چرخش ترکیه به سمت سوریه

کد خبر: 1195335

وزیر دفاع ترکیه پس از بازگشت از سفر مسکو و دیدار با همتاری سوری خود گفت که نشست‌های بیشتری در این راستا انجام خواهد گرفت.

چرخش ترکیه به سمت سوریه

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امشب (پنج‌شنبه) پس از بازگشت از سفر مسکو و دیدار با وزیر دفاع سوریه، گفت که ترکیه به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام می‌گذارد.

به نوشته آناتولی، او گفت: «ترکیه در سوریه هیچ هدفی جز مبارزه با گروههای تروریستی و تأمین امنیت مرزهایمان ندارد و ما تأکید کردیم باید اعضای سازمان‌های تررویستی را از بین ببریم» .

حلوصی آکار همچنین گفت که ترکیه در راستای ممانعت از ورود مهاجران غیر قانونی سوری به این کشور اقدام خواهد کرد. او البته توضیح داد که اقدامی علیه پناهندگان سوری که در این کشور هستند انجام نخواهد شد.

او در این باره افزود: «هرگز قرار نیست که برادران و خواهران سوریمان را در تنگنا قرار بدهیم. هرگز این کار را نکرده و نخواهیم کرد و همه باید این را بدانند و طبق آن اقدام کنند».

این مقام ارشد ترکیه سپس گفت: «به نظر ما اقداماتی که بعد از این انجام می‌گیرد، به طور جدی نقش مهمی در صلح و ثبات منطقه به خصوص سوریه خواهد داشت. توافق کردیم که چنین نشست‌هایی در آینده نیز برگزار شود و ما به وظایف خود عمل خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم که صلح و ثبات را در نزدیک‌ترین ممکن بازگردانیم».

ساعتی پیش نیز «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در نشستی در آنکارا گفت که در مرحله آتی با وزیر خارجه سوریه دیدار خواهد کرد.

او گفت که دولت سوریه به بازگشت آوارگان به کشورش تمایل دارد و ضروری است که ترکیه با دمشق در جهت تحقق صلح و ثبات همیشگی و تضمین بازگشت امن آوارگان در ارتباط باشد.

چاووش اوغلو در خصوص حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک سوریه نیز گفت که ارتش ترکیه قرار نیست تا ابد در سوریه بماند و به محض استقرار ثبات سیاسی کنترل مناطق را به سوری‌ها واگذار خواهد کرد. به گفته وی ترکیه به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام می‌گذارد و چون دولت سوریه قادر به تأمین امنیت نیست، ارتش ترکیه در مناطق شمالی این کشور مستقر شده است.

شب گذشته (چهارشنبه)، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای خبر داد که وزرای دفاع روسیه، ترکیه و سوریه و رؤسای سرویس‌های اطلاعاتی سوریه و ترکیه در مسکو در فضایی سازنده دیدار کردند.

خلوصی اکار، وزیر دفاع ترکیه و هاکان فیدان، رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه با سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه و علی محمود عباس، وزیر دفاع سوریه و رؤسای سرویس‌های اطلاعاتی روسیه و سوریه در مسکو دیدار کردند.

در این بیانیه آمده است که بحران سوریه و مشکل پناهندگان و تلاش‌های مشترک در مبارزه با همه تشکیلات تروریستی در سوریه در این نشست ها بررسی شد. این اولین دیدار در این سطح بین مقامات ترکیه و سوریه پس از آغاز بحران در سال ۲۰۱۱ بود.

در پی این تحولات و احتمال دیدار اردوغان و بشار اسد در مراحل آتی و با سرعتی که آنکارا به سوی عادی‌سازی روابط با دولت سوریه پیش می‌رود، به نظر می‌رسد که گروههای تروریستی معارض سوریه بیش از هر طرفی خود را در خطر می‌بینند، چرا که تنها متحدشان ترکیه است.

در این راستا گروههای معارض در شمال سوریه از روز گذشته برای تظاهرات و تجمع با شعار «هرگز مصالحه نمی‌کنیم» فراخوان داده‌اند./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها