پیشنهاد «میرضیایف» برای ایجاد کمیته همکاری‌های اقتصادی

کد خبر: 1182901

رئیس جمهور ازبکستان پیشنهاد ایجاد کمیته همکاری‌های اقتصادی «اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی» در سطح معاونان نخست وزیر و همچنین توسعه اتصال حمل و نقلی با اتحادیه اروپا را مطرح کرد.

پیشنهاد «میرضیایف» برای ایجاد کمیته همکاری‌های اقتصادی

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست «اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی» در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان پیشنهاد ایجاد کمیته همکاری‌های اقتصادی «اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی» در سطح معاونان نخست وزیر و همچنین تنظیم برنامه راهبردی برای تعمیق همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی و توسعه اتصال حمل و نقلی با اتحادیه اروپا را با در نظر گرفتن اهداف و وظایف ابتکارات Global Gateway را مطرح کرد.

علاوه بر این، میرضیایف به طرف اروپایی پیشنهاد کرد تا دستور کار سبز اتخاذ شده در منطقه ما از جمله به کارگیری نوآوری‌های زیست محیطی، فناوری‌‌های انرژی کارآمد و صرفه جویی در منابع، دیجیتالی سازی بخش‌های اقتصادی و توسعه کشاورزی هوشمند از طریق شبکه‌های Smart-AKIS  و استفاده از پتانسیل منابع انرژی تجدیدپذیر را به طور فعال اجرا کند.

رئیس جمهور ازبکستان در زمینه فرهنگی نیز بر ضرورت تشدید همکاری‌ها در ابعادی مانند مبادلات آموزشی و نوآوری، روابط فرهنگی و گردشگری اشاره کرد. در چارچوب برنامه‌های Erasmus +  و Horizon Europe اجرای پروژه‌های به کارگیری روش‌های آموزشی پیشرفته اروپایی و همچنین سازمان‌دهی تحقیقات بنیادی و کاربردی مشترک پیشنهاد شد.

میرضیایف همچنین اظهار داشت: به منظور آشنایی گسترده شرکای اروپایی با میراث تاریخی منحصر به فرد، فرهنگ و سنت‌های غنی مردم منطقه برنامه ریزی می‌شود در نیمه دوم ماه نوامبر سال جاری میلادی در موزه «لوور» پاریس مراسم‌های نمایشگاهی برگزار شود. ما از برگزاری مشترک چنین مراسمی به صورت سالانه در پایتخت‌ها و مراکز فرهنگی کشورهای اروپایی حمایت می‌کنیم.

وی همچنین به پتانسیل بزرگ در زمینه گردشگری اشاره و پیشنهاد رونمایی از طرح مشترک گردشگری منطقه‌ای برای اپراتورهای برجسته اروپایی ارائه کرد که در چارچوب اولین همایش گردشگری «اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی» در شهر «خیوه» در سال آینده برگزار می‌شود.

رئیس‌جمهور ازبکستان تاکید کرد که تامین امنیت منطقه مسیر کلیدی همکاری‌ها است.

وی مساعدت  عملی اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه‌های مشترک در مبارزه با تروریسم، رادیکالیسم و ​​افراط گرایی، جرائم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر و سایر چالش‌های مشترک را بسیار ارزشمند خواند.

همچنین با توجه به تجربیات بین المللی، پیشنهاد برقراری همکاری‌های متقابل بین سرویس‌های ویژه و نیروهای انتظامی برای تبادل اطلاعات و مقابله مشترک با تهدیدات معاصر مطرح شد.

در این نشست بر شباهت دیدگاه‌های طرفین در حل و فصل اوضاع افغانستان تاکید شد. در همین راستا ازبکستان به طور منظم به مردم افغانستان کمک‌های بشردوستانه ارائه می‌کند. همچنین صادرات برق، فرآورده‌های نفتی و مواد غذایی را قطع و ترانزیت کالاها از طریق کشور به سمت افغانستان را متوقف نمی‌کند.

رئیس جمهور ازبکستان آمادگی خود را برای تداوم همکاری‌های مثمر ثمر با شرکای اروپایی در استفاده از پتانسیل مراکز لجستیکی و آموزشی در شهر «ترمز» اعلام کرد.

وی همچنین تاکید کرد: اوضاع جهانی و منطقه‌ای به شدت تغییر کرده است که امروز نیازمند حمایت‌های فعال‌تر شرکای اروپایی از فرآیندهای همگرایی در آسیای مرکزی است.

رئیس جمهور ازبکستان نیز در این ارتباط پیشنهاد بررسی امکان تصویب یک سند چند جانبه، «نقشه راه» برای تسریع در اجرای استراتژی اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی و تحکیم روابط شراکتی مطرح کرد.

میرضیایف ابراز اطمینان کرد که این موضوعات در چارچوب همایش مشترک قریب الوقوع وزرا که ماه آینده در شهر «سمرقند» برگزار می‌شود، به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور ازبکستان در پایان بر پایبندی ازبکستان برای گفت‌وگوی باز، سیستماتیک و سازنده در قالب «اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی» برای منافع ثبات، توسعه پایدار و شکوفایی کشورها تأکید کرد./فارس

پایان پیام/ح

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها