پایان نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی

کد خبر: 1182162

پارلمان عراق قرار است فردا (پنج‌شنبه) به کابینه جدید رأی اعتماد بدهد و بعدازظهر نیز نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی به پایان می‌رسد.

پایان نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی

عراق فردا (پنج شنبه) چشم‌انتظار رأی اعتماد نمایندگان پارلمان به کابینه «محمد شیاع السودانی» است و به گفته «حسین عرب» از نمایندگان پارلمان عراق، «مصطفی الکاظمی» پس از دو سال و پنج ماه سرانجام از این منصب کنار خواهد رفت.

به نوشته وبگاه المعلومه عراق، «حسین عرب» تمامی لیست‌هایی را که به نام لیست کابینه السودانی منتشر شده غیر موثق خواند و گفت که نخست‌وزیر گزینه‌های وزارت برق، بهداشت، دفاع و وزارت کشور را انتخاب کرده است.

این نماینده پارلمان عراق تأکید کرد: «چیزی که حتمی است، این است که مصطفی الکاظمی رئیس دولت پیشبرد امور بعدازظهر فردا ساختمان نخست‌وزیری را ترک می‌کند».

او بدون اینکه نامی ببرد، گفت که ساختار کابینه تقریبا تکمیل شده است و محمد السودانی یکی از فرماندهان بزرگ نظامی را برای وزارت دفاع و یک شخصیت بسیار معروف نظامی را برای وزارت کشور انتخاب کرده است. به گفته حسین عرب، گروههای سیاسی یک مهندس را برای وزارت کشاورزی انتخاب کرده‌اند.

این نماینده پارلمان عراق سپس گفت که وزرای امور دارایی و نفت از میان مدیرکل‌های این وزارتخانه‌ها انتخاب شده‌اند. به گفته او «فؤاد حسین» همچنان وزیر خارجه عراق باقی خواهد ماند.

«حسین عرب» افزود: «وزارت ورزش و جوانان از آن ائتلاف الفتح شده و قراراست یک شخصیت شایسته این پست را در اختیار بگیرد».

از سوی دیگر «محمد التمیمی» از رهبران ائتلاف الفتح گفت که نیمی از اسامی که در برخی رسانه‌ها منتشر و ادعا شده که جزو کابینه السودانی خواهند بود، حتمی نیست. او تأکید کرد که برخی لیست‌های منتشر شده سهم احزاب و گروهها را نیز مشخص کرده‌اند اما این مسأله نمی تواند درست باشد، چرا که هر تغییری در ساعات آینده احتمال دارد و اسامی کابینه اواخر امشب یا فردا صبح قطعی خواهد شد.

التمیمی در ادامه پیش‌بینی کرد که بیشتر وزرای کابینه السودانی فردا رأی اعتماد بگیرند.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه عراق شامگاه سه شنبه (دیروز) از ریاست پارلمان عراق خواسته بود تا روز پنج‌شنبه جلسه رأی اعتماد به کابینه را تشکیل دهد.

در این راستا «عبداللطیف جمال رشید» رئیس‌جمهور عراق نیز امروز  در بیانیه‌ای بر ضرورت تشکیل دولتی توانا برای حفظ امنیت و ثبات عراق تأکید کرد و گفت که تشکیل کابینه دولت السودانی مسئولیتی بر گردن همگان است.

او در ادامه از گروهها و احزاب سیاسی عراق خواست تا از دولت السودانی در راستای انجام به وظایف خود و خدمت به مردم عراق پشتیبانی و حمایت کنند.

وبگاه شفق نیوز نیز در گزارشی نوشت که طبق آخرین خبرهای مطبوعاتی از تشکیل کابینه، گفته می‌شود السودانی ۱۶ وزیر از ۲۲ وزیر را تعیین کرده و رایزنی در خصوص شش وزیر دیگر که بستگی به احزاب اهل سنت و کُرد داردف در جریان است.

یک سیاستمدار عراقی نیز به شفق نیوز گفت، جلسه‌ای با حضور اعضا و سران ائتلاف «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی احزاب شیعه) برگزار و در پایان توافق شد که کابینه جدید روز پنجشنبه به پارلمان معرفی شود. این جلسه در منزل حیدر العبادی رئیس ائتلاف النصر و نخست وزیر پیشین عراق برگزار شد.

به گفته این منبع که خواسته نامش فاش نشود، اصرار نخست وزیر مکلف بر این است که حتی الامکان از نمایندگان فعلی پارلمان برای وزارتخانه‌ها استفاده نشود.

محمد شیاع السودانی هفته گذشته پس از آنکه رئیس جمهور عراق پس از ماه‌ها تأخیر انتخاب شد، مأمور به تشکیل کابینه جدید عراق شد. انتخابات عراق سال گذشته (۲۰۲۱) برگزار شد و هفته گذشته احزاب عراقی به دلیل عدم توافق و اختلافات سیاسی، موفق به انتخاب رئیس جمهور نشده بودند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها