نظر دبیرکل ناتو درباره استفاده روسیه از سلاح اتمی در اوکراین

کد خبر: 1184176

دبیرکل ناتو گفت احتمال استفاده روسیه از سلاح اتمی اندک است اما ناتو این مسئله را بسیار جدی می‌گیرد.

نظر دبیرکل ناتو درباره استفاده روسیه از سلاح اتمی در اوکراین

دبیرکل ناتو گفت احتمال استفاده روسیه از سلاح اتمی اندک است اما ناتو این مسئله را بسیار جدی می‌گیرد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز شنبه گفت، بعید است که روسیه در اوکراین از سلاح اتمی استفاده کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» استولتنبرگ که به ترکیه سفر کرده است گفت، خطر اینکه روسیه در اوکراین از سلاح اتمی استفاده کند اندک است اما ناتو این مسئله را بسیار جدی می‌گیرد زیرا عواقب حمله اتمی بسیار ویرانگر خواهد بود.

دبیرکل ناتو مدعی شد، رفتارهای «خطرناک و غیرمسئولانه» روسیه محکوم است و ناتو تصریح می‌کند که جنگ اتمی پیروزی نخواهد داشت.

کشورهای غربی طی هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند روسیه را به احتمال استفاده از تسلیحات اتمی متهم کنند. با این حال «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تأکید کرده مسکو اولین طرفی نخواهد بود که از چنین تسلیحاتی استفاده می‌کند و فقط به‌منظور دفاع از خود دست به چنین سلاح‌هایی خواهد برد.

پوتین همچنین متذکر شد، ادعاهای کشورهای غربی درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح اتمی با هدف اثرگذاری بر کشورهایی انجام می‌گیرد که روابطی دوستانه با روسیه دارند.

علاوه بر این، بعد از تاکید دیپلمات روس در سازمان ملل بر اینکه کشورش اوکراین را با سلاح اتمی تهدید نخواهد کرد، سفیر مسکو در لندن نیز بر عدم استفاده این کشور از تسلیحات اتمی صحه گذاشت.

«آندری کلین» سفیر روسیه در انگلیس روز پنجشنبه در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «اسکای‌نیوز» گفت که دولت مسکو قاطعانه به اصل عدم استفاده از سلاح اتمی پایبند است.

کلین در این‌باره توضیح داد: «در جنگ اتمی نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید آن را به راه انداخت. ما قاطعانه به این اصل پایبند هستیم».

دبیرکل ناتو که از روز پنجشنبه در سفری سه روزه به ترکیه رفته است، امروز (شنبه) به خبرگزاری «آناتولی» درباره دیدار با رئیس جمهور این کشور گفت: «از اردوغان و ترکیه بابت کاری که در زمینه حمایت از اوکراین و تسهیل توافق صادرات غلات از اوکراین انجام دادند قدردانی کردم».

استولتنبرگ افزود: «این توافق برای تمام جهان از جمله کشورهای فقیر جهان مهم است و به کاهش بهای مواد غذایی کمک می‌کند. ترکیه در محقق شدن این امر نقشی کلیدی ایفا کرد»./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها