرد: «ما در عملیات‌های خود در اوکراین از تجهیزات روسی با نام‌های روسی استفاده می‌کنیم.» (جزئیات بیشتر)

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه آیا روسیه در کل پهپادی از ایران خریداری کرده یا خیر، گفت: «ما در مورد گزارش خرید پهپادهای ایرانی اطلاعاتی نداریم و اینها مربوط به وزارت دفاع است».

گفتنی است، کشورهای عضو ناتو به ویژه آمریکا، انگلیس و آلمان علاوه بر تأمین تسلیحات اوکراینی‌ها، با فراهم کردن داده‌های اطلاعاتی به اوکراین در این بحران مداخله دارند. مسکو به این کشورها هشدار داده که کمک‌های آن‌ها به اوکراین موجب طولانی‌تر شدن جنگ و تلفات بیشتر آن خواهد شد./فارس

 کمک دو میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین به رغم تورم شدید در قاره سبز

«دنیس شمیهال» نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد که این کشور دو میلیارد یورو کمک مالی ارسالی اتحادیه اروپا را دریافت کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که اعتراضات در کشورهای اروپایی علیه افزایش هزینه‌های زندگی و تورم خبرساز شده است، اتحادیه اروپا دو میلیون یوروی دیگر به اوکراین کمک کرد.

«دنیس شمیهال» نخست‌وزیر اوکراین روز سه شنبه (امروز) در دو پیام توییتری به زبان‌های انگلیسی و اوکراینی، از کمک مالی تازه اتحادیه اروپا به این کشور خبر داد.

این مقام ارشد اوکراینی نوشت: «اوکراین امروز اولین (بخش) تحت کمک مالی استثنایی پنج میلیارد یورویی اتحادیه اروپا را دریافت کرد. این پول به حمایت از اقتصاد اوکراین کمک خواهد کرد».

نخست‌وزیر اوکراین در توییت خود از «اورسلا فن در لین» رئیس کمیسیون اروپا و «والدیس دومبرووسکیس» قائم مقام اقتصادی کمیسیون اروپا بابت حمایت‌ها از اوکراین  قدردانی کرد.

دنیس شمیهال خطاب به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حامیان غربی اوکراین افزود: «ما پیروز خواهیم شد و با همدیگر اوکراین را بازسازی خواهیم کرد».

اوایل شهریور ماه بود که نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد، کی‌یف انتظار دارد که تا پایان سال جاری میلادی( ۲۰۲۲) مبلغ ۱۲ تا ۱۶ میلیارد دلار دیگر کمک خارجی از شرکای خود دریافت کند.

شمیهال با بیان اینکه اوکراین به لطف کمک های خارجی که دریافت کرده توانسته ثبات مالی خود را حفظ کند، افزود: اوکراین ۲۸۸ میلیارد هریونیا ( حدود هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار) را صرف پرداخت حقوق های نظامیان و ۱۳۵ میلیارد هریونیا(سه میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار) را صرف خرید و تعمیر تجهیزات نظامی و خرید مهمات و محصولات نظامی از ۲۴ فوریه (زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین) کرده است (جزئیات بیشتر).

رسانه‌ای شدن کمک تازه مالی اتحادیه اروپا به اوکراین از سوی نخست‌وزیر این کشور در حالی صورت گرفته که طی هفته‌های اخیر اعتراضات در برخی کشورهای اروپایی علیه افزایش شدید هزینه‌های زندگی، تورم و بالا رفتن بهای قبوض برق و گاز خبرساز شده است.

اتحادیه اروپا به دنبال آغاز جنگ روسیه و اوکراین، در اقدامی هماهنگ با آمریکا به اعمال تحریم‌های بی سابقه علیه مسکو و ارائه حمایت‌های همه جانبه از کی‌یف روی آورده است. اقدامات اتحادیه اروپا به ویژه در تحریم نفت و گاز روسیه، سبب افزایش شدید بهای انرژی در کشورهای اروپایی شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها