نظارت مستقیم آمریکا بر دیدار دیپلمات‌های ارشد جمهوری آذربایجان و ارمنستان

کد خبر: 1184913

وزرای خارجه باکو و ایروان در پایتخت آمریکا و با نظارت این کشور دور دیگر گفت‌وگوهای صلح را برگزار کردند.

نظارت مستقیم آمریکا بر دیدار دیپلمات‌های ارشد جمهوری آذربایجان و ارمنستان

 وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان  روز سه شنبه در شهر  «واشنگتن دی سی» پایتخت آمریکا گفت‌وگو درباره معاهده صلح احتمالی دیدار کردند

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد موارد موجود در یک معاهده صلح احتمالی نظرات مشترک داشتند و اذعان کردند که طیفی از مسائل وجود دارد که هنوز باید به آنها رسیدگی شود.

در بیانیه وزارت امور خارجه  جمهوری آذربایجان در این زمینه آمده است: «هر دو طرف بر تعهدات سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان در دیدارهای خود در سوچی تاکید کردند.»

این گزارش حاکیست، «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه آذربایجان و «آرارات میرزویان» همتای ارمنستانی وی با ابراز قدردانی از میزبانی آمریکا توافق کردند مذاکرات خود را تسریع بخشند و نشست دیگری را در هفته های آینده برگزار کنند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز  به حمایت خود را از ستقلال و تمامیت ارضی دو کشور اعلام کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا ادعا شده است: «گفت‌وگوی مستقیم بهترین راه برای رسیدن به یک صلح واقعی پایدار است. ایالات متحده به عنوان یک دوست برای ارمنستان و جمهوری آذربایجان، متعهد به انجام هر کاری  است که در توان دارد.»

جنگ در منطقه قره‌باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰۰ کشته از نظامیان دو طرف در پی داشت که با توافقنامه‌ای تحت نظارت روسیه به طور نسبی پایان یافت و ارمنستان از ادعای خود برای تملک اراضی که از دهها سال پیش در اختیار خود داشت، عقب‌نشینی کرد و روسیه نیز ۲۰۰۰ نیروی برای نظارت بر روند آتش‌بس به منطقه فرستاد.

تلاش‌های برای صلح نهایی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حالی است که دو کشور پس از پایان جنگ در پی تقویت بنیه نظامی خود برآمده‌اند.

در این راستا رسانه‌ها  از افزایش بودجه نظامی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۳ خبر داده و نوشتند که تقویت توان نظامی جمهوری آذربایجان و تامین امنیت ملی اولویت اصلی هزینه‌های بودجه دولتی است و در بودجه دولتی سال ۲۰۲۳،  ۳.۱ میلیارد دلار که ۱۷.۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است به این اهداف اختصاص یافته است.

در ادامه تنش مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان طرفین روز دوشنبه همدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند.  وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروهای مسلح باکو  یکشنبه شب با سلاح‌های کالیبر مختلف به سمت مواضع این کشور تیراندازی کردند. این حادثه در بخش شرقی مرز دو کشور رخ داد. ارمنستان اعلام کردهکه این تیراندازی تلفاتی در برنداشت./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها