دیپلمات پیشین انگلیس: واشنگتن تظاهر می‌کند فشار بر ایران کارساز است

کد خبر: 1196227

یک دیپلمات اسبق انگلیس در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد که ایالات متحده آمریکا با ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به اهدافش در منطقه نرسید و نفوذ ایران در غرب آسیا طی سه سال گذشته نه تنها کمتر نشده که گسترش یافته است.

دیپلمات پیشین انگلیس: واشنگتن تظاهر می‌کند فشار بر ایران کارساز است

یک دیپلمات اسبق انگلیس در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد که ایالات متحده آمریکا با ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به اهدافش در منطقه نرسید و نفوذ ایران در غرب آسیا طی سه سال گذشته نه تنها کمتر نشده که گسترش یافته است.

«پیتر فورد» دیپلمات اسبق و سفیر پیشین انگلیس در سوریه این مطلب را در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن مطرح کرد و در پاسخ به این سووال که آیا دولت واشنگتن با گذشت سه سال از شهادت سردار سلیمانی به اهدافش دست یاقته است پاسخ داد: اگر هدف آمریکا محدود کردن قدرت ایران در منطقه بود، آشکارا شکست خورده است زیرا ایران امروز نفوذ منطقه‌ای بیشتری نسبت به قبل دارد. اگر هدف آمریکا ارعاب ایران بود، این سیاست نیز شکست خورده چرا که ایران از هیچ یک از سیاست‌های خود منحرف نشده است.

به گفته «فورد» شهادت سردار سلیمانی هیچ تاثیری بر سیاست‌های ایران نگذاشته و تهران از حمایت نیروهایش در سوریه، یمن و لبنان که ایالات متحده از آن‌ها متنفر است منصرف نشده است. «درعوض به گسترش دیپلماسی با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و پیگیری روابط نتیجه‌بخش با روسیه، چین، هند و ترکیه ادامه داده است.»

به گزارش ایرنا، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابو مهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه هشت نفر دیگر از همراهان، بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید به دستور "دونالد ترامپ" رییس‌جمهوری وقت آمریکا و با شلیک موشک‌های پهپادهای ارتش این کشور به شهادت رسیدند.

واشنگتن تظاهر می‌کند فشار بر ایران کارساز است

«پیتر فورد» در پاسخ به این سووال که چرا کاخ سفید به پیگیری سیاست‌های شکست خورده در قبال ایران ادامه می‌دهد گفت: «واشنگتن نمی‌تواند با حقیقت روبرو شود. باید تظاهر کند که فشار بر ایران کارساز است در حالی که آشکارا اینطور نیست. ایالات متحده نمی‌تواند رابطه ای با ایران را تصور کند مگر اینکه در آن رابطه ایران مطیع باشد.»

خبر شهادت سردار سلیمانی در سطح جهان با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. "اگنس کالامارد" گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد که اقدام آمریکا نقض قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد است؛ اما بسیاری از رهبران کشورهای اروپایی در قبال این جنایت آشکار سکوت اختیار کردند.

در انگلیس جرمی کوربین رهبر وقت حزب مخالف دولت (کارگر) گفت: اگر به قوانین بین المللی اعتقاد داریم باید تابع آن باشیم. اقدام (ترامپ) تحریک آمیز بود که دنیا را به مکان خطرناک تری تبدیل کرده است.

بوریس جانسون نخست وزیر وقت این کشور هم ادعا کرد: با توجه به نقش برجسته سلیمانی در اقداماتی که منجر به مرگ هزاران غیرنظامی بی‌گناه و نیروهای غربی شده، ما سوگوار مرگ او نخواهیم بود. وی بدون اشاره به حق قانونی و مشروع ایران برای پاسخگویی به این اقدام جنایتکارانه ‌افزود: هر اقدام تلافی‌جویانه یا انتقام تنها منجر به خشونت بیشتر در منطقه شده و نتیجه آن به نفع هیچ کس نیست.

اما اینک با گذشت سه سال از این حادثه دلخراش آمریکا، انگلیس و کشورهای اروپایی به بهانه حوادث اخیر و مشارکت ادعایی ایران در جنگ اوکراین، درصدد تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برآمده‌اند. وزیر امور خارجه انگلیس می‌گوید که این کشور به تحریم کامل سپاه ادامه می‌دهد.

«پیتر فورد» در پاسخ به سووالی درباره این موضع لندن گفت که محکوم نکردن شهادت سردار سلیمانی «ریاکاری» انگلیس را در قبال قوانین بین‌المللی و حقوق بشر نشان می‌دهد. این دیپلمات اسبق انگلیس اصرار لندن برای تحریم کامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نشان دهنده «استیصال و ناتوانی انگلیس برای اعمال هر گونه نفوذ بر ایران دانست.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها