پیام معنادار تهران به باکو از سیونیک

کد خبر: 1181132

همزمان با پایان رزمایش سپاه در مرز با جمهوری آذربایجان،سرکنسولگری ایران در استان سیونیک ارمنستان افتتاح شد. امیر عبداللهیان نیز بار دیگر درباره هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه هشدار داد

پیام معنادار تهران به باکو از سیونیک

 اصل تنش بر سر یک گذرگاه  40 کیلومتری است.  گذرگاهی که  اگرچه اسم های مختلفی بر آن می گذارند اما چیزی نیست جز خط مرزی ایران و ارمنستان. القصه  که الهام علی اف رئیس جمهور این روزهای آذربایجان پس از نبرد سال گذشته خود با ارمنستان و بازپس گیری منطقه قره باغ؛ هوا برش داشت و تصمیم گرفت که این دالان 40 کیلومتری که آذربایجان را به نخجوان و ترکیه متصل می کند از آنِ خود کند و عملا مرز ایران و ارمنستان و راه ارتباطی کشورمان با اروپا  را قطع کند. خیال خامی که در همان برهه با خط و نشان جدی نیروهای مسلح ایران همراه شد و علی اف از موضع خود عقب نشینی کرد. طی دو هفته گذشته و همزمان با درگیری های مرزی بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان، اخبار ناخوشایندی به گوش رسید که علی اف  به دنبال سناریو نویسی تل آویو؛ رویای تصاحب این گذرگاه را دوباره در سر پرورانده است و بنا دارد که معادلات مرزی در حوزه قفقاز  را دستخوش تغییراتی کند. موضوعی که با واکنش قاطع مقامات لشکری و کشوری  کشورمان همراه شد و  همان طور که شاهد بودیم طی چند روز گذشته رزمایش بزرگ  اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارس برگزار شد .رزمایشی  که  از جهات گوناگون از جمله گستردگی برگزاری آن ، به اجرا در آمدن سناریوهای ترکیبی دفاعی و امنیتی در نزسا و استفاده از پل های شناور و عبور از ارس در نوع خود بی سابقه و کم نظیر والبته حاوی پیام مهمی به طرف آذربایجانی بود. پیامی که روز گذشته معاون هماهنگ کننده سپاه  خیلی صریح و پوست کنده به آن اشاره کرد :« تغییر مرزها بسیار مهم است؛ کشور آذربایجان به دنبال آن چه بود به آن رسید و قره باغ آزاد شد و ما هم تبریک گفتیم اما امروز اگر بخواهد تجاوزی صورت گیرد و مرزهای ما تغییر کند و راه‌های چندین هزار ساله اتصال ایران به اروپا را خدشه دار کنند، ما حساس هستیم و برخورد خواهیم کرد.» سردار پورجمشیدیان همچنین خاطرنشان کرد :« کشورهای همسایه ادعا کردند که حضور صهیونیست‌ها توهمی است که ایران دارد و ما هم می‌گوییم امیدواریم که این توهم باشد زیرا اگر واقعیت داشته باشد تبعات حضور رژیم صهیونیستی را خواهند دید و در زمان خودش باید پاسخگو‌ باشند.»

 امیر عبداللهیان: ایران امنیت ارمنستان را امنیت منطقه می‌داند

 اما خط و نشان ایران تنها به حوزه نظامی و امنیتی معطوف نشد  و همزمان با سفر اخیر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به ارمنستان؛ روز گذشته کنسولگری ایران در قاپانِ ارمنستان افتتاح شد. قاپانی که در استان سیونیک  ( همان استانی که گذرگاه 40 کیلومتری از جنوب آن می گذرد) واقع شده و فارغ از گسترش روابط دیپلماتیک دوجانبه تهران و ایروان پیام صریحی به باکو دارد که فکر و خیال این گذرگاه ژئوپلیتیک را از سر خود بیرون کند. حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در مراسم افتتاح کنسولگری ایران در قاپان ارمنستان به این موضوع اشاره کرد و با بیان این که تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران برای گشایش سرکنسولگری خود در این منطقه، نشانگر عمق روابط دیرینه و تاریخی مردم دو کشور ایران و ارمنستان  است، اظهار کرد :« مایلم در همین جا اعلام کنم جمهوری اسلامی ایران، امنیت ارمنستان را امنیت منطقه می‌داند. سیاست ما احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان است. همکاران من  در سفارت ایران در  ایروان و سرکنسولگری ایران در قاپان  تلاش خواهند کرد مسیر تجارت و همکاری های اقتصادی دو کشور بیش از گذشته افزایش  و گسترش پیدا کند.» امیرعبداللهیان در این مراسم تاکید کرد: «استان "سیونیک" یکی از راه گذرهای اصلی تزانزیت  شمال به جنوب است. ما ارمنستان را یکی از مسیرهای مهم ترانزیت شمال -جنوب می‌دانیم و برای تقویت این مسیر ترانزیتی، گسترش آن و  سرعت دادن به حرکت  کامیون داران و مسافران در این مسیر حداکثر همکاری را با ارمنستان خواهیم کرد .» این دیپلمات عالی رتبه ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد:«  آمادگی دولت ایران برای گشایش سرکنسولگری ارمنستان در شهر تبریز را اعلام می‌کنم.» افزون بر این به نظر می رسد با توجه به افزایش اهمیت ترانزیت در مناسبات منطقه ای و بین‌المللی، سرکنسولگری ایران در قاپان می تواند ضمن حل و کاهش مشکلات رانندگان تریلی و کامیون و ارائه تسهیلات لازم به آنان، ظرفیت‌های ترانزیتی تهران و ایروان را تقویت کند. با توجه به مراحل پایانی ساخت جاده جدید گوروس-قاپان، آغاز همکاری با روسیه، گرجستان و هند برای احداث دالان خلیج فارس به دریای سیاه و اروپا و فعال شدن منطقه آزاد مغری به عنوان یک مسیر ترانزیت ایران و ارمنستان، نقش این سرکنسولگری برای تقویت همکاری های اقتصادی پررنگ تر خواهد شد.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها