درخواست نخست وزیر ارمنستان از روسیه

کد خبر: 1195267

نخست وزیر ارمنستان امروز (پنجشنبه) از روسیه خواست تا گفت‌وگویی را در شورای امنیت سازمان ملل در مورد محاصره کوریدور لاچین، تنها جاده‌ای که منطقه ناگورنو-قره‌باغ را به ارمنستان وصل می‌کند، آغاز کند.

درخواست نخست وزیر ارمنستان از روسیه

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، از ۱۲ دسامبر این جاده که از منطقه لاچین جمهوری آذربایجان عبور می‌کند، توسط گروهی از مردم از آذربایجان که توسط رسانه‌های دولتی به عنوان فعالان محیط زیست توصیف شده‌اند، مسدود شده است. به گفته رسانه‌های دولتی آذربایجان، این فعالان محیط زیست نسبت به معدن‌کاری‌های ظاهرا غیرقانونی ارمنستان در این منطقه اعتراض دارند.

نیکول پاشینیان در یک نشست دولتی گفت: محاصره کوریدور لاچین نقض بند ششم توافق آتش‌بسی است که در سال ۲۰۲۰ میلادی با میانجی‌گری روسیه میان ارمنستان و آذربایجان پس از یک ماه و نیم جنگ امضا شد. این سند کنترل کریدور لاچین را به نیروهای حافظ صلح روسیه که در منطقه ناگورنو-قره‌باغ مستقر شده‌اند، سپرده است.

وی افزود: تعهدات ذکر شده در این بند بر عهده هر دو طرف آذربایجان و روسیه گذاشته شده است. تحت چنین شرایطی نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه ناگورنو-قره‌باغ باید توضیح شفافی درباره این وضعیت ارائه دهند.

پاشینیان تصریح کرد: ارمنستان و منطقه ناگورنو-قره‌باغ منتظر ارزیابی روسیه از اوضاع موجود و برنامه‌ای برای ازسرگیری تردد در این کریدور هستند.

وی گفت: روسیه یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است و اگر بنا به دلایل مختلف عینی و ذهنی به تنهایی قادر به تضمین امنیت و ثبات در ناگورنو-قره‌باغ نیست، پس باید گفت‌وگویی را در مورد اعطای حکم ماموریت شورای امنیت به نیروهای حافظ صلح روسیه یا اعزام نیروهای حافظ صلح چند ملیتی بیشتر به این منطقه آغاز کند.

پاشینیان افزود: ارمنستان یکی از طرفداران سرسخت حضور نیروهای حافظ صلح روسیه در ناگورنو-قره‌باغ است اما از نظر ایروان غیرقابل قبول است که این نیروهای حافظ صلح در برابر مشاهده اخراج ارامنه از این منطقه سکوت کرده‌اند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها