طعنه چین به آمریکا

کد خبر: 1183179

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به استقرار بمب افکن‌های آمریکا در استرالیا گفت، همکاری‌های دفاعی و امنیتی بین کشورها نباید هیچ طرف ثالثی را هدف قرار دهد.

 طعنه چین به آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در واکنش به استقرار بمب افکن‌های اتمی آمریکا در استرالیا گفت، رفتارهای ایالات متحده تنش‌های منطقه‌ای را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین  روز دوشنبه  درباره استقرار بمب‌افکن‌های اتمی آمریکا در استرالیا گفت که همکاری‌های دفاعی و امنیتی بین کشورها نباید هیچ طرف ثالثی را هدف قرار دهد یا به منافع اشخاص ثالث آسیب رساند.

وی اظهار داشت: «رفتارهای ایالات متحده تنش‌های منطقه‌ای را افزایش داده، صلح و ثبات منطقه‌ای را به‌طور جدی تضعیف کرده و ممکن است باعث مسابقه تسلیحاتی در منطقه شود.»

ژائو لیجان افزود: «چین از طرف‌های مربوطه می‌خواهد که جنگ سرد را کنار بگذارند و کاری انجام دهند که به صلح و ثبات منطقه‌ای و افزایش اعتماد متقابل بین کشورها کمک کند.»

بر اساس این گزارش، آمریکا در حال آماده شدن برای استقرار ۶ فروند بمب افکن «بی-۵۲» با قابلیت حمل سلاح اتمی در شمال استرالیا است. گفته می‌شود ایالات متحده در حال آماده سازی تاسیسات اختصاصی برای استقرار بمب افکن‌های دوربرد در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی استرالیادر «تیندال» است. تیندال در جنوب شهر «داروین» قرار دارد. در این شهر هزاران تفنگدار دریایی ایالات متحده از سال ۲۰۱۲ مستقر هستند.

استقرار بمب‌افکن‌های آمریکایی در استرالیا، بخشی از برنامه بزرگتری جهت ارتقای تجهیزات نظامی این کشور در منطقه است که شامل توسیع پایگاه اطلاعاتی «پاین گپ» نیز می‌شود، پایگاهی که نقشی مهم در هرگونه درگیری آمریکا با پکن ایفا خواهد کرد.

پیش از این نیز «پت رایدر» سخنگوی پنتاگون تایید کرده بود چند بمب‌افکن آمریکایی در جزیره «گوام» مشرف به تایوان و کره شمالی مستقر شده‌اند.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و پیام‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها